01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Kontinuální recyklace pneumatik

Ve Spojených státech a Kanadě se vyřazuje ročně přes 300 miliónů pneumatik, z toho v USA asi 273 milionů, z čehož se asi 70 % recykluje energeticky jako přísada do vozovek, pro stavebnictví a jiné účely. Kanadská společnost NRI Industries v Torontu se stala první recyklační firmou ve světě, která...

Ve Spojených státech a Kanadě se vyřazuje ročně přes 300 miliónů pneumatik, z toho v USA asi 273 milionů, z čehož se asi 70 % recykluje energeticky jako přísada do vozovek, pro stavebnictví a jiné účely.

Kanadská společnost NRI Industries v Torontu se stala první recyklační firmou ve světě, která začala využívat k recyklaci kontinuální technologie pomocí pásových lisů, podobných lisům v nichž se vyrábí dřevotřískové desky. Základem technologie je pásový lis o délce 45 metrů, v němž probíhá zpracování kontinuálně od granulátu mezi dvěma ocelovými pásy až po hotový výrobek - pryžové pásy z recyklátu pro automobilový průmysl. Vyřazením starých nepřetržitě pracujících lisů se zvýšila kapacita zpracování o 77 % na 20 000 t ročně, přičemž pásový lis vyžaduje obsluhu pouze 3 oproti dřívějším 12 pracovníků za směnu.

Pásové lisy vlastní konstrukce NRI používají 2 pásů, jejichž výrobcem je švédská firma Sandvik Process Systems. Pásy o délce 44 m, šíře 2,5 m, tloušťky 2 mm a hmotnosti kusu 1720 kg jsou vyrobeny z korozivzdorné oceli. Složení oceli zajišťuje odolnost pásu proti korozi a opotřebení s odolností proti únavě dané mj. vysokou pevností a pružností, při teplotě provozu 200oC. Pásy jsou nejnáročnější součástí lisu a pořizovací cena 400 000 CAD za kus tomu odpovídá.

Granulát z pneumatik s částečně separovanými vlákny o velikosti 2-6 mm se za teploty až 200 oC mísí s vulkanizačními a jinými přísadami, stříhá a hněte mezi dvěma vytápěnými nestejně rychle se otáčejícími válci tlakem 200 bar a vytlačuje lepivou hmotu mezi ocelové pásy přitlačované stejným tlakem. Mezi pásy probíhá kontinuálně rychlostí 7 m.min-1 vytvrzovací reakce, hnětení a tváření hmoty na finální pryžový pás. Rychlost pohybu pásu odpovídá požadavku na reakční dobu a nezbytně nutnou expozici pryže na teplotě bez vlivu na výsledné jakosti recyklátu.

Produkt NRI nazývaný Symar jako směs pryže a vláken obsahuje 95 % recyklátu (pro výrobu nových pneumatik lze recyklát použít jen v podílu do 10 % směsi). Symar se používá na automobilové podlahové materiály, koberce a těsnění interiérů automobilu, velkoplošné zástěrky užitkových automobilů, na podlahy vozidel pro přepravu koní a dobytka, různé strojírenské aplikace (uložení strojů) a na nárazníky v přístavech a u staveb.

- ab -

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down