Evropská unie musí víc podporovat elektromobilitu, jinak evropští výrobci elektromobilů ztratí podíl na trhu ve prospěch Číny. Uvádí to zpráva neziskové společnosti Transport & Environment (T&E).
Zpráva T&E nazvaná "Od rozmachu k brzdě: zastavuje se přechod na e-mobilitu?" konstatuje, že se růst prodeje elektromobilů v unii zpomaluje. Plně elektrizovaná auta tvořila 11 procent prodeje v první polovině roku 2022, zatímco historické trendy naznačovaly, že by měl dosáhnout 13 procent.
Čínští výrobci automobilů včetně BYD a Great Wall Motor se mezitím snaží posílit přítomnost v EU a jejich elektromobily získaly nedávno vysoké hodnocení co do bezpečnosti. T&E odhaduje, že elektromobily vyrobené v Číně představovaly v první polovině letošního roku pět procent prodeje plně elektrických aut v EU a do roku 2025 by mohly mít na trhu 18procentní podíl.
EU v současné době jedná o balíčku návrhů v oblasti klimatu, který zahrnuje zákaz prodeje nových vozidel na fosilní paliva od roku 2035. Podle T&E by se EU měla tohoto cíle držet, postavit se proti jakýmkoli výjimkám pro syntetická paliva v automobilech, od roku 2025 odstranit systém měření emisí a využít fondy EU k urychlení rozšíření výroby elektromobilů.
"Neschopnost výrobců automobilů v EU zvýšit nabídku by mohla vést k tomu, že dostupné modely budou nabízet zahraniční výrobci automobilů a získají velký podíl na masovém trhu v Evropě," uvádí zpráva. "Pokud EU nebude schopna účinně regulovat svůj vlastní trh, riskuje ztrátu své ekonomické suverenity v automobilovém průmyslu," uzavírá T&E.*
-čtk-