Nezisková společnost REMA Systém, zabývající se zpětným odběrem elektroodpadu, na sklonku loňského roku rozšířila záběr své činnosti. Prostřednictvím své nově založené společnosti REMA Battery přebírá formou zpětného odběru k recyklaci či ekologické likvidaci už i baterie a akumulátory.
REMA Systém tak reaguje na novelu zákona č. 297/2009 Sb., o odpadech, která mj. zakazuje dovážet a prodávat některé druhy baterií (výjimku mají například knoflíkové články) s obsahem nebezpečných látek, jako třeba rtuti. Povinnou osobou, která musí zajistit zpětný odběr, však není pouze ten, kdo baterie či akumulátory uvádí na trh, nýbrž i ten, kdo na něj umisťuje elektrospotřebiče, které baterie nebo akumulátory obsahují. V tomto smyslu je povinnou osobou asi 60 % klientů společnosti REMA Systém. Novela zavádí i povinnost výrobců zajistit v každé obci nad 1500 obyvatel sběrné místo pro zpětný odběr, ať už v místní elektroprodejně, nebo třeba na obecním úřadě či jiné instituci, ve škole apod.
KOMPLEXNÍ SLUŽBA, NIKOLIV ZISK
»Proto nabízíme klientům možnost využít synergické efekty našeho už plně osvědčeného systému zpětného odběru elektroodpadu a nově vytvářeného systému zpětného odběru baterií tak, aby klienti plnili obě podmínky zákona a měli pro elektrospotřebiče i baterie zajištěný zpětný odběr takříkajíc pod jednou střechou,« vysvětluje Mgr. Miloš Polák z REMA Battery.
Vůbec přitom nejde o »byznys«: Čím více kolektivní systém vybere baterií, tím více platí za jejich ekologickou likvidaci. Přes 80 % přenosných baterií, které se v ČR takto seberou, jsou totiž tzv. baterie primární (hlavně alkalické a zinkouhlíkové), které nelze dobíjet a jejichž recyklace se »sama nezaplatí«. Proto kolektivní systém musí uhradit jejich materiálové využití z recyklačních příspěvků vybraných od povinných osob, tedy výrobců a dovozců, kteří jako první uvádějí baterie a akumulátory na trh.
OBCE JSOU DŮLEŽITÝM PARTNEREM
REMA Battery už letos chce zpětně odebrat nejméně pětinu z celkové hmotnosti baterií, které její klienti loni uvedli na trh. Velmi přitom spoléhá na spolupráci s municipalitami. Zvyšování počtu sběrných míst, kam lze odkládat baterie, je totiž dobrou zprávou hlavně pro občany a obce, v nichž se tak bude lépe dařit životnímu prostředí.
»Má-li obec vlastní sběrný dvůr, může s námi uzavřít smlouvu o tom, že z něho budeme odvážet k recyklaci baterie a akumulátory všeho druhu,« říká Mgr. Miloš Polák. »Obcím jsme také připraveni poskytnout kartonové sběrné boxy pro zhruba až 20 kg přenosných, zejména tužkových baterií. Tyto schránky mohou být umístěny na radnicích, ve školách, v prodejnách apod. Nabízíme i kontejnery pro vysloužilé drobné elektrospotřebiče, ať už obsahují baterie či nikoliv. Odvoz naplněných boxů se velmi jednoduše objednává přes internet - a hlavně služba je naprosto zdarma.«
CO JE DOBRÉ VĚDĚT O BATERIÍCH A AKUMULÁTORECH
Jak je rozčleňujeme (v souladu s novelou zákona č. 297/2009 Sb., o odpadech)?
Přenosné: Jsou to baterie, knoflíkový článek, napájecí sada či akumulátor, které jsou hermeticky uzavřeny a mohou být ručně přenášeny, pokud nejsou zároveň průmyslovou baterií nebo akumulátorem nebo automobilovou baterií nebo akumulátorem.
Průmyslové baterie nebo akumulátory: Do této skupiny patří baterie nebo akumulátory určené výlučně k průmyslovému či profesionálnímu použití nebo používané v jakémkoliv druhu elektrických vozidel.
Automobilové baterie: Jde o baterie či akumulátory používané pro startéry, osvětlení nebo zapalovací systémy motorových vozidel a dále o a baterie nebo akumulátory používané ke stejným účelům v jiných výrobcích, pokud zároveň nejsou průmyslovou baterií či akumulátorem.
Raději primární (klasické) baterie, nebo sekundární (nabíjecí) baterie?
Rozhodujete-li se při nákupu nové baterie podle elektromotorického napětí, mohlo by se zdát, že ekologičtější nabíjecí baterie 1,2 V jsou na tom o něco hůře než baterie klasické 1,5 V. Zdání však klame: Hlavně v přístrojích, které vyžadující větší výkon, se totiž nabíjecí baterie opravdu vyplatí. I když alkalické baterie mají voltáž 1,5 V, jakmile se začnou vybíjet, voltáž pozvolna klesá na méně než 1,0 V. Naopak NiMH baterie zůstávají na hodnotě okolo 1,2 V po většinu doby svého užívání. Nabíjecí baterie lze opakovaně použít a zamezit vzniku odpadu. Navíc ty s vysokou kapacitou i déle vydrží než klasické baterie.
Nejrozšířenějším mýtem o nabíjecích tužkových bateriích je, že se mají před nabitím nechat zcela vybít (tzv. hluboké vybíjení), jinak se prý kvůli tzv. paměťovému efektu jejich životnost snižuje. To však mohlo platit dříve, kdy se používaly jiné nabíječky a výhradně Ni-Cd akumulátory. Kapacita některých článků v baterii totiž časem klesá pomaleji, jiných zase rychleji. Při hlubokém vybíjení klesá napětí článků s menší kapacitou rychleji a v určitém okamžiku napětí jednoho z článku klesne na nulu, zatímco ostatní články ještě napětí mají. V tu chvíli stále protéká proud stejným směrem, takže se jím vybitý článek začne nabíjet, ale na opačnou polaritu. Přitom ńastávají uvnitř článku chemické změny a jeho kapacita se rychle snižuje. Při příštím hlubokém vybíjení se tak tento článek ocitne na nule mnohem dříve, poškozuje se stále více a nakonec o svou kapacitu zcela přijde.
Do těchto kontejnerů s logem REMA Systém lze vhazovat i takové opotřebované drobné elektrospotřebiče, které obsahují baterii nebo akumulátor.
Zdarma dodávat kartonové sběrné boxy pro baterie a zdarma je naplněné také odvážet nabízí REMA Battery všem, kdo s ní uzavřou smlouvu o zpětném odběru.
FOTO: ARCHIV