Udržení vhodné infrastruk tury a zlepšení kvalitativního a kvantitativního standardu veřejně prospěšných služeb bude v příštích letech vyžadovat komplexnější přístup. Z hlediska ekonomického i technického se zdá vhodnější překonání malých dimenzí podniků.
V Evropě dnes trend jasně směřuje k tvorbě velkých systémů. V tomto rámci už nebudou mít oblastní a národnostní hranice žádný význam. Veřejné i soukromé podniky budou směřovat své služby tam, kde budou konkurenceschopné a budou se pro tento účel sdružovat do větších celků.
Podobné úvahy stály u zrodu projektu na vytvoření velké skupiny, která by se zabývala veřejně prospěšnými službami v Toskánsku. Magistráty měst Florencie, Prata, Pistoia a Empoli uzavřely smlouvu, v níž vyjádřily svou vůli vytvořit systém "integrovaných služeb" pro oblast životního prostředí.
Motivace
Vykonávání veřejných místních služeb probíhá skoro ve všech případech v monopolním prostředí. To znamená, že zde chybí konkurenční prostředí, které by působilo na regulaci cen a úroveň služeb. V takové situaci si spotřebitel nemůže vybrat poskytovatele služeb, který mu více vyhovuje. Proto musí regulace a veřejná kontrola zajistit, aby nepřítomnost konkurence nepoškodila spotřebitele ať už po stránce cen, či po stránce úrovně služeb.
Nový systém počítá s výrazným oddělením toho, kdo řídí, od toho, kdo stanovuje ceny a kontroluje kvalitu služeb.
Cílem projektu je založení jedné centrální společnosti, jejímiž členy a majiteli jsou obce. Skrze centrální společnost mají svůj podíl ve firmách, které působí v oboru. Základ mají v podnicích (ekvivalentních zhruba našim Technickým službám), které v tomto oboru již působí. Díky tomu mohou obce rozhodovat o strategii a podpoře pro jednotlivé provozní oblasti.
V rámci toskánského projektu byly založeny tři provozní společnosti:
- čistota prostředí (sběr, úklid, přeprava a zpracování odpadu),
- integrované vodohospodářské služby (vodovody, kanalizace a čističky), provozování koupališť,
- energetika (rozvod plynu, teplárny, výměníky a rozvod tepla).
V průběhu procesu sdružování je ostatním obcím umožněn přístup do akcionářského seskupení.
Legislativní rámec
Systém místních veřejných služeb považuje za svůj cíl zavedení regulačního a kontrolního systému, který by omezil monopolní vliv, což je podloženo legislativou v oblasti vod, odpadů a např. dodávky plynu.
- Vodohospodářské služby
Zákon č. 36/94 (zákon Galli) o vodohospodářských službách oddělil řízení a kontrolu. Zahájil zásadní reorganizaci, kdy jsou služby vodovodní, kanalizační a čistírenské spravovány jednotlivými územními celky. Toskánsko bylo jedním z prvních, které na základě tohoto zákona vydalo regionální vyhlášku č. 91/95.
- Energetické služby
V oblasti rozvodu plynu je podle zákona č.481/95 správa přidělena obcím, a ne státu (na rozdíl od oblasti distribuce elektrické energie). Nový systém bude - podobně jako u vodohospodářských služeb - vyžadovat výrazné oddělení řízení rozvodu plynu od dalších služeb poskytovaných podnikem.
- Ochrana životního prostředí
Nařízení č. 22/97 (nařízení Ronchi) doplňuje zákon č. 36/94, o vodohospodářských službách. Zavádí reorganizaci současných společností, zabývajících se čistotou města na základě územních celků.
I v této oblasti byla již v Toskánsku schválena regionální vyhláška č. 25/98. Byly vymezeny optimální územní celky a postupy, jak překonat roztříštěnost řízení. Bylo stanoveno osm územních celků, jejichž území je definováno hranicemi provincií a stanoveni jeho "správci". Toto rozdělení je již funkční zejména v oblasti zpracování odpadu.
Organizace skupiny
V centrální společnosti budou unifikovány různé činnosti, tak aby bylo dosaženo vyšší efektivity a byly lépe využity pracovní síly. Mezi hlavní činnosti budou patřit: obchod a právní záležitosti, řízení lidských zdrojů, řízení finančních zdrojů, strategický marketing, vnitřní a vnější vztahy, kvalita a bezpečnost. Sjednocení obchodních oddělení umožní uživatelům vyřídit u jedné přepážky záležitosti týkající se všech poskytovaných služeb.
Předpokládá se, že sdružená společnost přijme též funkci koordinátora v oblasti administrativy, aby bylo možné harmonizovat účetní postupy jednotlivých služeb vykonávajících společností. Další její úlohou se stane koordinace a plánování údržby a výstavby sítí a zařízení.
Celkové množství investic celého holdingu lze odhadnout na částku více než 250 mil. euro v průběhu příštích pěti let. Přibližně 93 mil. je možné financovat z vlastních zdrojů a 166 mil. euro z cizích zdrojů.
- jh -
(Zdroj: Publiservizi Florencie)
|