Kvalitní černé pigmenty PODTITULEK: Zpracování ojetých pneumatik Ve světě vzniká asi miliarda pneumatik ročně a vyřazuje se kolem 700 milionů kusů. Pro jejich likvidaci je vítáno každé ekonomické a ekologické, technicky schůdné řešení. Ojeté pneumatiky je možné recyklovat, nebo z nich získat...
Kvalitní černé pigmenty
PODTITULEK: Zpracování ojetých pneumatik
Ve světě vzniká asi miliarda pneumatik ročně a vyřazuje se kolem 700 milionů kusů. Pro jejich likvidaci je vítáno každé ekonomické a ekologické, technicky schůdné řešení.
Ojeté pneumatiky je možné recyklovat, nebo z nich získat energii. Možnosti využití jsou např.
[*] protektorování
[*] výroba regenerátu
[*] využití jako palivo
[*] chemické zpracování
[*] mechanické a fyzikální zpracování
I nepoužitá pneumatika se díky samovolným degradačním procesům stává po 6-7 letech nevyhovující z hlediska bezpečnosti a je nutné ji zpracovat jako opotřebenou. V souvislosti s postupem evropského práva. které zakazuje ukládání pneumatik na skládku, se jejich nové využití nebo recyklace materiálu z nich stává významným problémem.
V souvislosti s využitím procesu vulkanizace byla vyvinuta řada postupů zpracovávajících starou pryž na regenerát. Chronologicky nejstarší je čistě mechanický způsob rozemílání až na jemný prach, který se přidával do nových směsí (ojediněle se tento způsob užívá dosud - je to jediný způsob pro využití tvrdé pryže).
Další způsoby regenerace pak byly doplňovány zpracováním tepelným a chemickým (působení vodní páry, alkálií, roztoků solí, organických rozpouštědel, olejů). Oleje se přidávají vždy jako změkčovadlo, regenerace se provádí v autoklávu. Při regeneraci dochází k trhání sítě, zkracování řetězců a vzniku nových dvojných vazeb, což umožňuje novou vulkanizaci. Pro vznik kvalitního regenerátu musí být pryž zbavena textilu.
V našich zemích je nejrozšířenější technologií pro likvidaci ojetých pneumatik jejich využití jako přídavné palivo v cementárenských pecích. Výhřevnost pryžového odpadu z pneumatik je poměrně vysoká (cca 30 MJ.kg-1). V České republice takto využívají pneumatiky např. cementárna Mokrá u Brna a Čížkovice.
Obsah síry (1-2 %) není na závadu, neboť vzniklý SO2 se váže na alkalické složky cementu. Výhřevnost odpadu je sice velká, ale vzhledem k velké spotřebě energie při výrobě pneumatik nepředstavuje energetické využití ideální řešení. Navíc se nevratně přemění chemická surovina.
Na evropském kongresu Ink Makers Forum 2001 v Norimberku ohlásila americká firma Carbon Products International Inc., Abingdon (MD) úspěch svého pilotního projektu nové technologie pro zpracování ojetých pneumatik na černé pigmenty pro gumárenský a plastikářský průmysl, laky a tiskové barvy nízkoteplotní pyrolýzou.
Staré pneumatiky se drtí ve speciálních šredrech a po separaci kovu se podrobují nízkoteplotní pyrolýze, jejímž produktem jsou saze a hrubý aglomerát sazí a pyrolýzního uhlíku. Až potud se jedná o známou technologii. Problém představuje zpracování uhlíkového aglomerátu, který je na trhu prakticky bezcenný, na jemné částice použitelné jako pigmenty.
Nová technologie využívá k jejich výrobě procesu rezonanční dezintegrace rázovými vlnami při rychlé kompresi a dekompresi směsi aglomerátu se vzduchem ve vznosu. Vznikající střižné síly překonávají soudržnost částic aglomerátu s nízkou elasticitou za vzniku uhlíkových mikročástic, jejichž rozměry se pohybují mezi 0,1 mm a 10 mm. Přes 70 % mikročástic je menších než 1 mm, přičemž podíl částic větších než 5 mm nepřesahuje 25 % a podíl částic větších než 30 mm je nulový. Při rezonanční dezintegraci pyrolýzních sazí je podíl částic menších než 1 mm větší než 90 % a podíl částic větších než 5 mm je nulový.
Černé uhlíkové pigmenty prokázaly dobré fyzikální a optické vlastnosti v disperzích s vodou, alkoholem, toluenem, v olejích a pryskyřicích a jsou vhodné pro pryž, plasty a tiskové barvy s dobrou krycí schopností, v některých případech i pro hledané matně černé provedení v tisku na papír.
První zařízení firmy Carbon Products International v Evropě s počáteční kapacitou 6000 t/r pigmentů a s kapacitou rezonační dezintegrace až 3500 kg/h (místo informace neuvádí) má být uvedeno do provozu již v roce 2002. V případě úspěchu pigmentů na trhu, je mají během pěti let následovat další čtyři závody.
- Ab -
FOTO ARCHÍV