Pro sběr a svoz komunálních odpadů jsou využívány kontejnery MGB s obsahem 1100 litrů z plastu nebo žárově zinkované oceli s odsuvným (vypouklým) víkem, vyráběné podle EN 840-3.
Doplněním povinné výbavy víka o tzv. dětskou pojistku, vyhovující normám EN 840-5 a 840-6 se v minulých letech značně zkomplikovalo využívání tohoto základního typu.
Obsluha při vkládání odpadu je nepohodlná, v důsledku toho víka zůstávají často stále otevřená, pojistky jsou poruchové a někdy tyto poruchy vyřazují kontejner úplně z provozu.
Všichni výrobci kontejnerů proto hledají jiné verze vhodných kontejnerů o objemu 1100 litrů, vyhovující výše zmíněným evropským normám, aniž by používali dětskou pojistku.
Kontejnery s plochým víkem
Prvním cestou bylo rozšíření sortimentu kontejnerů s plochým víkem podle EN 840-2, dodávaných dosud především ve velikostech 0,66 m3 a 0,77 m3, o kontejnery s objemem 1100 litrů. Tato verze je jednodušší a levnější, postrádá však výhody odsuvného víka. Pouze alternativa s pedálem pro otvírání víka dosahuje komfortu, který dříve pro občany poskytoval kontejner s odsuvným víkem (ale ještě bez dětské pojistky).
Kontejner s plochým víkem o objemu 1100 litrů musí mít větší půdorys (chybí mu objem "pod víkem"), což přináší problémy s některými typy vyklápěčů, které je nutné doplnit pomocným zařízením. To je hlavní příčinou poměrně pomalého rozšiřování tohoto typu.
Druhou, zdá se nyní, že úspěšnější cestou, je provedení kombinovaného víka, nazývané též "víko ve víku". Provedení je zatím dodáváno pouze u kontejnerů z plastu. V přední části hlavního víka je malé podlouhlé pomocné víko, které je třeba při vkládání odpadu ručně otevřít. Velké víko si otvírá automaticky vozidlo při vyklápění. Řešení se vyhýbá dětské pojistce, pomocné víko je lehké a hlavní přednosti kontejnerů s odsuvným víkem jsou zachovány. Nevýhodou je, že pomocné víko nelze uzamknout. Předností této verze naopak je, že v případě zájmu lze velmi lehce (a levně) vyměňovat pomocná víka v různých barvách a tak přizpůsobovat operativně park kontejnerů skutečným potřebám podle jednotlivých frakcí.
Do pomocného víka lze též umístit potřebné otvory pro vkládání plastů nebo papíru, ale obvykle se toto vybavení jeví jako nadbytečné.
Používání těchto kontejnerů o objemech 0,66 m3 a 0,77 m3 se v poslední době rozšiřuje nejen z důvodu snahy plátců o optimalizaci poplatků, ale proto, že tyto kontejnery svými rozměry umožňují manipulaci i v omezených prostorách, například projedou i běžnými jednokřídlými dveřmi.
Úplnou novinkou, u nás dosud nepoužívanou, je pojízdný kontejner typu Frontlader o objemu 1,75 m3 s pedálem víka. Tento kontejner ze žárově zinkované oceli má plastové víko. Jeho objem je optimální pro středně velké domy a provedení s pedálem otvírání víka poskytuje občanům velmi dobrý komfort.
Vyžaduje však speciální vozidlo s čelním vyklápěním, používaným převážně pro odvoz odpad z průmyslu a živností.
Živnostenské odpady
Dlouhodobě převažující kontejnery typu Eurotainer 2,5 a 5,0 m3 v Evropě postupně nahrazují moderní, vysoce výkonné Frontladery 2,5 až 7,5 m3. Jejich výkonnost je umocňována systémem přepravních kontejnerů MSTS, do kterých je odpad na vozidle stlačován.
Novinkou pro sběr odpadů jsou kombinované kontejnery - typ Frontlader pro čelní vyklápění s vybavením umožňujícím vyklápění starším vyklápěčem umístěným na zadku vozidla. Výkonnost vozidel s čelním vyklápěním je vysoká a jejich provozní náklady v poměru k výkonům jsou velmi nízké. To je hlavní důvod, proč je systém Frontlader i u nás, přes zatím skromné začátky, perspektivní.
Závěsné kontejnery
Efektivnost třídění a sběru papíru, skla a plastů je často závislá na volbě optimálních objemů kontejnerů určujících též četnost a náklady odvozu. Systém Depotcontainer SSI SCHÄFER s kontejnery o objemu 3,2 m3 patří k nejvýkonnějším. Novinkou je podzemní umístění kontejnerů. Řešení je vhodné zejména tam, kde je nedostatek prostoru (zastávky MHD, autobusová nádraží, křižovatky) a dále tam, kde velké sběrné nádoby (a sběrné nádoby vůbec) hyzdí architektonický výraz prostředí (historická jádra měst a pod.)
Technologie výstavby je velmi jednoduchá. Do vyhloubené jámy, jejíž dno je zpevněno štěrkem, je vložena základová ocelová vana, okolí je zasypáno a je dokončena dlažba k okraji vany. Do vany jsou uloženy kontejnery o objemu 3 m3, vana je zakryta víkem, ve kterém je šachta pro vkládání příslušné frakce.
V jedné vaně jsou obvykle dva kontejnery, existují však i jiná řešení se 3 a 4 kontejnery pro různé frakce. Víko kontejneru je uzamčeno. Při vyprazdňování kontejneru se víko odsune stranou, kontejner uchopí hydraulická ruka vozidla a po vyprázdnění na vozidlo ho znovu vloží do vany. Celou obsluhu provádí pouze řidič vozidla, vyprázdnění je velmi rychlé.
Problém výstavby podzemních stanic pro třídění odpadů typu SCHÄFER je komplikován především nezbytností územní přípravy stavby (to platí pro všechny podzemní kontejnery). Hlavní přednosti - jednoduchost vlastní výstavby a montáže, příznivý vzhled i ve složitých územích, jednoduchost a výkonnost obsluhy, se jistě postupně prosadí i na trhu v České republice.
SSI SCHÄFER