01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Evropská komise chce podporovat ekologická vozidla

Evropská komise navrhla nový právní předpis, jehož cílem je přispět k vytvoření trhu pro ekologická vozidla, aby se snížily emise znečišťujících látek v odvětví dopravy. V Evropské unii představuje silniční doprava asi čtvrtinu spotřeby energie a emisí CO2. Potenciál pro snížení emisí z vozidel a...

Evropská komise navrhla nový právní předpis, jehož cílem je přispět k vytvoření trhu pro ekologická vozidla, aby se snížily emise znečišťujících látek v odvětví dopravy. V Evropské unii představuje silniční doprava asi čtvrtinu spotřeby energie a emisí CO2. Potenciál pro snížení emisí z vozidel a úspory energie je značný. Nezbytné technologie jsou však dražší než technologie používané při výrobě tradičních vozidel.

Směrnice stanoví, že veřejné subjekty (stát, územní samosprávné celky, veřejnoprávní subjekty, veřejné podniky nebo hospodářské subjekty, které jsou na základě smlouvy povinny poskytovat veřejným subjektům dopravní služby) budou povinny přidělit minimální kvótu ve výši 25 % ročně vynaložených prostředků (nákupy nebo leasing) na pořízení těžkých nákladních vozidel (o hmotnosti větší než 3,5 tuny) na "vozidla šetrnější k životnímu prostředí", jejichž definice se nachází v evropské výkonnostní normě. Mezi těžká vozidla patří autobusy a většina užitkových vozidel, např. vozy na svoz odpadů.

Povinnost nákupu ekologických vozidel je nejprve omezena na kategorie vozidel, jejichž významným odběratelem jsou veřejné subjekty (přibližně 6 % u nákladních vozidel a asi jedna třetina u autobusů). Zvýšenou poptávkou po ekologických vozidlech této kategoriese tak podpoří jejich vývoj výrobci. Komise prověří, zda bude v další fázi možné rozšířit povinnost kvóty na jiné kategorie vozidel. Směrnice bude v rámci akčního plánu o biomasách podporovat rozvoj vozidel upravených pro směsi biopaliv. Dalšími příklady dotčených technologií jsou zemní plyn, LPG (zkapalněný ropný plyn), vodík, elektrické motory nebo hybridy, které kombinují spalovací motor a elektrický motor.

Komise prověří, zda bude v další fázi možné rozšířit povinnost kvóty na jiné kategorie vozidel. Směrnice bude v rámci akčního plánu o biomasách podporovat rozvoj vozidel upravených pro směsi biopaliv. Dalšími příklady dotčených technologií jsou zemní plyn, LPG (zkapalněný ropný plyn), vodík, elektrické motory nebo hybridy, které kombinují spalovací motor a elektrický motor.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down