01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Editorial

Vážení čtenáři, vítám vás po letní přestávce u zářijového čísla časopisu Odpady. Je poněkud tlustší: to je pozitivní důsledek přílohy k mezinárodnímu kongresu v Luhačovicích. Pokusili jsme se připravit vám mix toho...

Vážení čtenáři,

vítám vás po letní přestávce u zářijového čísla časopisu Odpady. Je poněkud tlustší: to je pozitivní důsledek přílohy k mezinárodnímu kongresu v Luhačovicích. Pokusili jsme se připravit vám mix toho nejzajímavějšího, co přinesly poslední dva měsíce. Od seznámení s různými typy drtičů a třídicích linek, přes zkušenosti ze Slovenska a Německa, energetické využití odpadů až po souvislosti našeho vstupu do Evropské unie.

Mezi nimi jsou i drobné články se zajímavostmi, například ten o designérském ovlivňování našich denních životů. Je pravda, že řetězce fast foodů začaly používat na obaly svých hamburgerů a hranolků více papír a kartón, než plasty. Je to hezký trend a zaslouží si ocenění. Byl vyvolán tvrdými ataky nezávislých organizací a veřejnosti, což však nesnižuje jeho hodnotu: lidé řekli svůj názor a podařilo se odvrátit negativní trend. Nicméně tato změna je důkazem, jak to obvykle funguje. Firma chce mít tzv. pozitivní image v očích veřejnosti, a tak začne horlit pro životní prostředí, protože ví, že to u lidí zabírá. A udělá nějakou změnu, aby svůj zájem deklarovala. Například změní obaly na svých produktech. Obvykle je to bohužel změna jen kosmetická, vymyšlená na efekt a povrchní. Je ostatně přesně v intencích toho, jak veřejnost vnímá ochranu přírody.

Vezměme si třeba třídění odpadů. Většina lidí na slovo "odpad" automaticky odpoví: "Ono se u nás netřídí, to je hrůza," nebo "spalovny produkují smrtelné jedy, fuj fuj." Není to pravda, je to předžvýkaný hotový názor, který stačí přijmou a opakovat. Firmě pak stačí říci nebo napsat na svůj výrobek: my třídíme, nespalujeme odpad atd. a udělat tu zmíněnou kosmetickou úpravu. A všichni jsou spokojeni (neplatí pro jistý nejmenovaný řetězec fast foodu, pro který nikdo nemá dobrého slova, i kdyby se rozkrájel).

Funguje to však i v opačném gardu. Ve městech se vytřídí odpady a protože svozová firma nemá zájem, sílu s nimi něco dále dělat nebo třeba jde o komoditu momentálně obchodně nezajímavou, změní se administrativně její katalogové číslo a ze separovaného odpadu je najednou technické zabezpečení skládky. Lidé plni optimismu v městě třídí a pokud si někdo troufne tvrdit, že "se to sesypává na jednu hromadu", kompetentní pracovníci vzplanou oprávněným rozhořčením. Dá se na to říci něco jiného než: svět je holt takový?

Krásný začátek podzimu!

šéfredaktorka

Napsat komentář

Napsat komentář

Komentáře k článku

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down