01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Klíčem je konsensus

PŘÍPRAVA PROVÁDĚCÍCH VYHLÁŠEK Společnost i odpadové hospodářství se rychle vyvíjí, proto musí legislativa reagovat velice pružně. Při její tvorbě musíme dělat určité rámce pro zabránění negativním vlivům, vytvářet vhodné podmínky k tomu, aby se předcházelo vzniku odpadů a s odpady se lépe...

PŘÍPRAVA PROVÁDĚCÍCH VYHLÁŠEK

Společnost i odpadové hospodářství se rychle vyvíjí, proto musí legislativa reagovat velice pružně. Při její tvorbě musíme dělat určité rámce pro zabránění negativním vlivům, vytvářet vhodné podmínky k tomu, aby se předcházelo vzniku odpadů a s odpady se lépe nakládalo.

Aby byl schopen zákon reagovat na změny a nemusel se každou chvíli novelizovat, je v zákoně o odpadech celá řada zmocnění k vydání vyhlášek.

Na znění vyhlášek se intenzivně pracuje. Bylo by dobré mít natolik flexibilní zákon i prováděcí vyhlášky, abychom měli v zákoně dostatečná zmocnění pro potřeby "života" a praxe. Pevně věřím, že se nám to podaří.

V současné době se připravuje dvanáct návrhů vyhlášek. Musejí se dělat velice podrobně, ustanovení po ustanovení, se zástupci resortů, okresních úřadů. Považuji to za nesmírně důležité a obdobně budeme pokračovat i s odbornou veřejností.

Myslím si, že právě odpady jsou zajímavé i tím, že se dotýkají života každého jedince, závisí na nich v podstatě i prosperita podnikatelská a chápu, že podnikatelé musí mít určité jistoty. Spočívají zejména v tom, že ustanovení zákona nebudou dodatečně zmírňována. Tento postup se pozitivně projevil v případě zákona č. 238. Nevyplatilo se to Slovenské republice, která naopak ke zmírnění dodatečně docházela.

V současnosti tedy připravujeme vyhlášku ke katalogu odpadů, kontrole nakládání s odpady, o hodnocení nebezpečných vlastností, vyhlášku o finanční rezervě na uzavření skládky, péče o skládku.

URČITÉ DRUHY ODPADŮ

Velký podíl zaujímají vyhlášky, které se dotýkají té části zákona, která zakládá povinnosti při nakládání s určitými druhy odpadů. Více méně se jedná o povinnosti vyplývající z direktiv Evropské unie.

Znamená to, že budeme mít speciální vyhlášku o podrobnostech nakládání s odpady z výroby oxidu uhličitého, vyhlášku o nakládání s PCB a dalšími.

Bude rovněž konečně vyhláška o podmínkách použití kalu z čistíren odpadních vod komunálních a podobných. Jedná se o vyhlášku, pro kterou sice bylo zmocnění v zákoně č. 125, nebyla však nikdy realizována. Nyní je připravována ve spolupráci tří ministerstev. K základnímu konsensu již došlo. Myslím, že právě tímto postupem, kdy budeme diskutovat, vysvětlovat si pojmy navzájem, můžeme dojít k cíli. Bez kompromisu, bez respektování potřeb jeden druhého bychom zákon, respektive navazující předpisy nikdy nemohli připravit.

Další připravovanou normou je vyhláška, ve které se stanoví podrobnosti nakládání s autovraky. V Evropské unii je na toto téma připravena směrnice a my na ni v předstihu reagujeme. Je to velice nutné, protože naše země skutečně musí mít stejná pravidla, jaká budou v Evropské unii.

S rozdílnými požadavky se potýkáme při žádostech o dovozy autovraků do naší republiky. Skutečně není zájmem České republiky přijímat autovraky na naše území v nějakém větším počtu.

Jejich zneškodnění je nesmírně nákladné a nemáme dostatečná zákonná opatření, abychom mohli čelit všem problémům, které kvůli nim mohou nastat v ochraně životního prostředí včetně například záboru zemědělské půdy.

Přeshraniční pohyb

Dalším důležitým tématem je přeshraniční pohyb odpadů. Zatím je rozčleněno zhruba do třech vyhlášek. Chtěla bych zdůraznit, že převezmeme nařízení Evropského společenství, které se týká právě přeshraničního pohybu.

Často slyším obavy, jestli se nestaneme popelnicí Evropy. Jsou zbytečné. Kontrola bude neustálá a zejména plány odpadového hospodářství budou mít možnost stanovit podle zpracovatelských kapacit dovozy a vývozy určitých komodit.

Nástroje k regulaci přeshraničního pohybu odpadu existují a jsou využívány ostatními státy v Evropě. Vyplývají ze základního principu soběstatečnosti a blízkosti. Soběstačnost by měla být dosažena nejenom v rámci Evropské unie, ale i v rámci jednotlivých zemí. Pochopitelně musíme vzít v úvahu ekonomické dopady, které přeshraniční pohyb má. U některých komodit, které jsou efektivní z hlediska ekonomického a neznamenají environmentální zatížení, pohyb přes hranice prostě bude.

Část zákona, kde se mluví o nakládání s určitými druhy odpadů, je nesmírně důležitá a dají se předpokládat novely se zmocněním k vydání podrobnějších předpisů pro další druhy odpadů. Bude to záviset na změnách jednotlivých evropských směrnic a na tom, jak budeme připraveni určité regulační opatření zpracovat. Myslím, že v této oblasti můžeme být pro Evropu vzorem.

VLASTA MIKULOVÁ,

ředitelka odboru odpadů Ministerstva životního prostředí

(Příspěvek byl přednesen na semináři k zákonu o odpadech v Senátu, redakčně upraveno)

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down