Analytickou část dokumentu Koncepce hospodaření s odpady ve Středočeském kraji, která mapuje současnou úroveň produkce odpadů a způsoby nakládání s nimi v tomto regionu, již schválila rada kraje.
Návrhová část, obsahující priority a strategické cíle kraje v oblasti hospodaření s odpady na příštích deset let, byla předložena k veřejné diskusi a po zapracování připomínek odborné i laické veřejnosti ji má 5. prosince projednat zastupitelstvo kraje. Koncepce bude východiskem pro zpracování Plánu odpadového hospodářství kraje.
V oblasti hospodaření s odpady pro období let 2003 až 2013 má mít Středočeský kraj při nakládání s odpady následující pořadí priorit:
předcházení vzniku odpadů z hlediska množství,
předcházení vzniku odpadů z hlediska kvality (zejména minimalizace nebezpečných odpadů),
opakované použití výrobků ke stejnému účelu před tím, než se stanou odpadem,
znovupoužití výrobků nebo jejich částí k jiným účelům než k těm, ke kterým byly původně určeny, před tím než se stanou odpadem,
materiálové využití odpadů,
energetické využití odpadů,
konečné odstranění odpadů s využitím energie,
konečné odstranění odpadů (jiné než skládkování) bez využití energie,
konečné odstranění odpadů formou skládkování.
Hierarchii nakládání s odpady lze měnit, pokud její dodržování není při současném stavu znalostí technicky možné, vede k nepřiměřeně vysokým nákladům nebo ke zvýšeným rizikům pro lidské zdraví či okolní životní prostředí.
Dodržuje se princip "znečišťovatel platí".
Mezi základními principy je uváděna zásada "znečišťovatel platí". Podle ní je každý původce odpadu povinen na svoje vlastní náklady zajistit nakládání s odpady, které vzniknou při jeho činnosti. Za vybrané použité výrobky a obaly jsou odpovědni jejich výrobci nebo dovozci, kteří hradí náklady na jejich zpětný odběr a využití nebo odstranění. Obce hradí část nákladů na nakládání s komunálními odpady ze svého rozpočtu a občané se spolupodílejí formou poplatků na úhradě nákladů vzniklých při nakládání s komunálními odpady na území obce.
Soběstačnost kraje v oblasti využití a odstranění odpadů.
Pro ty druhy odpadů, kde je to z hlediska množství v kraji produkovaných odpadů ekonomicky efektivní, jsou v kraji vybudována a provozována zařízení na jejich využití nebo odstranění s takovou kapacitou, aby byly pokryty potřeby kraje. U odpadů, kde je z hlediska zpracovávaného množství výhodnější budovat zařízení pro využití nebo odstranění odpadu pro více krajů společně, bude umístění takového zařízení koordinováno s ostatními kraji s cílem zabezpečit pro kraj únosnou dostupnou vzdálenost a dostatečnou kapacitu pro pokrytí potřeb kraje.
Budování regionálních či nadregionálních zařízení.
Na území kraje je preferována výstavba a provoz regionálních či nadregionálních zařízení z důvodu lepší rentability, a tím nižší dosahované ceny za zpracování odpadů, vyšší míry dodržování provozní a technologické kázně a efektivnější možnosti kontroly.
Je podporováno budování efektivních logistických systémů, např. formou provozování sítě překládacích stanic, ze kterých jsou odpady v koncentrovaných objemech převáženy do regionálních či nadregionálních zařízení. Zásadou je, že jsou odpady využívány nebo odstraňovány v nejbližším možném zařízení, tj. je uplatňován princip proximity.
Přednost má využití či rozšíření současných spalovacích či energetických kapacit před budováním nových.
Není podporována výstavba nových skládek odpadů.
Na území kraje není podporována výstavba skládek všech skupin v nových lokalitách, výstavba nových kazet u stávajících skládek je však možná. Koncepce podporuje přeměnu stávajících skladových areálů na centra komplexního nakládání s odpady.
Pro terénní úpravy a rekultivace na území kraje nejsou používány odpady s výjimkou výkopových zemin.
Jsou podporovány bezodpadové technologie a výroba a využití recyklovaných výrobků.
K financování výstavby zařízení na využití nebo odstranění odpadů jsou plně využívány všechny možnosti dotačního a "měkkého" financování.
Koncepce navrhuje realizaci programu spolupráce mezi komunální a soukromou sférou na bázi, kdy investorem a příjemcem dotace je komunální sféra a následným provozovatelem soukromá společnost. Tam, kde je to možné, je podporováno sdružování prostředků pro výstavbu zařízení (financování soukromé, státní, komunální, dotační a jejich vzájemná kombinace).
Na území kraje jsou rozvíjeny dobrovolné závazky, certifikace a environmentální vzdělávání vedoucí ke zvýšení odpovědnosti k životnímu prostředí.
Všechny subjekty na území kraje sdílejí pravdivé informace o hospodaření s odpady.
Konečný text koncepce se může v důsledku připomínek a námětů z veřejné diskuse ještě změnit.
Ivan Ryšavý
|