Průměrný věk autovraku předaného k sešrotování je letos 20 let. Vyplývá to ze statistik za první čtvrtletí letošního roku společnosti Alfa šrot, která se zabývá ekologickou likvidací vraků.
Nejčastěji lidé šrotují autovraky z 90. let. Ty v prvním čtvrtletí tvořily 76 % vykoupených vraků. V tomto roce pokračuje sestupná tendence počtu aut předaných k likvidaci, která je spolu s vysokým věkem vraků důsledkem hospodářské krize.
Lidé letos vrakují auta v pokročilém věku. Ničím neobvyklým nejsou ani autovraky z 80. let, které v prvním čtvrtletí tohoto roku představovaly 17 % vrakovaných automobilů. Naopak auta vyrobená po roce 2000 mají pouze 5% podíl. V počtu vykoupených vraků zaregistrovala společnost Alfa šrot meziroční pokles o téměř 25 %. Klesající počet aut předaných k šrotování je dlouhodobým jevem. Potvrzují to i statistiky Ministerstva životního prostředí, podle nichž bylo v uplynulém roce na celém území ČR evidováno o 5 % méně vraků než v roce 2011 a o téměř 19 % méně než v roce 2009.
"Na počtu vrakovaných aut se v posledních letech podepisuje krize. Řada lidí si nemůže dovolit nové auto, a tak stále jezdí ve starých nevyhovujících vozech. Ty dají do šrotu až tehdy, když už opravdu nemají jinou možnost," vysvětluje Jakub Pyšný, jednatel společnosti Alfa šrot. "V našich provozovnách jsme letos vykoupili i některé modely ze 70. let. Vůbec nejstarším exemplářem byl automobil z roku 1966," doplnil Pyšný.
Nejčastěji se letos vrakovaly vozy značky Škoda, která je dlouhodobě nejoblíbenější značkou - tvořily celkem 45 % vykoupených vraků. Druhou nejvíce zastoupenou značkou byl Peugeot s 11% podílem. Následován byl značkami Renault, Ford a Opel. Nejčastěji dávali lidé vrakovat vozy v kompletním stavu.