Hotely v rámci projektů proti plýtvání prodávají za sníženou cenu zbylé snídaně

Například platforma Nesnězeno, která po celém Česku pomáhá restauracím a obchodům s potravinami omezit plýtvání jídlem, zapojuje také hotely. Ty přes ni mohou uživatelům nabídnout nevyužité hotelové snídaně, které by jinak skončily v koši. Společně již zapojené hotely prodaly tisíce balíčků v celkové hodnotě přes 700 tisíc korun. Podobně funguje také původně dánská společnost Too Good To Go, která v Česku spustila svoji aplikaci letos v červnu.

Stovky tisíc korun

Nesnězeno s hotely spolupracuje dlouhodobě, ale dosud to bylo jen okrajově – mezi nejdéle zapojené patří například pražský Hilton, který přes platformu prodal přes 2500 snídaňových balíčků. Úspěšnost těchto prodejů se přitom pohybuje okolo 95 %, což potvrzuje, že mezi uživateli Nesnězeno je o snídaně zájem. Mezi další zapojené hotely patří třeba Penta, Hotel Metropol-Bistro Café nebo brněnské Barcelo, další hotely postupně přibývají.

„Z ohlasů na sociálních sítích i zpětné vazby v rámci zákaznické podpory vidíme, že naši uživatelé po větším zapojení hotelů volají – uvědomují si totiž, že přebytky z hotelových snídaní budou značné,“ dodává Jakub Henni, CEO Nesnězeno.

Hotely zapojené do platformy Nesnězeno celkem prodaly již tisíce balíčků a zachránily tak jídlo v hodnotě přes 700 tisíc korun. Průměrná hodnota jednoho snídaňového balíčku je cca 75 Kč a úspěšnost jejich prodejů se obecně pohybuje na velmi vysoké úrovni, například v případě hotelů Hilton či Penta se jich prodá drtivá většina. Pomáhá tomu i fakt, že hotelové snídaně jsou velmi oblíbené.

„Naši uživatelé snídaňové balíčky vyhledávají – mohou tak získat skvělou snídani na vysoké úrovni, a to za poloviční cenu okolo 75-80 korun. Nejčastěji jde o snídaně kontinentálního typu, typicky třeba English breakfast s vajíčky, slaninou, toasty a podobně,“ doplňuje Jakub Henni.

Pro hoteliéry přináší zapojení do platformy nejen vítaný přivýdělek navíc, ale také možnost zapojení se a profilace v oblasti společenské zodpovědnosti. Celosvětový problém plýtvání s potravinami se totiž dotýká i ČR, kde se ročně vyhodí přes 1 milion tun jídla. Snaha plýtvání omezit se tak stává určitým trendem a pro restaurace, obchody i hotely atraktivní cestou, jak se chovat zodpovědněji.

„Na Nesnězeno jsou momentálně zapojena zhruba desítka hotelů, ale zájem roste a věřím, že brzy přibydou další. I díky tomu, že Nesnězeno neustále roste a naše síť již brzy bude celorepubliková a obsáhne všechny regiony,“ dodává Jakub Henni.

Stejnou filosofii má také společnost původně z Dánska, Too Good To Go, která svou aplikaci v Česku spustila v červnu tohoto roku. "Od vstupu na český společnost trh navázala spolupráci již s více než 100 lokálními podniky z řad restaurací, pekáren a kaváren, ale právě také hotelů. Ze zapojených hotelů můžeme zmínit například hotely Hilton, Mama Shelter Prague či Pentahotel Prague," uvedl Pavol Dzurjanin, ředitel Too Good To Go Česko. Aplikace umožňuje prodejcům nabízet neprodané potraviny v takzvaných Dobrovacích, které se prodávají za 25 až 50 % původní maloobchodní ceny, kterou měl jejich obsah. V rámci hotelů se Too Goo To Go podařilo zachránit celkem již 1103 Dobrovaků, tedy více než 1 tunu potravin. Společnost působí v 18 zemích Evropy a Ameriky, eviduje 95 milionů registrovaných uživatelů a 160 000 aktivních partnerských firem po celém světě.

Food-waste problematika u hotelů ve světě

Podle údajů britské platformy Greenhotelier vyhodí britské hotely ročně až 80 tisíc tun potravin – jídlo, které nechají na talířích hosté, přitom tvoří jen třetinu. V USA připadá na hotely a podniky zaměřené na spotřebitele celkem 40 % potravinového odpadu.

I proto se rodí řada iniciativ a standardů, které mají pomoci snížit potravinový odpad. Světový fond na ochranu přírody (WWF) například vyvinul platformu, která pomáhá omezit plýtvání v hotelech díky lepšímu plánování menu i efektivnějšímu využívání zbytků.

V lepším plánování pomáhá také rychlý rozvoj umělé inteligence. Mezinárodní síť hotelů Iberostar tak v prvním pololetí roku 2023 díky implementaci AI snížila množství odpadu o 28 % a ušetřila 735 tisíc jídel. Do roku 2025 by síť chtěla dosáhnout nulového potravinového odpadu.*

-zr-

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down