Největší český distributor plynu GasNet zprovoznil v jihočeské Kaplici plnicí stanici zkapalněného plynu (LNG) pro veřejnost. Stanice vznikla v areálu společnosti EGAL v Kaplici-Nádraží a je otevřena non-stop pro všechny LNG tahače. Aktuálně jezdí v Česku 135 registrovaných nákladních vozů na LNG a k dispozici mají pět veřejných plnicích stanic. Čtyři z nich provozuje společnost GasNet.
Veřejná čerpací stanice se nachází v těsné blízkosti klíčové spojnice mezi Českou republikou a Rakouskem, u mezinárodní silnice E55. V lokalitě má navíc brzo vyrůst dálnice D3. Síť čerpacích stanic LNG se tak rozrostla o další strategický směr v české i evropské logistice. GasNet nyní provozuje čtyři stanice. Další se nacházejí v Klecanech u Prahy (D8), Mladé Boleslavi (D10) a v Nýřanech (D5). Výdejní stojan je samoobslužný a řidičům je k dispozici non-stop. Výkon stanice umožní natankovat až 6 tahačů za hodinu.
Samotné tankování je jednoduché – řidiči procházejí vstupním školením, kde se hlavní důraz klade na bezpečnost.
Čistá doprava v jižních Čechách
Mezi průkopníky LNG patří přepravní společnost Giomir, která v Kaplici provozuje své LNG kamiony pro přepravu sypkých materiálů. Giomir a společnost EGAL vedle toho připravují v Kaplici rozsáhlý truck park, který bude tvořit kompletní zázemí pro řidiče včetně monitorovaného parkování, ubytování, sociálního zařízení, stravování a dalších služeb pro řidiče.
„Sami provozujeme kamionovou dopravu, takže dobře víme, že ‚řidič tvrdý chleba má‘, a najít místo pro strávení nejen předepsaného odpočinku není jednoduché. Chtěli bychom v našem truck parku řidičům poskytovat důstojné zázemí se vším všudy,“ řekla Kamila Smudková, jednatelka firem EGAL s. r. o. a Giomir s. r. o. „Podle našeho názoru je v této době jedinou opravdu smysluplnou a funkční alternativou právě LNG a bioLNG. Jsme velice rádi, že jsme se dohodli s GasNetem na zřízení první jihočeské plnicí stanice LNG v našem areálu. Je to další krok k rozšíření možností využívání LNG a bioLNG v dopravě,“ dodala.
LNG: cesta k plnění emisních limitů
Česká republika se zavázala snižovat emise a tyto emisní cíle se týkají i dopravy. Rychlejší rozvoj LNG v nákladní dopravě je podle distributora důležitým krokem k jejich plnění. GasNet se snaží o maximální využití zkapalněného zemního plynu v tuzemské dopravě.
„Nedávno byla v Evropě otevřena 600. plnicí stanice LNG. Kaplice je důkazem, že jejich počet dál roste. U nás by jich mělo být do roku 2030 minimálně 30,“ uvedl Filip Dostál, šéf rozvoje obchodu skupiny GasNet.
Ve srovnání s naftovými motory mají vozy na LNG při srovnatelném dojezdu nižší emise a nižší hlučnost. „LNG motor oproti naftovému motoru vypouští o 20 % méně CO2. Jen loni pomohlo LNG od GasNetu ušetřit 1049 tun emisí CO2. Navíc při spalování LNG se neuvolňují pevné částice, čímž se významně zlepšuje kvalita ovzduší v nebližším okolí. Nemluvě o tom, že LNG motor je ve srovnání s dieselem o 9 dB nižší,“ řekl Dostál.
Připraveni na bioLNG
Infrastruktura čerpacích stanic i servisní podpora u motorů na zkapalněný plyn se pomalu rozšiřuje. Její výhodou je, že prakticky okamžitě lze přejít z LNG na bioLNG. Jde o zkapalněný biometan, který se vyrábí například ze zemědělského odpadu nebo zbytků potravin v gastronomii.
BioLNG má oproti dieselu emisní stopu nižší o 95 %, uvádí GasNet. „Vyškolili jsme přes 500 řidičů, podíleli jsme se na testování vozů na LNG, spolupracujeme s výrobci a samozřejmě také s dopravci. Na našich stanicích jsme nasbírali cenné zkušenosti a nyní na nich obsluhujeme desítky českých i zahraničních zákazníků,“ doplnil Dostál.*
-zr-