Časté korozní havárie automobilových cisteren dopravujících agresivní látky jako kyseliny a žíraviny, přiměly výrobce cisteren ve spolupráci s firmou ThyssenKrupp VDM vyrobit pro recyklační firmu Lobbe Deutschland GmbH první cisternu z vysocelegované oceli.
Doposud byly automobilové cisterny pro přepravu kyselin převážně řešeny s pogumováním nebo s úpravou vnitřního povrchu povlakem z korozivzdorného plastu. Tato úprava však při čerpání a pohybu materiálu, obsahujícího často minerální částice, hrozí předčasným porušením ochranné vrstvy. Po ní následuje rychlá koroze oceli v místě poškození s nebezpečím proděravění cisterny a následné kontaminace životního prostředí.
Pro železnici i silnice
Podobný problém řešily německé dráhy (Deutsche Bundesbahn), kde byla již v roce 2001 dána do provozu první železniční cisterna z nikl-chrom-molybdenové slitiny Nicrofer 5923 hMo - alloy 59. Pro specializované firmy zabývající se přepravou a recyklací koncentrovaných kyselin však dosud neexistovaly automobilové cisterny vyrobené z materiálu s dostatečnou korozní odolností.
Na konstrukci nové sací/tlakové čerpací cisterny pro recyklační firmu Lobbe Deutschland GmbH na likvidaci odpadů s obsahem kyseliny sírové a dusičné použila firma Kutschke Fahrzeugbau GmbH na doporučení ThyssenKrupp VDM její korozivzdornou ocel Nicrofer 3127 hMo - alloy 31 (ocel X1NiCrMoCu32-28-7 - W.-Nr. 1.4562 dle normy ISO 10088). Materiál celonerezové cisterny kyselinám při běžných teplotách spolehlivě odolává a má při dostatečné pevnosti, a zejména houževnatosti vysokou odolnost vůči proražení i v případě havárií. Nevýhodou je vysoká pořizovací cena nerezové cisterny. Tu však podle výrobců vyvažuje vysoká spolehlivost, snadné čištění a údržba.
Doprava k recyklaci
Společnost Lobbe používá cisternu k přepravě odpadů kyseliny sírové a dusičné k recyklaci. Nová cisterna má osvědčení TÜV a osvědčení přípustnosti Spolkového ústavu pro zkoušení materiálu (BAM) Berlín.
Podnikatelská skupina Lobbe už devátý rok úspěšně působí v oblasti nakládání s odpady na Slovensku. V současnosti má osm operativních společností, které se zabývají sběrem, svozem odpadů, skládkováním. Kompostováním, tříděním, termickým čištěním kovových předmětů a čištěním průmyslových podniků.
-abu-