Evropský parlament schválil nová pravidla pro výrobu baterií

Poslanci Evropského parlamentu schválili pravidla EU pro výrobu baterií a nakládání s bateriovým odpadem, která mají mimo jiné usnadnit život majitelům mobilů či tabletů. Baterie totiž mají být podle nových pravidel opět snadno vyměnitelné. Baterie stávají strategickým trhem, proto přijal Evropský parlament nová pravidla pro řešení souvisejících environmentálních, etických a sociálních otázek.

Baterie budou muset být například označeny štítkem, který bude odrážet jejich uhlíkovou stopu, aby byl jejich dopad na životní prostředí transparentnější. To bude povinné pro baterie pro elektromobily (electric vehicles = EV), baterie pro lehké dopravní prostředky (light means of transport = LMT) a dobíjecí průmyslové baterie s kapacitou nad 2 kWh. Navíc se bude vztahovat na celou dobu životnosti baterie a zaručí, že nové baterie budou obsahovat minimální množství určitých surovin.

Nová pravidla také zavádějí povinnost náležité péče pro výrobce baterií, aby se EU vypořádala s porušováním lidských práv a zajistila, že baterie budou pocházet z etičtějších zdrojů. Výrobci budou muset splňovat požadavky, které se týkají sociálních a environmentálních rizik spojených se získáváním, zpracováním a obchodováním se surovinami a druhotnými surovinami. Všechny hospodářské subjekty uvádějící baterie na trh EU, s výjimkou malých a středních podniků, budou muset vypracovat a provádět tuto politiku náležité péče.

Zaměřeno na recyklaci

V roce 2020 byla podle Eurostatu k recyklaci sebrána téměř polovina přenosných baterií a akumulátorů prodaných v EU. Pro každý typ baterií existují specifické postupy recyklace vzhledem k různým kovům a sloučeninám používaným k jejich výrobě.

V nových pravidlech jsou zahrnuty přísnější cíle pro sběr přenosných baterií (45 % do roku 2023, 63 % do roku 2027 a 73 % do roku 2030) a baterií pro lehké dopravní prostředky (51 % do roku 2028, 61 % do roku 2031).

Kromě toho by měl být pro konečné uživatele zdarma sbírán veškerý odpad z lehkých dopravních prostředků, automobilových, průmyslových a elektrických baterií bez ohledu na jejich povahu, chemické složení, stav, značku nebo původ. Podle nových pravidel musí být v nových bateriích znovu použito minimálně 16 % kobaltu, 85 % olova, 6 % lithia a 6 % niklu vytěžených z výrobního a spotřebitelského odpadu.

Zjednodušení vyjmutí a výměny baterií

Nová pravidla počítají také s tím, že baterie se budou muset snadněji vyjímat a vyměňovat, přičemž spotřebitelé budou lépe informováni. Přenosné baterie ve spotřebičích by měly být navrženy tak, aby je uživatelé mohli snadno vyjmout a vyměnit. Tento požadavek bude povinný tři a půl roku po vstupu pravidel v platnost. Bude poskytnuto více informací o kapacitě, výkonu, životnosti, chemickém složení a také symbol „odděleného sběru“ baterií.*

-red-

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down