LINKA NA DEMONTÁŽ AUTOMOBILŮ Postupná obnova vozového parku zvyšuje u nás výskyt autovraků. Dalším vlivem je nový zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla č. 168/99 Sb., který výrazně zvýšil počty odhlašovaných dopravních prostředků, které zatím ne vždy končí svou pouť ekologickou...
LINKA NA DEMONTÁŽ AUTOMOBILŮ
Postupná obnova vozového parku zvyšuje u nás výskyt autovraků. Dalším vlivem je nový zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla č. 168/99 Sb., který výrazně zvýšil počty odhlašovaných dopravních prostředků, které zatím ne vždy končí svou pouť ekologickou likvidací.
Možností provedení ekologické likvidace těchto vozidel není v naší republice mnoho. Jednou z nich je Recyklační závod ŽBD, a. s., Bohumín, který nyní likviduje veškerá osobní, nákladní, užitková, speciální, havarovaná, kolejová a ostatní vozidla pro nejširší veřejnost. Postup likvidace jasně sleduje trend nastolený v EU. Postupná demontáž je spojena s maximální možnou recyklací všech materiálů vznikajících při likvidaci vozidel.
DODAVATELÉ
Do závodu v současnosti dodává autovraky patnáct hlavních dodavatelů (firem a organizací). K těmto dodavatelům musíme přičíst i kolem sta vozidel dovezených jednotlivými občany. Mezi hlavní dodavatele patří firmy:
[*] ŠKODA AUTO, a. s.
[*] FIAT ČR, spol. s r. o.
[*] ČD s. o.
[*] Teplárny Karviná, a. s.
[*] Dopravní podnik Ostrava, a. s.
[*] ŽS Brno, a. s. - divize TAPS Ostrava
[*] ČSAD Ostrava, a. s.
Jen pro společnosti Škoda Auto a Fiat ČR bylo během tří akcí v roce 1999 ekologicky zlikvidováno na 4000 vozidel. Tato činnost je prováděna za úplatu a zahrnuje přepravu vozidel od dealerů do recyklačního závodu a následnou ekologickou likvidaci. V první akci pro firmu Škoda Auto zahrnovala služba i zajištění vyřazení vozidel z evidence Dopravního inspektorátu.
Obdobně se přebírají k likvidaci i vozidla od ostatních firem. V případě nákladních vozidel a autobusů jsou většinou likvidační náklady menší než výtěžnost materiálů z těchto vozidel, proto jsou tyto dopravní prostředky od dodavatelů vykupovány. Ceny jsou opět závislé na skutečném stavu jednotlivých vyřazených automobilů.
KAPACITA LIKVIDACE
Kapacita Recyklačního závodu je v současné době na úrovni cca 12 000 ekologicky zlikvidovaných vozidel ročně.
K této kapacitě je nutné připočíst i kapacity na ekologickou likvidaci ostatních dopravních prostředků, mezi něž patří:
[*] kolejová vozidla,
[*] nákladní vozidla,
[*] autobusy,
[*] manipulační technika a speciální stroje.
Závod je schopen ročně recyklovat přibližně 25 000 t těchto dopravně-manipulačních prostředků.
Jelikož se očekává velký nárůst počtu autovraků, má Recyklační závod již dnes připraveny prostory pro rozšíření demontážní linky vozidel. Stále se také zvětšuje okruh partnerských recyklačních firem, které odebírají odpad z vozidel vhodný k recyklaci. Proto jsou i údaje o percentuálním podílu recyklace odpadů orientační a neustále se zvyšují ve prospěch materiálové recyklace.
DAVID ROBENEK,
ŽBD, a. s. - Recyklační závod
Recyklační řetězec při ekologické likvidaci osobních vozů
Druh odpadu Zařazení Podíl Způsob
do katalogu z váhy vozu likvidace
autobaterie N 1,5 % recyklace
motorový a převodový olej N 1 % recyklace
brzdové a nemrznoucí kapaliny N 1 % recyklace
gumový odpad směsný O 2 % recyklace
tříděný gumový odpad 0 2 % recyklace
pneumatiky k protektorování O 1 % recyklace
pneumatiky ostatní O 2 % recyklace
autoskla O 4 % recyklace
ost. zbytkové odpady O 4 % skládka/alt.palivo
(od roku 2000)
nečistoty a oxidy O 1 % skládka
kabeláž - 1 % recyklace
železný a litinový šrot O 74 % recyklace
odpad barevných kovů O 4 % recyklace