01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Euronovela podrobně: změny zákona o odpadech

Od července platí euronovela zákona o odpadech, která přináší nové povinnosti, technické záležitosti i úpravu definic podle požadavků evropských směrnic. Přinášíme podrobnější přehled změn zákona a také informace o nové "baterkové vyhlášce".

Změny oproti původnímu zákonu o odpadech nalezneme už v paragrafu 2 Působnost zákona. Podle nového znění působnosti se zákon vztahuje na nakládání se všemi odpady, s výjimkou odpadních vod, odpadů drahých kovů, radioaktivních odpadů, emisí látek znečišťujících ovzduší, odpadů plastických trhavin, výbušnin a munice. Pod odpady nespadají mrtvá těla zvířat, která uhynula jiným způsobem než porážkou, včetně zvířat usmrcených za účelem vymýcení nákazy zvířat odstraňovaných v souladu se zvláštním právním předpisem, nebo exkrementy, nejedná-li se o vedlejší produkty živočišného původu. Jako s odpady se nebude zacházet se slámou a dalšími přírodními látkami, které se využívají v zemědělství a lesnictví nebo k výrobě energie. Podmínkou je, aby nevykazovaly žádnou z nebezpečných vlastností uvedených v příloze č. 2 a při využívání nesmí být poškozeno životní prostředí nebo zdraví lidí.

Zákon o odpadech se také nevztahuje na vytěžené sedimenty z vodních nádrží a koryt vodních toků, které vyhovují limitům v příloze č. 9 zákona, a sedimentů z vodních nádrží a koryt vodních toků používaných na zemědělském půdním fondu podle zvláštních právních předpisů. Za odpady se nepovažují sedimenty přemísťované v rámci povrchových vod za účelem správy vod a vodních cest, předcházení povodním, zmírnění účinku povodní a období sucha nebo rekultivace půdy, ani zeminy a jiné přírodní materiály vytěžené během stavebních činností, pokud budou použity v přirozeném stavu v místě stavby. Samozřejmým předpokladem je, aby tyto materiály nevykazovaly nebezpečné vlastnosti podle přílohy č. 2 a neohrožovaly životní prostředí nebo lidské zdraví.

Na druhé straně se zákon o odpadech vztahuje na těžební odpad, nepoužitelná léčiva a návykové látky a na vedlejší produkty živočišného původu.

UPŘESNĚNÍ POJMŮ A HIERARCHIE

V paragrafu 3 Pojem odpady nalézáme nové odstavce 5 až 8, které upřesňují pojem odpad, a zejména definují pojem vedlejšího produktu. Tím se stává podle odstavce 5 movitá věc, která vznikla při výrobě, jejímž prvotním cílem není výroba nebo získání této věci pod podmínkou, že vzniká jako nedílná součást výroby, je zajištěno její další využití a toto využití je možné bez dalšího zpracování způsobem jiným, než je běžná výrobní praxe. Odstavec 6 definuje výrobky z odpadů: některé druhy odpadu přestávají být odpadem, jestliže se výrobek z odpadů běžně využívá ke konkrétním účelům, existuje pro něj trh nebo poptávka a splňuje technické požadavky pro konkrétní účely ( zde platí například zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky, zákon č. 102/2001 Sb., o obecné bezpečnosti výrobků, zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší, zákon č. 254/2001 Sb., o vodách. Pro konkrétní způsoby použití vedlejších produktů a výrobků z odpadů musí být podle odstavce 7 splněna kritéria pro využití odpadů, pokud jsou stanovena.

V paragrafu 4 najdeme nově definované některé základní pojmy zákona, například nebezpečný odpad (odpad vykazující jednu nebo více nebezpečných vlastností uvedených v příloze č. 2 k tomuto zákonu), komunální odpad (veškerý odpad vznikající na území obce při činnosti fyzických osob a který je uveden jako komunální odpad v Katalogu odpadů, s výjimkou odpadů vznikajících u právnických osob nebo fyzických osob oprávněných k podnikání), nebo odpad podobný komunálnímu odpadu (veškerý odpad vznikající na území obce při činnosti právnických osob nebo fyzických osob oprávněných k podnikání a který je uveden jako komunální odpad v Katalogu odpadů).

V euronovele byl vypuštěn dosavadní paragraf § 11 Přednostní využívání odpadů. Nově je vytvořen § 9a: Hierarchie způsobů nakládání s odpady, která zavádí mimo jiné energetické využití odpadů, a také využívání LCA. Od hierarchie způsobů nakládání s odpady je možno se odchýlit, pokud se na základě posuzování životního cyklu celkových dopadů zahrnujícího vznik odpadu a nakládání s ním prokáže, že je to vhodné.

PŘEDÁVÁNÍ A MÍSENÍ

Některé změny v zákoně jsou malé, ale odpovídají potřebám praxe. Například jinak striktně vyžadované předávání odpadů pouze oprávněné osobě má svou výjimku. Nezbytně velké množství lze předat i neoprávněné osobě jako vzorek k rozborům, zkouškám, analýzám, pro účely vědy a výzkumu nebo jiné účely (§ 12 odst. 3-4).

Ve stejném paragrafu je rovněž nové znění úpravy pro ředění a mísení odpadů. Je zakázáno ředění nebo mísení odpadů za účelem splnění kritérií pro jejich přijetí na skládku. Mísení nebezpečných odpadů navzájem nebo s ostatními odpady nebo materiály je obecně zakázáno. Přípustné je pouze ve výjimečných případech, a to se souhlasem krajského úřadu. Pokud již došlo ke smíšení nebezpečných odpadů navzájem nebo s ostatními odpady, látkami nebo materiály, musí být provedeno jejich roztřídění, je-li to technicky a ekonomicky proveditelné.

Podle evropských zvyklostí se v novele upravuje označování skládek. Nový § 48a řeší pojištění odpovědnosti za škodu na životním prostředí a zdraví lidí způsobenou provozem skládky nebo její části v první fázi provozu skládky a za škodu vzniklou z důvodu ukončení provozu během první fáze provozu skládky. Provozovatelé skládek mají nově za povinnost finančně zajistit první fázi provozu skládky nebo její části a zajistit, aby odpadový hospodář proškolil všechny zaměstnance skládky. Skládka nebo její část může být považována za uzavřenou až poté, co příslušný krajský úřad provede konečné místní šetření a udělí provozovateli souhlas s uzavřením skládky (doplnění v § 52).

OBCE A ODPADY

Paragraf 17 obsahuje zmocnění obcí zavést vyhláškou systém na biologicky rozložitelné odpady: Obec může ve své samostatné působnosti stanovit obecně závaznou vyhláškou obce systém shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů vznikajících na jejím katastrálním území včetně jejich biologicky rozložitelné složky a systému nakládání se stavebním odpadem. Dobrou zprávou je, že není povinna tento systém zavést, ale řešení se ponechává na její iniciativě. Zákon v jiné části (§ 33) upravuje definici pojmu "biologický odpad", kterým se rozumí biologicky rozložitelný odpad ze zahrad a veřejné zeleně, potravinářský a kuchyňský odpad z domácností, restaurací, stravovacích nebo maloobchodních zařízení a srovnatelný odpad ze zařízení potravinářského průmyslu.

Mezi hodně diskutované problémy patří energetické využívání odpadů. Euronovela říká, že spalování odpadu ve spalovně komunálních odpadů, která dosahuje vysokého stupně energetické účinnosti, se považuje za využívání odpadů způsobem uvedeným pod kódem R1 v příloze č. 3 k tomuto zákonu. Výše požadované energetické účinnosti a vzorec pro její výpočet je uveden v příloze č. 12 k tomuto zákonu (§ 23).

ZMĚNY V PŘÍLOHÁCH

Již v minulém čísle časopisu jsme upozorňovali na změnu v seznamu nebezpečných vlastností odpadu, kde se vlastnost H13 (původně "Schopnost uvolňovat nebezpečné látky do životního prostředí při nebo po odstraňování") přesouvá pod nový kód H15. Vlastnost H13 nově zní "Senzibilita". Způsob využívání odpadů R12 nově zní "Úprava odpadů k aplikaci některého z postupů uvedených pod označením R1 až R11", zatímco původně se v příloze 3 uváděl termín "Předúprava".

Příloha č. 9, která zavádí limitní hodnoty koncentrací škodlivin ve vytěžených sedimentech z vodních nádrží a koryt vodních toků, se nově týká pouze sedimentů z vodních nádrží a koryt. Původně řešila i vytěžené zeminy a hlušiny. Nově se zákon o odpadech netýká zemin a jiných přírodních materiálů vytěžených během stavebních činností, pokud vlastník prokáže, že budou použity v přirozeném stavu v místě stavby a že jejich použití nepoškodí nebo neohrozí životní prostředí nebo lidské zdraví (§ 2 odst. 1 písm. j).

Nová příloha číslo 13 Cíle pro předcházení vzniku odpadů se týká Plánu odpadového hospodářství České republiky a krajů. Programy předcházení vzniku odpadů, které musí obsahovat konkrétní opatření, a cíle musí být podle evropské směrnice přijaty do roku 2013.

BATERIE A AKUMULÁTORY

Úpravu podmínek pro uvádění baterií nebo akumulátorů na trh nebo do oběhu nalezneme v § 31a.

Na zákon navazuje vyhláška č. 170/2010 Sb., o bateriích a akumulátorech a o změně vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady. Vyhláška stanoví způsob, jakým osoby, které dovážejí baterie nebo akumulátory, prokazují dodržování zákazu uvádět na trh nebo do oběhu baterie nebo akumulátory s nadlimitním množstvím rtuti a kadmia celnímu úřadu. Obsahuje také podrobnosti označování baterií a akumulátorů a technické požadavky na místo zpětného odběru použitých automobilových baterií nebo akumulátorů.

Kromě toho v ní naleznete vzory hlášení a další administrativu a podmínky financování nakládání s přenosnými bateriemi a akumulátory. Vyhláška dále mění vyhlášku číslo 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady: ruší § 16 včetně nadpisu a poznámek pod čarou č. 10, 10a a 10b (Technické požadavky na nakládání s bateriemi a akumulátory).

Pravidelně vám přinášíme přehled povinností firem v oblastech odpadového hospodářství, včetně odkazů na prováděcí předpisy. Uvedený článek pochází z publikace Povinnosti firem v podnikové ekologii. Více informací na www.envigroup.cz

Ing. Zdeněk Fildán
ENVI Group, s. r. o.

Legislativa

Zákon č. 154/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů

Částka: 54/2010 Sb.

Rozeslána dne: 21. května 2010

Datum účinnosti od: 1. července 2010

Předpis mění: 185/2001 Sb.

Vyhláška č. 170/2010 Sb., o bateriích a akumulátorech a o změně vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů

Částka: 58/2010 Sb.

Rozeslána dne: 31. května 2010

Datum účinnosti od: 15. června 2010

Vydáno na základě: 185/2001 Sb.

Předpis mění: 383/2001 Sb.

 

Skládka nebo její část může být považována za uzavřenou až poté, co příslušný krajský úřad provede konečné místní šetření a udělí provozovateli souhlas s uzavřením skládky.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down