01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Know-how z Rakouska pomůže nakládání s autovraky v Jihočeském kraji

V Jihočeském kraji se rozjíždí projekt, který má navrhnout optimální systému ekologické likvidace autovraků na základě transferu know-how a zkušeností z Rakouska, včetně osvěty, publicity a výchovy v návaznosti na legislativu.

Během projektu bude porovnán systém nakládání s autovraky v Rakousku s aktuálním stavem na území Jihočeského kraje. Na základě toho bude vytvořen návrh optimální struktury sítě podle platné legislativy, včetně specifikace materiálových toků, informovanosti cílových skupin a osvětové tematické kampaně, včetně bezplatného informačního centra.

Česká republika je nucena na legislativní úrovni srovnat krok s pravidly Evropské unie. Je logické, že budeme zároveň vytvořit podmínky i k vlastnímu faktickému naplnění zákonných požadavků. Česká republika je však v poněkud jiné pozici, než v jaké byly a jsou západoevropské státy. V těchto vyspělých státech docházelo k tvorbě legislativy ruku v ruce s vývojem a podporou recyklačních postupů a technologií.

Zatímco ve vyspělé části Evropy existují stanovené postupy a technologie recyklace na velmi vysoké úrovni, u nás lze v této chvíli pouze konstatovat, že máme srovnatelnou legislativu a průměrné stáří vozového parku na téměř nejvyšší úrovni.

SOUČASNÝ STAV

Nakládání s autovraky se dotýká na různých legislativních úrovních několika cílových skupin. Jsou jimi veřejnost (původci autovraků), obce (obce ve správním obvodu Jihočeského kraje), Jihočeský kraj respektive krajský úřad jako orgán vydávající oprávnění provozovateli zařízení pro nakládání s autovraky a podnikatelské subjekty (oprávnění provozovatelé).

V Jihočeském kraji je 35 provozovatelů zařízení s vydaným souhlasem podle §14, odst. 1 zákona o odpadech a 17 obcí III. stupně s 625 541 obyvatel. Vývoj počtu registrovaných osobních vozidel má trvale vzestupnou tendenci a i v roce 2002 pokračoval nárůstem na 3 619 374 osobních vozidel. Nárůst činil 100 370 osobních vozidel, což činí 2,85 % oproti předchozímu nárůstu v roce 2001, který činil 91 532 osobních vozidel, neboli 2,67 %.Vozidel LUV bylo na konci roku 2002 registrováno 209 578, což činí podíl 5,47 % z celkového počtu vozidel M1 + N1, který představoval 3 828 952 vozidel na konci roku 2002. Přes polovinu vozidel je starších deseti let (graf).

Po roce 2010 by měl být trh s osobními vozy v ČR nasycen. Po tomto datu by tedy počet vyřazovaných vozidel ovlivňovalo zejména průměrné stáří vyřazovaných vozidel. Předpokládané stáří vyřazovaných vozidel se oproti např. Německu očekává v rozmezí 15 až 20 let.

JE NUTNO STANOVIT JEDNOZNAČNÁ PRAVIDLA

Zákon ukládá cílovým skupinám řadu povinností, které jsou často těžko splnitelné nebo dokonce v rozporu. Příkladem jsou např. tzv. "bezprizorní" autovraky zanechané na místech mimo komunikace, tedy mimo dosah správce komunikace. Obecně se dá konstatovat, že v případě odstraňování autovraků mohou nastat všechny zákonem zmíněné varianty porušení. Dokonce lze reálně předpokládat, že v případě nestanovení jednoznačných pravidel pro nakládání s autovraky bude docházet k porušování zákona v těch nejhorších variantách.

Veřejnost i podnikatelské subjekty mají nyní nedostatek informací o správném postupu nakládání s autovraky. Jednoznačně chybí jednotný a koordinovaný systém, který by v Jihočeském kraji zajistil kontrolu, nastavil řád a zajistil požadované informace.

V rámci projektu bude nejprve proveden monitoring současného stavu a limitujících podmínek nakládání s autovraky v Jihočeském kraji (povinnost vyplývající z legislativy, identifikace překážek a monitoring požadavků cílových skupin na informační systém). Bude vytvořena legislativní příručka pro správný postup plnění povinností cílových skupin.

Dalším krokem bude mapování systémů nakládání s autovraky v Rakousku formou workshopů s experty, exkurzí a komunikací se subjekty činnými v této oblasti. Výstupem bude popis stávající situace v oblasti systémů nakládání s autovraky v Rakousku jako podklad pro komparativní studii. Na základě zjištěných skutečností a výsledků bude vypracována návrhová část projektu.

OSVĚTA

Přestože má odstraňování autovraků u nás poměrně dlouhou tradici, ještě donedávna bylo jakékoli nakládání s tímto druhem odpadu spojeno pouze se získáváním železného šrotu. Ekologické aspekty stály dlouhou dobu v pozadí, ale vstup ČR do EU nutí naše zákonodárství a zainteresované strany k větší zodpovědnosti za životní prostředí. Z těchto důvodů je nutné tyto subjekty cílenou osvětou informovat o ekologickém způsobu nakládání s autovraky a o nových povinnostech vyplývajících z legislativy.

Pro veřejnost bude vydán informační bulletin a informační letáky s přesným návodem, jak správně postupovat při odstraňování autovraku. Bude také zřízeno informační místo, kde se bude moci veřejnost osobně a bezplatně informovat. Informovanost podnikatelů bude zajištěna samostatným informačním workshopem se zaměřením na legislativu a doporučené postupy. Zpracování projektu by mělo být hotovo do srpna tohoto roku, začátek realizace projektu se předpokládá od 1. 11. 2006.

Ing. Jan Jareš
manažer sdružení AgEnDa, o. s.

 

Legislativa

Nakládání s autovraky se řídí zákonem č. 185/2001 Sb., o odpadech. Zásadní význam má poslední novela č. 7/2005 Sb.

Zákon ukládá oprávněným osobám, tj. provozovatelům zařízení ke sběru, výkupu a zpracování a využívání autovraků zavést systém sběru vybraných autovraků a jejich částí s přiměřenou hustotou sběrných míst. Výrobcům a dovozcům je uloženo na vlastní náklady zajistit sběr, zpracování, využívání a odstranění vybraných autovraků s účinností pro nová vozidla uvedená na trh od 1. 7. 2002 a s účinností od 1. 1. 2007 pro vozidla uvedená na trh před datem 1. 7. 2002.

Limity pro opětovné využití autovraků

rok 2006: celkem 85 %, z toho materiálově 80 % u vozidel vyrobených před 1. 1. 1980 75 % rok 2015: celkem 95 %, z toho materiálově 85 %.

Kraj, resp. Krajský úřad vydává oprávnění provozovatelům zařízení pro nakládání s autovraky podle §14, odst. 1 zákona o odpadech. Rovněž zpracovává krajskou Koncepci odpadového hospodářství a plány odpadového hospodářství, kam problematika autovraků jednoznačně spadá.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down