01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

KOMPENZACE HAVÁRIÍ

Členské státy Basilejské úmluvy o kontrole dopravy nebezpečného odpadu přes hranice států a jeho zneškodňování souhlasily 10. prosince 1999 s přijetím dalšího dodatku k této úmluvě. Návrh nového protokolu se zabývá kompenzací škod a nehod, které jednotlivcům či institucím vznikly během mezinárodní...

Členské státy Basilejské úmluvy o kontrole dopravy nebezpečného odpadu přes hranice států a jeho zneškodňování souhlasily 10. prosince 1999 s přijetím dalšího dodatku k této úmluvě.

Návrh nového protokolu se zabývá kompenzací škod a nehod, které jednotlivcům či institucím vznikly během mezinárodní přepravy nebezpečného odpadu. Protokol musí být ratifikován nejméně ve 20 zemích, než bude právně závazný.

Rozsah nově navržených kompenzací se pohybuje od 1,36 mil. eur za malé nehody, do 40,8 mil. eur za velké havárie.

Odpad, uváděný v tomto posledním protokolu, je stejný jako v samotné úmluvě a zahrnuje na čtyřicet pět kategorií kovového a chemického odpadu, jako jsou rtuť, azbest, organické kyanidy, halogenovaná rozpouštědla, lékařský odpad, minerální oleje a polychlorované bifenyly. Radioaktivní a jaderný odpad sem není zahrnut.

Podle nového protokolu stát, který ohlásí úmysl exportovat nebezpečný odpad, je podle Basilejské úmluvy zodpovědný za případné nehody, k nimž dojde až do okamžiku předání odpadu příjemci - zpravidla jde o společnost nebo agenturu, která má dotyčný odpad recyklovat nebo uložit na skládku.

Pokud k nehodě dojde až po předání odpadu, pak zodpovědnou stranou je provozovatel pověřený zneškodněním odpadu. Dovozci a vývozci by tedy měli být kompenzováni.

Kompenzace by se měla týkat jak škod na jednotlivcích (zranění, usmrcení, ztráta zisku), tak škod na životním prostředí.

Bylo dohodnuto, že kompenzace se vztahuje i na ilegální přepravu nebezpečného odpadu. Pokud je strana zodpovídající za nehodu neznámá, pak se kompenzace hradí z fondů, vytvořených na základě Basilejské úmluvy z dobrovolných příspěvků jednotlivých států. Podle protokolu by se rozsah kompenzací měl řídit celkovou přepravovanou tonáží bez ohledu na typ odpadů:

- v rozmezí 5-25 t kompenzace asi 2,76 mil. eur,

- 25-50 t asi 5,52 mil. eur,

- 50-1000 t asi 8,28 mil. eur,

- 100-10 000 t asi 13,80 mil. eur,

- pro náklady přesahující 10 000 t se za každou další tunu připočítává 1 380 eur, až do maximální výše 40,8 milionů eur.

Pokud je zodpovídající stranou provozovatel skládky, pak hodnota kompenzace činí 2,78 mil. eur. Stanovená úroveň kompenzace je minimální. Státy ji mohou podle svého uvážení jednostranně zvýšit.

Dá se očekávat, že přijetí tohoto dodatku vyvolá ještě mnohé diskuse a opatření ze strany jednotlivých států, které budou muset mnohem přísněji dohlížet na jednotlivé dopravce nebezpečného odpadu.

- stř -

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down