Čínská společnost Sunwoda hodlá investovat celkem 580 miliard forintů (téměř 37 miliard Kč) do výstavby továrny na výrobu baterií pro elektromobily v Maďarsku. Oznámil to maďarský ministr zahraničí a obchodu Péter Szijjártó. Dodal, že v rámci první fáze investice vynaloží čínská firma 93 miliard forintů. Továrna podle něj vytvoří tisíce pracovních míst, informovala agentura MTI.
Maďarská továrna bude prvním závodem společnosti Sunwoda v Evropě. Firma, která patří mezi deset největších výrobců baterií na světě, touto investicí reaguje na rostoucí poptávku ze strany evropských automobilek, uvedl ministr.
Továrna bude stát v průmyslovém parku ve městě Nyíregyháza na severovýchodě Maďarska. Společnost Sunwoda uvedla, že výstavbu továrny zahájí v příštím roce a že výrobu hodlá spustit koncem roku 2025.
Česká republika se nyní uchází o továrnu na výrobu baterií pro elektromobily, kterou se ve východní Evropě chystá postavit německý automobilový koncern Volkswagen. Ten se podle dřívějších informací rozhoduje mezi zeměmi Visegrádské skupiny (V4), tedy mezi Českem, Polskem, Maďarskem a Slovenskem.
Szijjártó dnes uvedl, že Maďarsko o investici firmy Sunwoda soupeřilo s řadou jiných zemí s rozvinutým automobilovým průmyslem. Toto soupeření podle něj bylo "mimořádně ostré".
Závod na baterie v Maďarsku již staví čínská společnost Contemporary Amperex Technology (CATL), která svou první evropskou továrnu otevřela začátkem letošního roku v Německu. CATL je největším výrobcem baterií pro elektromobily na světě, do svého závodu v Maďarsku hodlá investovat 7,3 miliardy eur (zhruba 31 miliard Kč).
V červnu Szijjártó oznámil, že čínská společnost Zhejiang Huayou Cobalt plánuje v Maďarsku investovat 520 miliard forintů (zhruba 33 miliard Kč) do výstavby závodu na katody pro baterie do elektromobilů.
Investice do výroby baterií v poslední době výrazně rostou v důsledku přechodu automobilového průmyslu od vozidel se spalovacím motorem k elektromobilům. Členské země Evropské unie letos definitivně schválily normu, která od roku 2035 prakticky znemožňuje prodej nových benzinových a naftových aut v EU.
Evropský účetní dvůr (ECA) v červnu uvedl, že baterie se tak pro EU stávají "strategickou nutností". Varoval však, že unii hrozí neúspěch v její snaze stát se globální mocností ve výrobě baterií. Hlavní překážkou podle něj zůstává nedostatečný přístup k potřebným surovinám spolu s rostoucími náklady a ostrou světovou konkurencí.
Zpráva ECA varuje, že výrobci baterií by mohli dát před EU přednost jiným regionům, například Spojeným státům, které jim nabízejí rozsáhlou podporu. Poukazuje rovněž na vysokou závislost EU na dovozu surovin a na hrozby pro konkurenceschopnost EU spojené s rostoucími cenami surovin a energií.*
-čtk-