01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Jak na živnostenský odpad

Černé skládky, přeplňování odpadových nádob, nepořádek kolem. Stav, který trápí nejednu obec. V zásadě jde o odpad neukázněných občanů a odpad neukázněných firem. Na odstranění prvního problému návod nemáme, v druhém případě jsme ve Frýdku-Místku vykročili k viditelnému zlepšení.

Impulsem bylo pro nás zvyšování poplatků občanů za komunální odpad a jejich stížnosti na to, že do "jejich" kontejnerů odkládají svůj odpad i podnikatelé. Firmy tak šetří své finanční prostředky za svoz, na který pak doplácejí nejen ostatní obyvatelé, ale i město, protože příjem z poplatků na zabezpečení celého systému nakládání s komunálním odpadem nestačí. Zjevným dokladem pravdivosti námitek občanů byly - zejména v centrálních částech města - odpadové nádoby přeplněné obaly od zboží z blízkých provozoven i výsledky občasných kontrol, které uskutečnil odbor životního prostředí.

SPOJILI SÍLY

Finanční výbor zastupitelstva města uložil odboru životního prostředí magistrátu navrhnout řešení. Stávající počet zaměstnanců našeho odboru nám neumožňoval systematickou kontrolní činnost, proto rada města souhlasila s jeho posílením o jednoho pracovníka, zpočátku na dobu jednoho roku. Jeho úkolem je pravidelně kontrolovat nakládání s odpady v obchodech, restauracích a jiných drobných provozovnách a zjištěné nedostatky a závady řešit ve správním řízení. Prostě musí mít celkový přehled o způsobu nakládání s odpady v jednotlivých provozovnách, řešit problémové lokality a koordinovat práci všech zúčastněných složek.

Městská policie Frýdek-Místek byla vybavena mobilní kamerou, která je umísťována tam, kde se pravidelně vyskytuje odpad odložený vedle kontejnerů a popelnic. Rovněž pověřená svozová organizace Frýdecká skládka, a. s., sleduje místa, kde jsou odpadové nádoby přeplňovány nebo kde je odpad odložen mimo ně. V případě podezření, že podnikatelé zneužívají nádoby na komunální odpad, je pracovníci svozové společnosti vysypou a snaží se zjistit původce odpadů. Pokud podnikatel odhlásí odpadovou nádobu, předá svozová firma informaci odboru životního prostředí. Ten pak dále šetří, kdo působí v prostorách po této firmě nebo zda si původní firma zajistila svoz a odstranění odpadů na nové adrese.

Záležitostmi odpadového hospodářství v našem městě se zabýváme na pravidelných koordinačních schůzkách, které jednou měsíčně svolává kontrolní zaměstnanec na odboru životního prostředí. Protože bylo nutné řešit i dojezd k odpadovým nádobám nebo jejich umístění zvláště v zimních měsících, v průběhu roku přibyli k zástupcům městské policie a svozové firmy také pracovníci organizace spravující komunikace a odboru dopravy a silničního hospodářství magistrátu. K operativnímu odstraňování problémů napomáhá i zpracovaná digitální mapová vrstva, která podchycuje umístění odpadových nádob a uvádí informace o jejich plátcích.

CO PŘINESLY KONTROLY

Zatímco v roce 2006 probíhaly kontroly převážně v centrálních částech města, letos se rozšířily i do jeho okrajových oblastí. Celkem bylo za rok 2006 a do konce září 2007 zkontrolováno 1060 podnikatelských subjektů. Přibližně u poloviny se uskutečnila fyzická kontrola přímo v provozovně, u ostatních jsme porovnávali a ověřovali údaje z živnostenského rejstříku, evidence u svozové organizace, případně dotazem u pronajímatelů nebytových prostor. V souladu se zákonem o odpadech bylo 121 podnikatelských subjektů vyzváno k předložení dokladů o tom, jak zajistily využití nebo odstraňování odpadů, jehož jsou původci. Bylo zahájeno 58 správních řízení, v nichž bylo uloženo 40 pokut v celkové výši 148 tisíc korun. Zdůrazňuji však, že prioritním úkolem nebylo ukládat sankce, ale dosáhnout nápravy.

Jelikož se nám v roce 2006 kontrolní činnost způsobu nakládání s odpady osvědčila, bylo místo pracovníka odboru životního prostředí zřízeno na dobu neurčitou. K jeho povinnostem přibyly kontroly svozové organizace, které se soustřeďují nejen na plnění smlouvy uzavřené s městem, tj. zejména na dodržování harmonogramu vyprazdňování všech nádob, včetně úklidu stanovišť sběrných nádob po jejich vývozu.

Celková situace v kontrolovaných lokalitách se zlepšila. Stanoviště odpadových nádob v centrálních částech města jsou viditelně čistější. Řada podnikatelských subjektů na základě provedené kontroly uzavřela smlouvu na svoz a odstranění odpadů s oprávněnou osobou. Součástí kontrolní činnosti u jednotlivých provozovatelů je osvětová činnost k zákonu o odpadech, včetně upozornění na sankce za porušení platných předpisů.

V místním zpravodaji vycházejí články upozorňující na povinnosti při nakládání s odpady a seznamující s výsledky kontrolní činnosti. Informace o kontrolách si podnikatelé navzájem předávají. Uvědomují si, že k nim může přijít zaměstnanec města na kontrolu a zeptat se, jak nakládají s odpady.

Tato aktivita města se setkává s kladnou odezvou u občanů. Rovněž podnikatelé, kteří si řádně zajistili svoz a odstranění odpadů, se zapojují do monitorování problémových lokalit. Umožňují umístit mobilní kameru ve svých provozovnách a tím odhalovat osoby, které veřejná prostranství znečišťují. Za necelé dva roky systematické kontrolní činnosti výrazně přibylo podnikatelských nádob, ubylo odpadu kolem nich a zvýšila se čistota v centrální části města.

Alena Kacířová

vedoucí odboru životního prostředí

Magistrátu města Frýdku-Místku

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down