Metodická příručka EKOABECEDA, vytvořená v rámci školního programu Recyklohraní a iniciativy Replastuj, se využívá na téměř 300 základních školách v České republice. Obsahuje inspiraci pro aktivity a hravé úkoly, které otevírají dveře do problematiky plastových obalů a jejich vlivu na životní prostředí. Příručka tak chce motivovat žáky k aktivní účasti na ochraně planety.
„EKOABECEDA má především pedagogům a s jejich přispěním pak žákům mateřských, základních a středních škol poskytnout informace, které jim pomohou zorientovat se v tématech výroby, používání při dennodenních činnostech, opakovaného použití, třídění, recyklace a případně o jiném využití použitých plastových obalů, především PET lahví a nejrůznějších dalších plastových obalů na potraviny, kosmetiku a čisticí prostředky, jako jsou krabičky a přepravní boxy, sáčky nebo fólie,“ řekla Hana Ansorgová, ředitelka Recyklohraní, o.p.s.
Součástí metodické příručky jsou teoretické informace z několika na sobě nezávislých zdrojů a čtyři sady výukových scénářů určené pro čtyři věkové kategorie žáků a studentů. Obsahují praktická cvičení, pracovní listy, tematické hrací karty nebo návody na pokusy.
Od jednoduchých pokusů k zážitkovému učení
V mateřských školách mohou děti například využít PET lahve k pohybovým aktivitám, hrát si s kartičkami nebo si vybarvit jednoduchou doplňovačku.
Pro žáky základních škol obsahuje EKOABECEDA tematické trojúhelníkové domino, jednoduché pokusy s PET lahvemi, příběhy o ošklivých odpadcích, návod na výrobu šperků z PET lahve, pracovní listy a kvízy. Starší školáci a studenti středních škol mohou pracovat se schématem životního cyklu plastových obalů anebo využít karty zaměřené na výhody a nevýhody jednotlivých typů obalů. Žáci a studenti si také mohou vyzkoušet zážitkové učení a zmapovat, jak je to v okolí jejich školy s volně pohozenými odpadky (tzv. litteringem), a nejlépe je rovnou i uklidit.
Do plnění úkolů se zapojilo 295 škol, od kterých přišlo 390 dokumentací ke splněnému zadání, z toho 73 plnilo zadání pro MŠ, dalších 183 pro 1. stupeň ZŠ, 114 pro 2. stupeň ZŠ a 20 škol plnilo zadání pro SŠ. Celkem se zapojilo 8 511 žáků či studentů.
Hravě a prakticky rozvíjet kritické myšlení
Příručka byla vytvořená v duchu citátu Jana Amose Komenského „Nevěřte všemu, co se vám k věření předkládá: Zkoumejte vše a přesvědčujte se o všem sami!“. Chce tak vést žáky k poznávání a pochopení souvislostí a k rozvoji kritického myšlení. Zahrnuje také aktuální témata, jako jsou cirkulární ekonomika, rPET obaly, mýty a fakta týkající se využívání a škodlivosti plastů, ecodesign, upcyklace a downcyklace atd.
Předkládá i nejnovější informace z české legislativy společně se srovnáním s tou evropskou a nejnovější statistiky týkající se recyklace a třídění. V neposlední řadě se zabývá ale také problematičtějšími tématy, jako je greenwashing či stále více diskutované problematice bioplastů. Na závěr pak přináší několik tipů, jak může každý snížit spotřebu plastových obalů a podpořit jejich opakované použití nebo recyklaci.
„V loňském roce jsme ve spolupráci s iniciativou Recyklohraní připravili ekologický školní projekt Vzkaz v lahvi. Do něj se zapojilo téměř 10 000 žáků z cca 400 školek a základních a středních škol z celé republiky. Děti hravou formou vytvářely vlastní koncepce co nejlepšího využití plastů tak, aby pro nás byl dobrým sluhou, nikoli špatným pánem. EKOABECEDA na něj navazuje a pomáhá učitelům a jejich přispěním pak i žákům rozplétat problematiku využití plastů od prvního po opakované použití, až po jejich ekologickou likvidaci, tedy třídění a recyklaci,“ řekl Jan Daňsa, ředitel české pobočky společnosti ALPLA, která stojí za vznikem edukativní iniciativy Replastuj.*
-red-