01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Která technologie je ta pravá?

Letošního 1. října začala platit norma Euro 4. Předepsané emisní limity všechny značky nákladních vozidel již splňují a většina nabízí i motory Euro 5. Která technologie pro snižování emisí je však ta pravá? Recyklace výfukových plynů (EGR), či selektivní katalytická redukce (SCR)? Výrobcem, který...

Letošního 1. října začala platit norma Euro 4. Předepsané emisní limity všechny značky nákladních vozidel již splňují a většina nabízí i motory Euro 5. Která technologie pro snižování emisí je však ta pravá? Recyklace výfukových plynů (EGR), či selektivní katalytická redukce (SCR)? Výrobcem, který aplikuje pro splnění emisních norem obě metody, je Scania.

SNIŽOVÁNÍ EMISÍ V MOTORU

Technologie EGR, tj. metoda recirkulace výfukových plynů, je založena na snižování emisí přímo v místě jejich vzniku, tj. ve spalovacím prostoru. Vozidla přitom jezdí na běžnou motorovou naftu a řidič nemusí přidávat žádná aditiva. A jak motory vybavené EGR fungují? Jde vlastně o řetězovou reakci, při níž se ještě před vstupem do turbodmychadla ochladí část výfukových plynů, smísí se s nasávaným vzduchem o vyšším tlaku a spolu s ním opět vstupuje do motoru. Tím se sníží teplota spalování a tato změna následně vyvolá snížení emise oxidů uhlíku. Navíc vyšší vstřikovací tlaky zajistí nižší množství pevných částic.

Provozovatelé, kteří chtějí snižovat emise ještě výrazněji, si mohou pořídit filtr prachových částic. Ten je integrován v tlumiči a dokáže snížit pevné částice na polovinu. U motorů Euro 5 je už součástí standardní výbavy.

Pro zajištění hospodárnosti mají motory vybavené EGR vlastní řídící systém a systém vysokotlakového vstřikování paliva. V některých případech je použita turbocompoundní technologie s dvoustupňovým dmychadlem. Provozní náklady motoru Euro 4 jsou navzdory výrazně nižším emisím oxidů dusíku i pevných částic srovnatelné s vysoce úspornými motory Scania Euro 3. Scania získala za motory Euro 4 vybavené EGR prestižní Švédskou cenu za technologii a ocenění za ekologii od španělské asociace spedičních firem a časopisu Transporte Professional.

DODATEČNÁ ÚPRAVA VÝFUKOVÝCH PLYNŮ

Silnější motory V8 a řadové šestiválce Euro 5 splňují emisní normy pomocí systému SCR. Selektivní katalytická redukce spočívá v dodatečné úpravě výfukových plynů. K ní je zapotřebí aditivum AdBlue. Tato tekutina na bázi močoviny je vstřikována do výfukového potrubí a způsobuje chemické reakce, při kterých se snižují emise oxidů dusíku.

Vozidla vybavená touto technologií musejí mít speciální nádrž na AdBlue. Důležitá je také rozvinutá struktura čerpacích stanic, u nichž je možné aditivum společně s naftou natankovat. "Technologie SCR se osvědčila u městských a příměstských autobusů, které mají čerpací stanice s aditivy vždy v dosahu," uvádí švédskou zkušenost Martin Benda, marketingový ředitel Scania CZ.

NIŽŠÍ EMISE - NIŽŠÍ SPOTŘEBA

Emisní norma Euro 5 vstoupí v platnost v říjnu 2008. Kompletní řada motorů Scania Euro 5, která se na trhu objeví v dostatečném časovém předstihu, bude využívat systém EGR, variabilní geometrii lopatek turbodmychadla a novou technologii vstřikování Scania XPI.

Tato technologie, vyvinutá ve spolupráci se firmou Cummins, je založena na systému common-rail. Používá vyšší vstřikovací tlaky a vícestupňové vstřikování, které vytváří nové možnosti pro zvyšování účinnosti spalovacího procesu. Výsledek: nižší emise a současně nižší spotřeba. Technologie EGR a SCR umožní snižovat emise ještě v příštích zhruba deseti letech. Již nyní se však hledají nová řešení, která posunou princip vznětového spalování do budoucnosti.

/sk/

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down