Podle § 27 zákona o odpadech může obec kontrolovat občany i fyzické a právnické osoby, oprávněné k podnikání, zda nakládají s odpady, jak mají. Provádění takových kontrol by mohlo přispět k odstranění nejbolavějších míst při nakládání s komunálním odpadem, například zneužívání sběrného systému...
Podle § 27 zákona o odpadech může obec kontrolovat občany i fyzické a právnické osoby, oprávněné k podnikání, zda nakládají s odpady, jak mají. Provádění takových kontrol by mohlo přispět k odstranění nejbolavějších míst při nakládání s komunálním odpadem, například zneužívání sběrného systému občany, kteří si buď nepořídí popelnici vůbec nebo nezaplatí dostatečné poplatky za vyprodukovaný odpad. Stejně tak by kontroly mohly pomoci při řešení známých problémů se živnostníky, zneužívajícími městský systém. V jednom z minulých čísel časopisu uvedl zástupce Magistrátu města Zlína, že u nich musejí kontejnery na velkoobjemový odpad hlídat průmyslovými kamerami. Jak tento problém řešit v menší obci?
Podle Jiřího Svobody z OkÚ Benešov proběhlo v průběhu tří let v obcích jejich okresu pouze osm kontrol, a to jenom u větších městech. Podobné zkušenosti potvrdili i jiní diskutující. Tento stav je nejspíše způsoben paradoxně "neanonymitou" malé obce. Tam, kde má obec například jen 300-500 obyvatel (a takových obcí je většina), se prakticky všichni jejich obyvatelé znají. Používání jakýchkoliv úředních a správních postupů je pak, v zájmu "dobrého sousedství", velmi problematické a mnozí starostové se proto do kontrol raději vůbec nepouštějí.
Anonymita města obvykle neslouží dobře při zavádění separačních systémů. Jak je vidět, opačný stav na vesnici také může způsobovat problémy.
- dk -