Komentář k zákonu o odpadech - VI PODTITULEK: Vývozy, tranzit a sankce V šestém pokračování našeho komentáře k novému zákonu o odpadech č. 185/2001 Sb. se budeme věnovat dvěma oblastem: části IX o vývozu, dovozu a tranzitu odpadů, a části X, pojednávající o sankcích. Devátá část zákona -Vývoz,...
Komentář k zákonu o odpadech - VI
PODTITULEK: Vývozy, tranzit a sankce
V šestém pokračování našeho komentáře k novému zákonu o odpadech č. 185/2001 Sb. se budeme věnovat dvěma oblastem: části IX o vývozu, dovozu a tranzitu odpadů, a části X, pojednávající o sankcích.
Devátá část zákona -Vývoz, dovoz a tranzit odpadů -je oproti dnešnímu stavu velmi podrobná. Rozklíčovává uvedenou oblast bez jakýchkoliv odchylek od příslušných předpisů Evropského společenství (nařízení Rady č. 259/93 ve znění nařízení č. 120/97 a č. 2408/98 a navazující předpisy, především nařízení komise č. 1547/1999 a rozhodnutí Rady OECD C/92/39/FINAL).
Úprava řeší především procesní stránku. Ke dni vstupu republiky do Evropské unie (EU) budou příslušná ustanovení zrušena s výjimkou těch, která se týkají státní správy v této oblasti. Státní správu zde zabezpečuje zejména (a vlastně výhradně) Ministerstvo životního prostředí, odbor odpadů.
Definice
Oddíl je uvozen definičními pojmy, jako jsou:
Vývoz odpadu -přeprava odpadu z republiky do zahraničí v režimu vývozu, nebo režimu pasivního zušlechťovacího styku (dočasné vyvezení českého zboží do zahraničí za účelem podrobení zpracovatelským operacím a zpětný odběr zušlechtěných výrobků do volného oběhu).
Dovoz odpadu -propuštění odpadů do režimu volného oběhu, tranzitu, dočasného použití, přepracování pod celním dohledem, uskladňování v celním skladu, aktivního zušlechťovacího styku (přijetí zahraničního zboží za účelem podrobení zpracovatelským operacím a vyvezení zpět zušlechtěných výrobků), umístěním odpadů ve svobodném celním pásmu nebo svobodném celním skladu. Většinu těchto pojmů musíme hledat v zákonu celním č. 13/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Vývoz, dovoz, tranzit odpadů se posuzuje ze dvou zásadních hledisek,
a) realizace z důvodu (za účelem) odstranění
Vývoz českého odpadu je zakázán s výjimkou vývozu do států Evropské Unie a do států, které jsou členy Evropského sdružení volného obchodu a současně smluvními stranami Basilejské úmluvy o kontrole pohybu nebezpečných odpadů přes hranice států a jejich zneškodňování (sdělení pod č. 100/ 1994 Sb.). Zcela logicky se odpad vzniklý na území našeho státu z takřka 100 % přednostně odstraňuje na tomto území. Pokud nastane nutnost (možnost) tuto záležitost zabezpečit v zahraničí, státy EU mají přednost.
Dovoz cizích odpadů k nám za účelem odstranění je generálně zakázán. Výjimku tvoří vracení odpadů vzniklých v rámci pasivního zušlechťovacího styku (úprava českého zboží v zahraničí, vracení zušlechtěných výrobků a odpadů souvisejících s těmito operacemi -úpravami). Týká se to však jen států, které jsou smluvními stranami Basilejské úmluvy, nebo s kterými náš stát uzavřel dohodu (úmluvu) podle příslušného článku této úmluvy. Vývoz a dovoz odpadu, který není zakázán, a tranzit odpadu za účelem odstranění je možný pouze se souhlasem rezortu životního prostředí podle Basilejské úmluvy. Tento souhlas ovšem nenahrazuje souhlas podle zákona č. 62/2000 Sb.
b) realizace z důvodu (za účelem) využití
Účel využití odpadů odůvodňuje jejich zařazení do seznamu zeleného, žlutého, červeného (je řešeno již v dnešní legislativě). Nově se připomínají odpady neuvedené v žádném seznamu.
Zakazuje se:
vývoz odpadů stanovených prováděcím předpisem do států stanovených také prováděcí vyhláškou,
vývoz a dovoz odpadů uvedených v seznamu žlutém i červeném a odpadů neuvedených na žádném ze seznamů s výjimkou států OECD a smluvních stran Basilejské úmluvy nebo s uzavřenou dohodou (úmluvou) vůči České republice,
dovoz odpadů obecně za účelem energetického využití s výjimkou pasivního zušlechťovacího styku.
Pro legální pohyb odpadů přes naše hranice je nutný souhlas rezortu životního prostředí udělovaný podle příslušných tří ustanovení zákona.
Zelený seznam odpadů je maximálně rozsáhlý, k přechodu těchto odpadů přes hranice se nevyžaduje souhlas rezortu životního prostředí. Každou dodávku těchto odpadů musí doprovázet doklad, jehož obsah stanoví prováděcí předpis.
Pokud by výjimečně nastala potřeba regulovat přechod určitých komodit na zeleném seznamu z důvodu ochrany zdraví a životního prostředí, může se věc řešit jen pomocí vyhlášky rezortu.
Předmětné souhlasy Ministerstva životního prostředí nenahrazují povolení k vývozu či dovozu dle zákona č. 62/2000 Sb. a týkají se seznamu žlutého, červeného a odpadů neuvedených v žádném ze tří seznamů. Všechny uvedené seznamy stanoví prováděcí předpis.
Souhlasy
V zákoně jsou rozvedeny další podrobnosti spojené se zahájením řízení o udělení souhlasu a jeho formě (vyplněný průvodní list a další doklady dle prováděcího předpisu).
Zákon výslovně stanoví důvody, pro které lze návrh na udělení souhlasu zamítnout, a to
rozpor žádosti se zákonem o odpadech nebo jinými právními předpisy,
rozpor se závazkem České republiky odvozeným z mezinárodních smluv,
porušení povinnosti oznamovatele nebo příjemce (původce odpadů nebo oprávněné osoby k provozu zařízení k využívání nebo odstraňování odpadu) v minulosti,
poměr využitelných a nevyužitelných odpadů a další doklady neopravňují využití ekonomicky nebo z hlediska životního prostředí.
Při legálním uskutečnění dovozu, vývozu a tranzitu odpadů je povinnost tři dny před vlastním přestupem odpadů hranici republiky předložit kompetentním úřadům vyplněný průvodní list od oznamovatele. Tento list a souhlas ministerstva (je-li nezbytný) trvale zásilku doprovází. Dosažení cílového místa pro odpad a jeho odstranění nebo využití také podléhá povinnosti ohlášení.
Zcela nově se systém dovozu, vývozu a tranzitu odpadů podmiňuje uzavřením a doložením písemné smlouvy mezi odesilatelem a příjemcem, která musí obsahovat mechanizmus doložením povinností obou subjektů smlouvy ve vazbě na konkrétní odpad (aby nezůstal "jako nežádoucí" předmět plnění jedné straně k tíži). Rezort životního prostředí vyžaduje přitom dodržení závazků české nebo zahraniční strany ohledně odstranění nebo využití specifikované dodávky odpadů při těchto smluvních problémech.
V zájmu řádné "koncovky" pohybu odpadů přes hranice musí být tyto věci podléhající souhlasu resortu kryty finanční zárukou nebo odpovídajícím pojištěním, přičemž vždy se dodávka zajišťuje z titulu odpovědnosti za škodu způsobenou třetím osobám.
Lze pouze předpokládat (a spoléhat na rozum předmětných stran), že dodávky odpadu nepotřebující souhlas (zelený seznam) nebudou prohlubovat potíže, které český stát s těmito "surovinami" měl zejména po roce 1990. Jak již bylo zmíněno, některé položky tzv. "druhotných surovin a použitých výrobků" na zeleném seznamu přílišný optimizmus nevyvolávají.
Sankce
Desátá část zákona pojednává o sankcích. V tomto zákoně není pro žádnou oblast porušení povinností stanovena spodní hranice pokuty (od -do), ale pouze horní hranice maximální možné sankce (do). Právní norma také svěřuje převážně možnost uložit sankci v I. stupni České inspekci životního prostředí (dnes buď ČIŽP nebo okresní úřad).
Obec uloží pokutu do 300 000Kč té právnické osobě nebo fyzické osobě oprávněné k podnikání (dále podnikatel), která využívá systému nakládání s komunálním odpadem bez písemné smlouvy, nemá zajištěno využití nebo odstranění svých odpadů v souladu se zákonem o odpadech.
Česká inspekce životního prostředí uloží sankci podnikateli do výše 300 tisíc Kč, pokud se dopustí čtyř určených protiprávních jednání (povinnosti pověřené osoby, dochází ke znehodnocení, odcizení nebo úniku odpadů, nelze provést kontrolu nebo jsou poskytnuty nepravdivé a neúplné údaje, není zpracován identifikační list nebezpečného odpadu).
Česká inspekce životního prostředí uloží podnikateli pokutu do 1 miliónu Kč, pokud se dopustí jednoho ze sedmi konkrétních protiprávních jednání (např. předání odpadu osobě neoprávněné, nezařazení odpadu podle katalogu, nezabezpečení zpětného odběru výrobku atd.).
Česká inspekce životního prostředí uloží podnikateli pokutu do 10 miliónů Kč, pokud se dopustí jednoho ze sedmi specifikovaných protiprávních jednání (např. absence souhlasu k nakládání s nebezpečným odpadem, neplnění povinností při dovozu, vývozu a tranzitu odpadů atd.).
Inspekce nebo okresní úřad uloží pokutu do 1 miliónu Kč podnikateli, který se dopustil porušení jiné povinnosti než vyjmenovaných zákonem v předchozích odstavcích nebo povinnosti uložené rozhodnutím na základě tohoto zákona.
Z výše uvedeného vyplývá, že pokud okresní úřady zjistí porušení povinností, které sankčně podléhají příslušnosti inspekce, nemohou uložit pokutu, ale mají dát podnět inspekci. Tento stav není zcela optimální.
Sjednocení postupů
Procesní postupy při ukládání pokut se sjednotily v tom, že řízení o uložení pokuty lze zahájit do 1 roku ode dne, kdy se o tomto porušení dozvěděl příslušný správní úřad, uložit však ji lze nejdéle do 3 let ode dne, kdy k tomuto porušení došlo.
Výše pokuty musí být odůvodněna, přihlíží se zejména k závažnosti ohrožení životního prostředí, případně k míře jeho poškození.
Opakované postihy (do 1 roku se dopustí povinný subjekt opakovaného porušení stejné povinnosti) se ukládají v rozmezí dvojnásobku horní sazby (výše) pokuty. Pokuty uložené inspekcí vymáhá příslušný (finanční) úřad.
Odvolacím orgánem proti rozhodnutí inspekce je Ministerstvo životního prostředí. Pokuty uložené inspekcí jsou z 50 % příjmem obce, v jejímž katastrálním území došlo k porušení právních norem, a z 50 % příjmem Státního fondu životního prostředí.
Odvolacím orgánem proti rozhodnutí obce je okresní úřad, odvolacím orgánem proti rozhodnutí okresního úřadu je orgán kraje v přenesené působnosti (krajský úřad).
Zákon také definuje nový přestupek, týkající se fyzické osoby, která se zbaví autovraku v rozporu s tímto zákonem. Přestupek tohoto druhu řeší obec, která ukládá pokutu až do výše 20 000 Kč. V daných věcech nelze použít sankcí přestupkového zákona -napomenutí, zákazu činnosti nebo propadnutí věci, také nelze sankci neuložit, pokud by k nápravě podnikatele postačilo samotné projednání přestupku.
Emil Rudolf,
ředitel odboru výkonu státní správy Ministerstva životního prostředí,
pracoviště Hradec Králové
I suffering many times by my Bluetooth audio and video devices means sometimes it's create
how do i fix connections to bluetooth audio devices and wireless displays in windows 10 mobile problem in connecting with my PC system so then i searching the best webpage for this issue.