01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Integrovaný systém nakládání s odpady

Odpadové hospodářství na celém světě s určitým odstupem následuje vyspělejší obory podnikání, které již naplno zasáhly nové fenomény, jako outsourcing služeb, globalizace, centralizace kapitálu, hledání levnějších zdrojů apod. Pro nakládání s odpady pak, jako pro regulované podnikání, je zde ještě další významný aspekt, a tím jsou významná legislativní omezení a další finanční a technické limitující aspekty.

Pomalu, ale jistě se tyto trendy uplatňují i v oblasti nakládání s odpady v České republice a lze je nejnázorněji pozorovat ve zvyšujícím se podílu na trhu velkými nadnárodními odpadovými společnostmi, které postupně skupují malé a střední podniky (operátory). Motorem tohoto procesu jsou zvyšující se nároky měst a obcí, ale i živnostníků a průmyslových podniků, na rozsah a kvalitu poskytovaných služeb.

Správnost tohoto směru dokazují i problémy s nelegálním nakládáním s nebezpečnými odpady, které byly odhaleny v poslední době v Libčanech a Chvaleticích. Tyto případy jsou však jen špičkou ledovce a lze jen odhadovat, že nelegální a pololegální nakládání s odpady se může týkat až několika procent z celkového množství odpadů. Značné konkurenční prostředí a nízké environmentální povědomí u drobných společností, které nakládají s odpady bez vlastní koncové technologie, jsou hlavními příčinami tohoto stavu. Útěchou nám může být fakt, že podobným procesem si prošly všechny státy Evropské unie a některé z nich tímto procesem stále procházejí.

Projekt, který byl zahájen na konci minulého roku (viz rámeček), by měl obhájit tyto nové trendy, nastavit rámec a doporučit nástroje, které by poté měly být zohledněny v nově připravovaných legislativních a jiných opatřeních. Z již provedených analýz v projektu týkajících se odpadového hospodářství v České republice a jeho srovnání s vyspělými členskými zeměmi Evropské unie (Francie, Německo, Holandsko, Rakousko) vyplývají pro Českou republiku dále uvedené závěry.

KRITICKÁ MASA

Z dlouhodobého hlediska může zaručit pro své zákazníky trvale udržitelnou službu pouze operátor, který obsluhuje v kompaktní svozové oblasti 100 000 obyvatel nebo sváží minimálně 35 000 t odpadů ročně. Výjimkou mohou samozřejmě být specifické komodity odpadů, ale také velmi specifické svozové oblasti, např. obklopené horami. Pouze tato kritická masa zaručuje ekonomickou rentabilitu provozu a přiměřenou možnost investic do systému tak, aby následoval regulační opatření a ekologicky bezpečné nakládání s odpady.

TECHNOLOGICKÁ SOBĚSTAČNOST

Zásadním problémem České republiky při eliminaci nelegálního nakládání s odpady je značná nabídka kapacit na zneškodnění odpadů (hlavně skládek) spolu s tlakem na nesmyslně nízké ceny, které nemohou pokrýt ani provozní náklady. Výsledkem je překupování odpadů, jejich překategorizace, různé pseudoúpravy a následné uložení do skladů nebo na skládce. Možnost těchto manipulací pak zvyšuje i institut mobilních skladů odpadů.

Napravit současný nevyhovující stav může pouze tlak legislativy a zástupců státní správy na technologickou soběstačnost společností nakládajících s odpady, popř. průkazné doložení, že tyto společnosti vlastní dohodnutou kvótu volné kapacity v těchto technologiích. Integrovaná povolení pro příslušné technologie už vyřešily a jistě ještě vyřeší nejmarkantnější nesrovnalosti. Nicméně další nástroje, jako integrované povolení pro nakládání s odpady pro společnost s doložením recyklačních a koncových technologických kapacit, prosazení této podmínky do všech veřejných výběrových řízení a následná důsledná kontrola pohybu odpadů se jeví jako nezbytné. Evropské zkušenosti nám jasně ukazují, že "čistých" svozových společností ubývá, nebo se postupně navázaly na provozovatele státních nebo privátních technologických celků.

SVOZOVÁ OBLAST

Zásadním parametrem se s ohledem na zvyšující se náklady na pohonné hmoty a na druhé straně zvyšující se nároky na technologie jeví dojezdová vzdálenost od původce odpadu k příslušné recyklační nebo koncové technologii. Orientační model takových svozových oblastí s několika dojezdovými pásmy je patrný ze schematu.

NABÍDKA SLUŽEB

Jednou z chyb, které se dopouštějí větší původci odpadů nebo ti, kteří mají sice menší, ale velmi různorodé druhy odpadů, je jejich orientace na široké portfolio dodavatelů služeb. Tato cesta, zdánlivě vedoucí ke zvýšení konkurence mezi jednotlivými operátory a snížení cen, však v konečné podobě může znamenat, že nedojde k provázání jednotlivých aktivit, které v daném území nebo městě probíhají. V tomto prostředí je velmi složité aplikovat opatření identifikovaná při projektech čistší produkce nebo projektech trvale udržitelné výroby a spotřeby, jelikož tyto většinou vyžadují zásah do celého systému nakládání s odpady a dotýkají se více komodit odpadů.

Řešením může být samozřejmě precizní řízení systému nakládání s odpady od jeho vzniku až po předání odpovědné osobě firemním specialistou nebo pracovištěm. Na základě našich zkušeností bude z dlouhodobého hlediska však jistě výhodnější outsourcing služeb nebo orientace na omezené množství kvalitních dodavatelů služeb, kteří společně pokryjí potřeby moderně řízeného města nebo podniku. Výsledkem tohoto úsilí však musí být komplexní služba postavená na oboustranné výhodnosti propojená s potřebami a nároky původce.

Podle mého názoru byla zatím nejlepší definice integrovaného systému vytvořena v rámci projektu CZ06/IB/EN/01-TL: Integrovaný přístup k regionálnímu nakládání s odpady v České republice, který byl součástí programu Twinning Light: "Integrovaný systém nakládání s odpady je funkční, environmentálně přijatelný, nákladově efektivní a sociálně akceptovatelný systém nakládání s odpady v území, které vyžaduje minimální zásahy státu, má minimální nebo žádné negativní vlivy na životní prostředí a je schopen zajistit plnění politiky odpadového hospodářství přijaté na daném území."

Uvedené čtyři základní předpoklady jsou prvními stavebními kameny, na kterých by měla být dále rozvíjena idea integrovaného systému nakládání s odpady. Systému, který ve své konečné podobě naplní výše uvedenou definici a jako jediný je schopen také splnit ambiciózní cíle Plánu odpadového hospodářství České republiky.

Dipl. Ing. Zdeněk Horsák, PhD
generální ředitel
SITA CZ a. s.

Orientační model

Společnosti SITA CZ a ECO-Management

zahájily v listopadu 2007 práce na projektu vědy a výzkumu SPII2f1/30/07 "Výzkum integrovaného systému nakládání s odpady a nových podpůrných nástrojů pro jeho zavedení v podmínkách České republiky". Příjemcem a zároveň odborným garantem tohoto projektu je Ministerstvo životního prostředí České republiky. Význam tohoto projektu a jeho podstaty, tedy zavedení integrovaného systému nakládání s odpady, jsou popsány v předchozím článku autora otisknutém v letošním 5. čísle časopisu Odpady (Zdeněk Horsák, Priority systémů odpadového hospodářství se mění, Odpady 5/2008, Praha, ECONOMIA, a. s., s. 7-8, ISSN 1210-4922). Nyní zveřejněná druhá část prezentuje konkrétní uplatnění tohoto projektu.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down