The Union of European Football Associations (UEFA) se oficiálně zavázala využívat fotbal k pozitivnímu ovlivňování přístupu k ochraně životního prostředí. Aby mohly stadiony hostit akce pořádané UEFA, musí nově od roku 2024 splňovat kritéria udržitelnosti v kategoriích: nakládání s odpadem, uhlíková stopa nebo solární panely. K mezinárodním snahám o ekologizaci sportovních akcí se připojuje také Český a Mezinárodní olympijský výbor. Organizace Tým Nadace Tipsport a Institut cirkulární ekonomiky (INCIEN) proto společně vydaly příručku s radami, jak vést sport udržitelnějším směrem.
Environmentální cítění fanoušků
Výzkumný tým Life Tackle si vybral zápasy italské Serie A a zápasy UEFA League of Nations v Itálii a Švédsku. V rámci své studie oslovil více než 1400 fotbalových nadšenců a položil jim otázky s environmentální tematikou. Pro ochranu životního prostředí, boj proti globálnímu oteplování a snížení znečištění se vyslovilo přes 90 procent dotázaných. Až 89 procent fanoušků si myslí, že fotbalové kluby mohou zapracovat na snížení množství odpadu, aby zredukovaly svůj dopad na životní prostředí. Také k otázce využívání plastů byli fotbaloví fandové nekompromisní – 88 procent z nich se domnívá, že kluby mohou omezit spotřebu plastů. Fotbalové zápasy šetrné k životnímu prostředí by uvítalo 86 procent fanoušků, kteří si také myslí, že by se fotbalový průmysl měl angažovat v ochraně životního prostředí.
V Irsku, Belgii, Nizozemsku, Španělsku, Maďarsku a Německu probíhal průzkum Community & Fan Survey Report. Organizace Football for Climate Justice oslovila místní přívržence fotbalu s obdobnými otázkami. Více než tři čtvrtiny dotázaných se domnívají, že by se fotbalové kluby měly podílet na vývoji řešení problematiky klimatu. Zhruba stejný počet fanoušků by uvítal, kdyby kluby podporovaly a usnadňovaly ekologicky šetrné možnosti dopravy v den zápasu. Přes 72 procent stoupenců fotbalového sportu by chtělo být informováno o ekologických akcích klubů a účastnit se jich. Že by fotbalové kluby měly spolupracovat s místními neziskovými organizacemi v oblasti životního prostředí, aby tuto činnost rozvíjely, se domnívá více než 58 procent fanoušků.
Cesta k udržitelnosti sportu
Analýzy Týmu Nadace Tipsport a INCIEN ukázaly, že po fotbalovém zápase skončí ve směsném komunálním odpadu v průměru 75 procent nevytříděného odpadu. U dílčího vzorku zjistil tým, že směsný odpad tvořil pouze 5,5 procenta celkové hmotnosti odpadu v nádobě. Tedy 94,5 procenta odpadu skončilo bez užitku, přestože bylo možné ho vytřídit nebo jeho vzniku předejít. Zmíněné organizace proto vybízejí fotbalové kluby k zavedení kroků, které povedou k udržitelnějšímu sportu. Pro zlepšení třídění odpadu na stadionech doporučují, aby nádoby byly dobře dostupné, viditelně umístěné a přehledně označené, aby lidé věděli, co do nich patří. Také je třeba zapojit a proškolit úklidové služby, aby nedocházelo k míchání vytříděných složek a odpad následně končil ve správných popelnicích. Veškerý personál stadionu by měl být upozorněn, že zbytky pití do směsného ani tříděného odpadu nepatří. Důraz tým klade i na biologicky rozložitelný odpad. Pokud pro něj kluby najdou využití, jde o další krok na cestě k cirkulární ekonomice. Rozmístění třídicích nádob musí odpovídat místu produkce. V kancelářích jde o nádoby na plast, papír, biologicky rozložitelný odpad (kávová sedlina, ovoce, zelenina). Na místech, kde se pijí nápoje ve skle a plechovkách (např. zázemí údržby, kabiny, VIP sekce, stánky), nesmí chybět nádoby na sklo a kov. V zázemí správy prostor je žádoucí sbírat zvlášť trávu z údržby a pak ji odevzdat na kompostárnu. Při plánování je dobré vycházet z vlastních dat nebo výsledků odpadové analýzy.
Velmi dobrým tipem autorského týmu je zpříjemnění třídění na úkor netřídění. Proto je důležité vybírat nádoby na odpad opravdu pečlivě. Bude-li mít třídicí koš otevřený otvor pro vhazování odpadu, ale koš na směsný odpad bude opatřen těžkým víkem, které je třeba otvírat, návštěvník přirozeně zvolí jednodušší možnost. Třídicí nádoby by také neměly stát za rohem nebo mimo krytý prostor. Dobré označení a osvětlení místa znamenají při rozhodování návštěvníků body navíc pro separaci.
Informovanost a motivace
Tým Nadace Tipsport a INCIEN doporučuje vytvořit ucelenou strategii odpadového hospodářství vybraného sportovního klubu, aby všichni věděli, kam klub směřuje a proč se změny dějí. Závěry je vhodné vykomunikovat i v rámci fanouškovské základny a mezi dodavatele. Při školeních personálu hraje informovanost klíčovou roli. Čím více informací tým dostane, tím pravděpodobnější bude, že koncept odpadového hospodářství dobře pochopí i v širších souvislostech. Po proškolení vlastních lidí je třeba zopakovat celý proces s externisty nebo s dodavateli a provozovateli služeb na stadionu. Ti pak musí poučení předat svým zaměstnancům nebo brigádníkům. Aby nedocházelo ke zkreslení informací, doporučí autoři příručky využívat offline materiály (v adekvátním množství, na recyklovaném papíře). Přehledný systém pravidel doplněný grafikou názorně ukáže cíle odpadového hospodářství.
Předcházení vzniku odpadu
V oblasti předcházení vzniku odpadu má pořadatel možnost ovlivnit mnohé už jen tím, že bude vědomě volit, co fanouškům prodá, v jakých obalech a jak se domluví s dodavateli. Příručka doporučuje používat stanice na vodu nebo pítka a v blízkosti zdroje vody mít k dispozici dostatek udržitelného nádobí. Vratné kelímky mohou mít různé velikosti, nejen klasické půllitry na pivo a limonády. Pro občerstvení mohou fungovat vratné talířky, tácky nebo boxy. Do kancelářské kuchyně je ideální sklo, porcelán nebo keramika. V udržitelném sportu by měli sponzoři ustoupit od rozdávání balené vody, protože tak dochází dokonce ke dvojímu plýtvání – vodou i plasty. Ke zviditelnění mohou využít jiné způsoby – například obrandované plnitelné lahve pro každého hráče nebo zaměstnance či zásobníky pitné vody. Místo papírových ručníků se na stadionu i v zázemí lépe uplatní sušáky na ruce. Kluby mohou zvážit, zda potřebují tištěné lístky, bulletiny, letáčky, tleskátka a plakáty. V souladu s trendem udržitelnosti zaujme více merche nebo zboží ve fanshopu z udržitelných materiálů nebo recyklátů, a to včetně obalů. Dalším stupínkem je využívání lokálních výrobců a služeb. A v neposlední řadě také kompostování, které by klub při správě objektu, třeba při péči o zeleň využíval.
Zahraniční trendy
V Anglii, Francii nebo Německu řeší fotbalové kluby nejvyšších soutěží environmentální dopady i optimalizaci odpadového hospodářství už několik let. Kluby se zapojují do projektu Sport Positive Leagues, kde mezi sebou soutěží například ve spotřebě energie či vody, ve využívání rostlinných nebo nízkoemisních potravin v zázemí stadionu a samozřejmě v nakládání s odpadem. V Anglii naprostá většina klubů neukládá žádný odpad na skládky a zdůrazňuje tak důležitost hledání alternativních řešení pro likvidaci odpadu. Manchester United potravinový odpad posílá do zařízení na anaerobní rozklad k výrobě bioplynu. Manchester City FC vyvinul „unikátní“ kompostér na trávu, potraviny a papír, který všechny tyto materiály v energeticky účinném procesu zpracovává na nový a použitelný kompost. Ten se pak z 97 procent využívá v prostředí City Football Academy. Forest Green Rovers v roce 2021 představil dresy vyrobené z odpadní kávové sedliny a recyklovaného plastu. West Ham United FC zpracovává 99 procent potravinového odpadu prostřednictvím stroje ORCA, který jej mění na vodu využívanou k dalším účelům po celém stadionu. Arsenal FC patří mezi kluby, které vzdělávají také svou mládež. Speciální workshopy mladým fotbalistům a fotbalistkám ukazují, jak důležité je třídění odpadu, recyklace a jiné udržitelné aktivity.*
Hana Tomášková