Ve Spojených státech a Kanadě se vyřazuje ročně přes 300 miliónů pneumatik, z toho v USA asi 273 milionů. Asi 70 % z tohoto množství se recykluje energeticky, jako přísada do vozovek, pro stavebnictví a jiné účely. Za Kanadu nám přesná čísla chybí, zato máme informace o nové kontinuální technologii recyklace zavedené v Torontu.
Kanadská společnost NRI Industries v Torontu se stala první recyklační firmou na světě, která začala využívat k recyklaci kontinuální technologie pomocí pásových lisů, podobných lisům, v nichž se vyrábí dřevotřískové desky. Základem technologie je pásový lis o délce 45 metrů, v němž probíhá zpracování kontinuálně od granulátu mezi dvěma ocelovými pásy až po hotový výrobek - pryžové pásy z recyklátu pro automobilový průmysl.
Vyřazením starých přetržitě pracujících lisů se zvýšila kapacita zpracování o 77 % na 20 000 t ročně, přičemž pásový lis vyžaduje obsluhu pouze tří proti dřívějším 12 pracovníků za směnu.
Pásové lisy vlastní konstrukce NRI používají 2 pásů, jejichž výrobcem je švédská firma Sandvik Process Systems. Pásy o délce 44 m, šíře 2,5 m, tloušťky 2 mm a hmotnosti kusu 1720 kg jsou vyrobeny z korozivzdorné oceli značky Sandvik 1650SM (se 14 % Cr, 7 % Ni, 0,8 % Mo, 0,7 % Cu, 0,3 % Ti a max. 0,09 % C). Právě toto složení oceli zajišťuje odolnost pásu proti korozi a opotřebení s odolností proti únavě dané mj. vysokou pevností a pružností, při teplotě provozu 200 °C (pevnost v tahu RM 1360 MPa při mezi kluzu Re 1350 MPa!). Pásy jsou nejnáročnější součástí lisu a pořizovací cena 400 000 CAD za kus tomu odpovídá.
Granulát z pneumatik s částečně separovanými vlákny o velikosti 2 - 6 mm se za teploty až 200 °C mísí s vulkanizačními a jinými přísadami, stříhá a hněte mezi dvěma vytápěnými nestejně rychle se otáčejícími válci tlakem 200 bar a vytlačuje lepivou hmotu mezi ocelové pásy přitlačované stejným tlakem. Mezi pásy probíhá kontinuálně rychlostí 7 m.min-1 vytvrzovací reakce, hnětení a tváření hmoty na finální pryžový pás. Rychlost pohybu pásu odpovídá požadavku na reakční dobu a nezbytně nutnou expozici pryže na teplotě bez vlivu na výsledné jakosti recyklátu.
Produkt NRI nazývaný Symar jako směs pryže a vláken obsahuje 95 % recyklátu. Pro výrobu nových pneumatik lze recyklát použít jen v podílu do 10 % směsi bez nebezpečí ohrožení výkonu a životnosti pneumatik. Symar se používá na automobilové podlahové materiály, koberce a těsnění interiérů automobilu, velkoplošné zástěrky užitkových automobilů, na podlahy vozidel pro přepravu koní a dobytka, různé strojírenské aplikace (uložení strojů) a na nárazníky v přístavech a u staveb.
Nová kontinuální technologie příznivě ovlivnila ekonomiku recyklace, cenu recyklátu a likvidaci obtížného odpadu.
- ab -
|