BC. PETRA VLASATÁ, IGRO, s. r. o., Tachov Je to především skutečnost, že odpadový hospodář nemá ve firmě na starosti pouze agendu spojenou s nakládáním s odpady (hlídání aktualizací legislativy, vyřizování různých povolení, vedení evidence odpadů atd.), ale zajišťuje i jiné provozní věci (např....
BC. PETRA VLASATÁ,
IGRO, s. r. o., Tachov
Je to především skutečnost, že odpadový hospodář nemá ve firmě na starosti pouze agendu spojenou s nakládáním s odpady (hlídání aktualizací legislativy, vyřizování různých povolení, vedení evidence odpadů atd.), ale zajišťuje i jiné provozní věci (např. psaní nabídek, vedení výkazů pro EKO-KOM, fakturace atd.). Já osobně bych vyzdvihla dva body, které mě nejvíce trápí.
Prvním je každoroční zasílání formulářů základního popisu odpadu našim zákazníkům - chápu tuto nutnost u skládek odpadů, ale u zařízení, jaké provozujeme my (třídění a lisování odpadů a surovin a předání k dalšímu zpracování), to myslím postrádá význam. Je to časově velice náročné, neboť v rámci komplexních služeb zákazníkům jsou formuláře od nás již předvyplněné a zákazník prakticky doplní jen své iniciály, razítko a podpis.
A druhý problém - nevím, jak je tomu v hlavním městě a v dalších koutech republiky, ale na Plzeňsku se prakticky nekonají žádné semináře popř. přednášky a kurzy, které by se zabývaly dalším vzděláváním odpadových hospodářů. Jedná se mi hlavně o aktualizace v zákonech atd. - většinou si musím vše zjišťovat sama na internetu, od kolegů z jiných firem nebo z vašeho časopisu. Chybí mi jednoduše řečeno pravidelná odborná školení.
Ing. Dušan Veselý,
odpadový hospodář, Městský úřad Třebíč
Odpadové hospodářství obcí se léta potýká s problémy, na které se v platné legislativě těžko hledá to správné řešení. Věčným problémem jsou nepovolené skládky (ať už ty z dob minulých nebo nově zakládané). Většinou se nejedná o odpad z podnikatelské činnosti, ale o odpady komunální (odpady přímo z domácností, z péče o zahrádku ...). Konkrétní viníci nejsou známi a dohledat je téměř nejde. A jak likvidovat nepovolenou skládku na pozemku, jehož vlastníkem je fyzická osoba?
Povinnosti fyzických osob při nakládání s komunálním odpadem ve smyslu § 17 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech, jsou oproti předchozí právní úpravě téměř nekontrolovatelné a jejich neplnění je velmi těžko postižitelné (např. spalování odpadů při vytápění rodinných domků nebo již výše zmíněné založení nepovolené skládky).
Kontrolní činnost na úseku odpadového hospodářství je z pohledu platné legislativy koncipována spíše represivně než preventivně. Pokuta se uloží, opatření a lhůty pro sjednání nápravy se stanovit můžou, aniž by mohlo předcházet uložení nápravných opatření a teprve za jejich neplnění by byly ukládány sankce. Správní řízení o uložení pokuty rozhodně není jednoduché.