12.09.2024 | 10:09
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Karel Souček: Vodík má potenciál v nákladní dopravě, Česko v jeho využití zaostává

Vodík má velký potenciál ve vlacích nebo nákladní silniční dopravě, ale Česko v jeho využití zatím zaostává. Důvodem je nedostatečná infrastruktura, ale také vysoké náklady, řekl vedoucí vývoje jablonecké společnosti Devinn Karel Souček. Firma se od roku 2017 zabývá kromě vývoje elektroniky
a světlometů pro automobilový průmysl právě vývojem v oblasti vodíkových technologií. Společnost ve svém areálu představila například prohlédnout vysokozdvižný vozík s vodíkovým pohonem nebo vodíkový generátor, který dokáže díky palivovému článku vytvořit elektřinu z vodíku bez hluku a emisí. Dodává tak zelenou energii třeba na hudebních festivalech.

Nedostatečná infrastruktura

K vidění byl i nákladní vůz značky Tatra s vodíkovým pohonem. "Kdyby měla vyrazit někam do světa, tak v Čechách může natankovat jen na dvou místech - v Praze a Litvínově," uvedl Souček. V Devinnu proto pro vůz vyvinuli transportovatelnou vodíkovou plnicí stanici.

Větší využití vodíkových technologií brzdí zatím podle Součka vysoké náklady na vodík, ale i technologie, které se pohybují v milionech korun. "Ty technologie existují, fungují, ale jsou málo rozšířené. To znamená, málo se jich vyrábí. Je potřeba je rozšířit. Jde o to vyrábět víc, a díky tomu zlevnit," řekl Souček.

Uzavřený vodíkový okruh

Firma Devinn vznikla před deseti lety a je ryze českou společností. Ve dvou závodech v Jablonci nad Nisou a Mladé Boleslavi dnes zaměstnává 150 lidí. Jablonecký areál firmy je od loňského roku energeticky nezávislý díky fotovoltaické elektrárně, elektrolyzéru, který přebytečnou energii ukládá do vodíku, vodíkovému generátoru a úložišti. Vznikl tak uzavřený okruh takzvaného vodíkového hospodářství, které dokáže zajistit energetickou nezávislost budov firmy.

Právě vodík je podle Součka jednou z variant, kam ukládat přebytky energie vyrobené ve fotovoltaických elektrárnách, i když účinnost je ve srovnání s bateriovým úložištěm méně než poloviční. "Vodík má ale obrovskou výhodu velké akumulace energie, to znamená typicky mezisezonní. V létě svítí - ukládám, v zimě spotřebovávám," uvedl. Velký smysl má podle něj vodík také v dopravě zejména u vlaků nebo kamionů, kde vycházejí vodíkové pohony co do hmotnosti lépe než elektrobaterie a výrazně rychleji je lze doplnit.*

-čtk-

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down