Leasingem lze pořizovat i kontejnery na odpad.
Města, obce a kraje mohou v mezích platné rozpočtové metodiky využívat při financování řady rozvojových záměrů i provozních potřeb také leasing - finanční či operativní pronájem.
Leasing umožňuje pořídit potřebnou investici plně nebo zčásti z cizích zdrojů. V jejím rámci získává leasingový pronajímatel (leasingová společnost) do vlastnictví věc vybranou leasingovým nájemcem a poskytuje mu ji do úplatného a dlouhodobého, zpravidla několikaletého užívání. Na konci finančního leasingu přechází vlastnictví užívaného předmětu obvykle na leasingového nájemce. Smlouvou o finančním pronájmu je na něj přenášena základní péče o leasovanou věc (údržba, opravy) i nebezpečí a rizika vztahující se jak k tomuto předmětu, tak k jeho užíváni (včetně nebezpečí plynoucích z provozu tohoto předmětu pro třetí osoby). Finanční leasing v praxi doplňují doprovodné služby (organizační, technické či právní povahy), které mohou zjednodušit, zlevnit a racionalizovat využiti leasované věci a oprostit leasingového nájemce od řady administrativních i technických úkonů.
Operativní pronájem
Operativní leasing bývá sjednáván na dobu výrazně kratší. Užívaná věc se po skončení operativního pronájmu předává zpět leasingové společnosti. Je přitom kalkulováno s vysokými zůstatkovými hodnotami užívaného předmětu a s jeho novým využitím (prodejem na trhu použitého zboží či s novým leasingovým pronájmem) po skončení leasingové operace. Nebezpečí škody na věci, běžná vlastnická rizika i investiční riziko nese v operativním leasingu leasingová společnost. Odpovídá za provozuschopnost předmětu leasingu a za dosahování jeho dohodnutých provozních vlastnosti. Při poruše bránící jeho užívání poskytuje náhradní předmět podobných parametrů. K operativnímu leasingu se přistupuje v případech, kdy leasingový nájemce nemá zájem vlastnit příslušný předmět a očekává, že tento majetek bude po dobu leasingu udržován v odpovídajícím stavu leasingovým pronajímatelem, byť i za cenu vyššího nájemného. Variantou operativního leasingu je i smluvní správa souboru leasovaných věcí.
Leasingem mohou obce, města a kraje pořizovat také komunální techniku - jak jednotlivé movité věci, tak složité soubory. Může jít o počítače, kopírky a jiné kancelářské zařízení, telefony, faxy či jiná telekomunikační zařízení, osobní a užitkové vozy, kontejnery na odpad, vybavení zdravotnických a školských zařízení atd. Komunální subjekty mohou využít leasing i při pořízení nemovitostí. Leasing přitom jde nad rámec pouhé alternativy k financování investice z prostředků vlastního rozpočtu, z úvěrů či z výtěžků obligací. Je i vhodným nástrojem řízení cash flow obce, města či kraje. V zájmu mobilizace likvidity mohou tyto subjekty využít i operace zpětného leasingu, v jejímž rámci je nemovitost či jiný majetek ve vlastnictví obce prodán leasingové společnosti a nadále užíván na základě leasingového pronájmu.
Jaké jsou výhody
Mezi výhody leasingu patří především rychlost pořízení potřebné investice a pružnost splátkového kalendáře. Výši a četnost splátek i délku leasingového období je možné přizpůsobit reálným možnostem obce, města či kraje. S ohledem na předpokládané příjmy daného komunálního subjektu (například v závislosti na výnosech obce z provozu sezónních zařízení - bazénů, kluzišť, kulturních zařízení) lze dohodnut i nelineární průběh leasingových splátek.
Leasing je zároveň prostředkem přenášení některých rizik investice (zejména nejistoty, zda projekt splní veškerá očekávání, rizika provozuschopnosti pořizovaného předmětu i jeho případné obsolence z hlediska perspektivních potřeb obce, inflačního rizika či rizika poklesu zůstatkové a tržní hodnoty předmětu leasingu) a administrativního břemena investice na soukromou sféru. Jde i o využití doprovodných služeb (poradenských, technických, správních). Pro komunální subjekty může být výhodné i provádění zkrácených odpisů leasingovou společností a jejich promítání do (snížených) splátek nájemného. Ve srovnání s jednorázovou úhradou DPH při pořízení potřebné věci za hotové či při využití úvěru může být pro ně výhodná i postupná platba DPH ve vazbě na splátky leasingového nájemného. Uplatněním pořizovacích množstevních slev při leasingu pro obce, města a kraje, při aplikaci nižší rizikové marže a využíváním levnějších refinančních zdrojů, jejichž dostupnost se může při leasingu pro tyto subjekty rozšiřovat, lze docílit do jisté míry i cenovou srovnatelnost leasingového navýšení například s cenou běžného úvěru.
Ve spojení se specifiky rozpočtového hospodaření vynikají některé další výhody komunálního leasingu. Při sjednávání podmínek leasingové smlouvy, ale i v průběhu leasingové operace, lze přizpůsobit splátkový kalendář aktuální situaci v příjmové stránce příslušného rozpočtu. Leasingové splátky je možné nejen přesunout do dalších období v případě deficitu, ale i zvýšit v případě mimořádných příjmů v příslušném rozpočtovém období. Leasing nabízí řešení pro investice, jejichž výška vylučuje úhradu z běžného rozpočtu. Komunální subjekty mohou prostřednictvím leasingu zvyšovat objem zdrojů reálně dostupných pro jejich investiční záměry. Rozhodují se často pro leasing jako pro levnější alternativu k emisi municipálních obligací.
Operativním leasingem mohou obce, města a kraje čelit nejistotám ohledně trvalé využitelnosti pořizovaného majetku. Mohou jím docilovat takového tempa obměny zařízení (pronajatých například pro potřeby městské policie, zdravotních či školských zařízení), které odpovídá prudkému technickému vývoji některých komodit. Leasing může být účinným nástrojem přenášení některých technických a administrativních agend veřejné správy na soukromý sektor ("smluvní správa").
Jaké jsou limity
Mezi limity komunálního leasingu patří především omezená možnost využití daňových stimulů i většiny státních subvencí a převážně také vyšší cena pořízení investice leasingem ve srovnání s využitím úvěru či koupí z rozpočtových prostředků. Rozsáhlejší využívání leasingu při uspokojování potřeb subjektů samosprávy zatím naráží na nedostatečné zkušenosti jejich odpovědných pracovníků s leasingem.
Podíl leasingu pro obce, města a kraje na našem leasingovém trhu je zatím nevýznamný. Vloni šlo pouze o zhruba 3,5 % na celkovém leasingu strojů, zařízení a dopravních prostředků a o necelá 2 % v leasingu budov. Je třeba připustit, že mezi příčiny této situace patří také nevyhraněná a ne zcela vyhovující nabídka na straně poskytovatelů leasingu. Lze však očekávat, že v budoucích letech se bude objem komunálního leasingu i jeho podíl na celkových leasingových plněních rozšiřovat směrem k úrovni běžné v zemích západní Evropy. Je nanejvýš pravděpodobné, že podíl leasingu při realizaci komunálních investic včetně pořizování komunální techniky, při řízení a optimalizaci finančních toků obcí, měst a krajů i při přesouvání nepolitických agend na soukromý sektor poroste.
generální tajemník
Asociace leasingových společností ČR