01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

DEKLAROVAT ZMĚNY NESTAČÍ

NÁVRH ZÁKONA O ODPADECH Ministerstvo životního prostředí zpracovalo návrh nového zákona o odpadech, jenž by měl dle předkladatelů jednak odstranit nedostatky v současné době platného zákona č. 125/1997 Sb., o odpadech, jednak by měl zajistit plnou kompatibilitu českých právních předpisů na úseku...

NÁVRH ZÁKONA O ODPADECH

Ministerstvo životního prostředí zpracovalo návrh nového zákona o odpadech, jenž by měl dle předkladatelů jednak odstranit nedostatky v současné době platného zákona č. 125/1997 Sb., o odpadech, jednak by měl zajistit plnou kompatibilitu českých právních předpisů na úseku odpadového hospodářství s předpisy Evropské unie.

V předkládací zprávě jsou uvedeny tyto nejdůležitější změny, které nový zákon o odpadech přináší:

[*] Definice a pojmy

[*] Hierarchie nakládání s odpady

[*] Stanovení pravidel pro bezpečné nakládání s odpady

[*] Evidence a ohlašování odpadů a zařízení

[*] Plánování nakládání s odpady

[*] Nakládání s vybranými odpady

[*] Dovoz, vývoz a tranzit odpadů

Provozovatelé zařízení vybavených moderními technologiemi na zpracování látkové a energetické a využívání odpadů včetně energetického nový zákon očekávají s velkými nadějemi. Předpokládají totiž, že by měl tyto dražší, ale k životnímu prostředí šetrnější způsoby nakládání s odpady jednoznačně upřednostnit před ukládáním odpadů na skládku.

DVA ODSTAVCE

Odpověď, zda to tak skutečně bude, najdeme zřejmě ve výkladu prvních dvou výše uvedených odstavců. V předkládací zprávě se v odstavci Definice a pojmy říká:

"Návrh nového zákona o odpadech plně respektuje pojmy a definice ze směrnic ES, přičemž používá i platné právní úpravy vyspělých států EU (SRN, Rakouska)."

V odstavci Hierarchie nakládání s odpady je pak uvedeno:

"Hlavním cílem nového zákona nadále zůstává stanovení a dodržování pravidel pro nakládání s odpady. V nich se zcela zřetelně podporuje využívání odpadů před jejich pouhým odstraněním, zejména pokud jde o ukládání odpadů na skládky."

Při čtení předkládací či důvodové zprávy lze nabýt dojmu, že návrh nového zákona o odpadech je kombinací směrnic EU a německého zákona o oběhovém hospodářství a odpadech. Při podrobném studiu je však velmi rychle zřejmé, že záměr dokumentů EU a německého zákona zůstává nenaplněn, a to především v oblasti zhodnocování a využívání odpadů a snižování objemů odpadů ukládaných do země.

Tento nedostatek vyplývá z formulací jednotlivých ustanovení nového zákona, kde např. v § 4 nazvaném Základní pojmy definuje, že:

[*] energetickým využitím odpadů se rozumí využití odpadů jako paliva za účelem získání jejich energetického obsahu,

[*] využíváním odpadů se rozumí činnosti uvedené v příloze č. 4 k tomuto zákonu,

[*] odstraňováním odpadů se rozumí činnosti uvedené v příloze č. 5 k tomuto zákonu.

Podívejme se podrobněji na první ustanovení přílohy č. 4., jež je uvedena v Důvodové zprávě jako jeden ze screenings podkladů (Rozhodnutí komise z 24. května 1996 upravující přílohy II A a II B ke směrnici Rady 75/442 EEC o odpadech (96/350/EC), Úřední listina č. OJ:L 135,s. 32).

V příloze II B je zde je pod písmenem R1 uveden způsob zhodnocování odpadů: "Použití jako palivo nebo jiným způsobem k výrobě energie".

Do návrhu našeho nového zákona, respektive do jeho přílohy č. 4 bylo toto ustanovení převedeno vědomě v poněkud upravené formě. Pod písmenem R1 je uvedena činnost: "Využití odpadu jako paliva nebo jiným způsobem k výrobě energie (s výjimkou přímého spalování)". Termín přímé spalování navíc není v zákoně definován.

Autoři zavedením podmínky "(s výjimkou přímého spalování)" zjevně použili německého zákona o oběhovém hospodářství a odpadech s nepřesným výkladem pojmu Verwendung, který přeložili jako využití.

V příloze II B dle ES, respektive v příloze č. 5 našeho nového zákona jsou uvedeny způsoby odstraňování odpadů. Co se týče spalování, je zde jmenováno "spalování na pevnině" a "spalování na moři".

Dále se v § 11 nazvaném Přednostní využívání odpadů říká:

1. Každý má povinnost v mezích daných tímto zákonem přednostně zajistit využití odpadů před jejich odstraněním. Materiálové využití odpadů má přednost před energetickým využitím odpadů jako paliva.

2. Splnění povinnosti přednostně zajistit využití odpadů před jejich odstraněním se nevyžaduje, nejsou-li k tomu dány technické nebo ekonomické podmínky v daném čase a místě.

3. Při posuzování vhodnosti způsobů odstranění odpadů má vždy přednost způsob, který zajistí vyšší ochranu lidského zdraví a je šetrnější k životnímu prostředí. Uložením na skládku mohou být odstraňovány pouze ty odpady, u nichž jiný způsob odstranění není dostupný nebo by přinášel vyšší riziko pro životní prostředí nebo riziko pro lidské zdraví a pokud uložení odpadu na skládku neodporuje tomuto zákonu nebo prováděcím předpisům.

VÁGNÍ FORMULACE

Formulace § 11 nového zákona potvrzuje záměr zpracovatele zákona preferovat pouze materiálové (látkové) využívání odpadů. Nelze-li z technických či ekonomických důvodů odpady využívat, lze legálně dále skládkovat. Energetické zhodnocení odpadů zařazuje do kategorie odstraňování odpadů a vágní, velmi všeobecnou formulací bodu 3 § 11 je prakticky ponechává na stejné úrovni s ukládáním odpadu na skládku.

A aby náhodou nikdo nezůstal na pochybách, je zde § 24 (bez názvu), který říká:

1. Za energetické využití odpadů se spalování odpadů považuje pouze tehdy, jestliže:

a) použitý odpad nepotřebuje po vlastním zapálení ke spalování podpůrné palivo,

b) vznikající teplo se prokazatelně využije pro potřebu vlastní nebo dalších osob.

2. Spalovny odpadu se považují vždy za zařízení určená k odstraňování odpadů.

Jinými slovy lze také říci, že v moderních spalovnách odpadů s využitím energie, které jsou zařízeními k odstraňování odpadů, se odpady energeticky využívají. Pojmy "využívání" a "odstraňování" odpadů mají v tomto případě zásadní význam. Uvedený paragraf je sice trochu kostrbatým a neumělým, leč jasným vykřičníkem za velkým NE všem legitimním snahám provozovatelů a výrobců zařízení k energetickému využití odpadu - nepřesně spaloven. Znemožňuje jim zařadit se do hierarchie nakládání s odpady na místo, které jim náleží z hlediska jednoho z hlavních cílů: minimalizace množství neupravených odpadů ukládaných do země. Opět tedy nebude možnost povznést zneškodňování odpadů nad úroveň skládek.

Podle takového zákona by se provozovatel nejmodernějšího zařízení na energetické využití odpadů (či spalovny) svého přednostního práva bohužel nedomohl. Tím také v této problematice říkáme NE Evropě a zůstaneme doma v Čechách a na Moravě.

POSTOJ EVROPY

Evropa si totiž již dávno řekla, že :

"Je třeba podporovat zhodnocování odpadu, aby bylo docíleno jak snížení množství odpadu určeného k odstranění, tak i šetrného zacházení s přírodními zdroji. Zvláště se tak děje prostřednictvím opětovného používání, recyklace, kompostování a získávání energie z odpadu."

(Rozhodnutí Rady z 24.února 1997 ve věci strategie Společenství v hospodaření s odpady, Úřední listina č. C 76 z 11.3.1997 s.1)

Nový zákon o odpadech tedy v problematice širšího materiálového a energetického využívání odpadů a jeho předřazení pouhému ukládání odpadů na skládku vůbec novým není. Jeho návrh se ve všech komentářích deklarativně hlásí k legislativě ES.

Ve skutečnosti však účelově a mimo kontext používá některá ustanovení zákonů SRN, která jdou nad rámec ES. Aplikací do našeho zákona získávají tato ustanovení jiný obsah a pomáhají tak zakonzervovat současnou rozšířenou praxi v České republice, jak jednoduše odstraňovat odpady, tedy skládkovat. Podle zákonných ustanovení a předpisů SRN se totiž surový odpad skládkovat nesmí.

Jelikož odpadá povinnost materiálového využití odpadů, nejsou-li vytvořeny podmínky v čase a místě, nedosáhneme dostatečného snížení objemu odpadů ukládaných na skládky. Navrhovaný nárůst poplatků za ukládání na skládku je nedostatečný. Proto se zřejmě objem odpadu končícího v zemi v příštích letech zřejmě nesníží.

Čím tedy chce Česká republika zajistit snížení množství ukládání biologicky odbouratelných komunálních odpadů do skládek podle "Směrnice 1999/31 Rady ES ze dne 26. 4. 1999 o skládkách odpadu", k níž se hlásí?

Zřejmě opět svojí "českou" cestou a českým zákonem podle přísloví o vlku a o koze.

JIŘINA VYŠTEJNOVÁ,

Termizo, a. s.,

Liberec

FOTO ARCHÍV

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down