Vážení čtenáři, uvědomujete si, jak snadno a nenápadně člověk podlehne vlivu reklamy? Nemám tím na mysli reklamu zjevnou, spíše soustředěný a nenápadný tlak médií, společnosti, atmosféry v ní. Výsledkem toho je přesvědčení, které se většině lidí uhnízdí v hlavě a považují ho za svůj názor....
Vážení čtenáři,
uvědomujete si, jak snadno a nenápadně člověk podlehne vlivu reklamy? Nemám tím na mysli reklamu zjevnou, spíše soustředěný a nenápadný tlak médií, společnosti, atmosféry v ní. Výsledkem toho je přesvědčení, které se většině lidí uhnízdí v hlavě a považují ho za svůj názor. Nekontrolují, odkud se vzal, jak vznikl a jestli je správný. Je pro ně v té chvíli jediný dobrý, protože tak prostě v té chvíli uvažují všichni. Musím ocitovat Karla Čapka a jeho Válku s mloky: "Jeho duševní život - pokud lze o nějakém mluvit - pozůstává právě z představ a mínění toho času běžných."
Před časem začali všichni pít vodu z plastových lahví. Reklamní masáž způsobila, že lidi začali obyčejnou vodu z vodovodu považovat skoro za nebezpečnou. A kupují vodu ve flaškách, stěhují auty její balíky i na vesnici, kde jim ze studánky vytéká opravdová živá voda. Maminky s ní oplachují příbory, které už opláchly ve vodě z Káraného. Dělají to, protože to tak dělá každý. A vyhazují tuny odpadu, hory odpadu (a netřídí ho, protože se to přece zase nahází na jednu skládku, že ano).
Podle statistik se na prodejích balených vod více než z 80 % podílejí hypermarkety. A ty jí samozřejmě chtějí prodat co nejvíc. Takže snižují ceny. Cena PET láhve stolní vody klesla v jednom z hypermarketů na 3,90. A lidi ji kupují, protože je určitě kvalitní a levná.
Přes pár lety mi kdosi z výrobců řekl, že na ceně sycených nápojů se cena obalu a ostatní režie podílí asi tak 6 korunami. Dnes to může být jinak, ale rozhodně cena lahve a její výroby a dopravy není nulová. Prodává-li obchod vodu za necelé čtyři koruny (plus mínus), jaká asi voda musí v té lahvi být? Je aspoň stejně kvalitní jako z vodovodu? (A to nepopírám, že někde neteče z vodovodu voda nedobrá nebo závadná).
Hromadný přechod spotřebitelů k baleným vodám je rozhodně velikým marketingovým vítězství výrobců a jejich reklamních agentur. A my jim to zbaštili i s navijákem.
šéfredaktorka časopisu Odpady