01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

ISPOP v roce 2012: Změny v ohlašování

Pro ohlašovatele znamená rok 2012 zásadní přelom. Zpracování hlášení dle jednotlivých složkových zákonů bylo poprvé možné pouze v elektronické podobě, a to prostřednictvím interaktivních PDF formulářů.

Odpadla tak povinnost vyplňovat ohlašovací formuláře v listinné podobě, jejichž zpracování a validace je z časového i finančního hlediska neefektivní. Obecně se dá říci, že byl naplněn dlouhodobý plán na rychlejší, spolehlivější a levnější poskytování služeb veřejné správy povinným osobám (tzn. zejména podnikatelským subjektům). Došlo k centralizaci - zavedení jednoho ohlašovacího místa, které zajišťuje relevantní informace pro výkon veřejné správy s jasnou odpovědnosti za jejich zdroj a v neposlední řadě i ke snížení administrativní náročnosti pro všechny účastníky dotčených agend.

ZHODNOCENÍ OHLAŠOVACÍHO OBDOBÍ

Počínaje rokem 2012 došlo k navýšení počtu povinných osob ohlašujících prostřednictvím systému ISPOP přibližně o 22 000 subjektů. Jednalo se o subjekty s povinností podat hlášení o produkci a nakládání s odpady. V druhé polovině roku 2011 vedla CENIA ve spolupráci s MŽP intenzivní informační kampaň o nutnosti autorizované registrace do systému ISPOP.

Velmi často byla ze strany ohlašovatelů kladena otázka: "Když se jedná o elektronický systém, proč musím ještě pak posílat něco listinně?" Důvodem je povinnost autorizovat podání (registraci či hlášení) vůči správnímu orgánu vyplývající ze správního řádu (§37 zákona č. 500/2004). Nejedná se tedy o povinnost, kterou by zaváděl zákon o IRZ a ISPOP.

Ohlašovatelé mohli využít k zaslání registrace či hlášení také datové schránky nebo přiložením kvalifikovaného certifikátu (elektronický podpis) přímo do hlášení - v takovém případě pak povinnost posílat svou autorizaci listinně odpadá.

O novém způsobu ohlašování byli vyrozuměni ohlašovatelé, kteří v předchozích letech podávali v listinné podobě svá hlášení dle zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a zákona č. 477/2001 Sb., o obalech. Do propagační kampaně se následně zapojily krajské úřady a obce s rozšířenou působností, které informace ke způsobu ohlašování v roce 2012 publikovaly na svých webových stránkách. Ve spolupráci s krajskými úřady proběhly na začátku roku 2012 téměř ve všech krajských městech semináře, kde byli účastníci seznámeni se změnami aplikace ISPOP oproti roku 2011, s povinností registrace a kompletním postupem vedoucím ke správnému ohlášení povinných údajů.

Nová verze informačního systému ISPOP byla spuštěna 4. 1. 2012. Uživatelé ISPOP tak mohli ve svých účtech nalézt novou sadu formulářů, určenou pro ohlašování za rok 2011 a celou řadu dalších funkcionalit, které usnadnily správu elektronického účtu v ISPOP. Systém poskytl u převážné většiny ohlašovacích povinností předvyplněné formuláře z roku 2011, a ohlašovatelům tudíž stačilo pouze aktualizovat proměnné údaje.

Nedílnou součástí celého procesu byla i provozní podpora. CallCentrum bylo primárně určeno pro nově registrující se subjekty. Pro žadatele o specifické informace týkající se vyplňování formulářů, případně další dotazy související s plněním ohlašovacích povinností byl spuštěn HelpDesk., který je dílčí částí Celostátního informačního systému pro sběr a hodnocení informací o znečištění životního prostředí (CISAŽP) - http://www.cenia.cz/cisazp.

Z pohledu provozu je nutno uznat, že nový způsob plnění ohlašovacích povinností doprovázela jistá dávka nervozity a nejistoty ze strany ohlašovatelů. Nicméně všechna tato nedorozumění byla evidována a vyhodnocována v rámci elektronického HelpDesku a budou dále sloužit jako podklad pro zefektivňování provozu ISPOP. Projekt budování ISPOP je nejrozsáhlejší e-Governmentovou aktivitou resortu životního prostředí. Účelem je zefektivnit procesy sběru a vyhodnocování informací o vlivu ekonomické činnosti různých subjektů na životní prostředí, což také umožní racionalizaci výkonu státní správy v oblasti životního prostředí .

PŘÍNOS ISPOP

Podobně jako v loňském roce se dá předpokládat, že v průběhu následujících dvou měsíců po skončení ohlašovacího období dojde k dodatečnému ohlášení několika stovek provozoven v jednotlivých ohlašovacích agendách. Na základě uvedených skutečností lze tak konstatovat, že ohlašování prostřednictvím ISPOP v roce 2012 proběhlo úspěšně, neboť bylo přijato více než 97 % validních hlášení z celkově odhadovaného počtu.

Obecným cílem systému ISPOP je nejen shromažďovat a ukládat údaje z jednotlivých ohlašovacích povinností, ale především vyhodnotit reálný počet všech ohlašujících subjektů včetně toho, co skutečně ohlásí. Vysoký počet přijatých hlášení je podkladem pro Odbor legislativy MŽP, kde dojde k vyhodnocení, zda povinnost ohlašovat je účinně zacílena pouze na největší znečišťovatele.

Eva Branišová

CENIA, česká informační agentura životního prostředí

V ISPOP BYLO K 22. 4. 2012:

zaregistrováno celkem 44 186 subjektů s ohlašovací povinností,

tyto subjekty ohlásily 107 330 provozoven nebo zdrojů znečišťování,

systém ISPOP zpracoval (5.1. - 2. 4. 2012) celkem přes 133 000 validních podání,

dalších 16 000 podání bylo nevalidních (formální chyby, nesoulad s datovým standardem).

Ohlašovatelé, jejichž hlášení nemohlo být z výše uvedených důvodů zpracováno, byly prostřednictvím notifikačních zpráv ze systému ISPOP nebo ze systému datových schránek upozorněni na chyby v zaslaném hlášení a na nutnost opravy hlášení.

INTEGROVANÝ SYSTÉM PLNĚNÍ OHLAŠOVACÍCH POVINNOSTÍ

Údaje o vlivu činnosti ekonomických subjektů na životní prostředí se od roku 2010 hlásí prostřednictvím Integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností (ISPOP) v etapách daných zákonem, který postupně v průběhu let 2010 - 2012 rozšiřoval povinný okruh ohlašovatelů. Zřizovatelem ISPOP je Ministerstvo životního prostředí, provoz zajišťuje CENIA, česká informační agentura životního prostředí ve spolupráci s ostatními institucemi resortu životního prostředí (ČHMÚ, ČIŽP apod.). ISPOP poskytuje elektronické služby za účelem zpracování, příjmu a validace vybraných hlášení a jejich další distribuci příslušným institucím veřejné správy. Zároveň slouží jako archiv přijatých hlášení, do kterého mají přístup všichni účastníci agendy.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down