V příštích letech poroste poptávka po vozidlech se stále nižší provozní hmotností, přičemž však bude sílit požadavek na odvezení co největšího množství odpadu. Takový trend výroby vozů pro sběr tuhých domovních odpadů, reagující na poptávku municipalit a svozových firem, vidí Ing. Vítězslav...
V příštích letech poroste poptávka po vozidlech se stále nižší provozní hmotností, přičemž však bude sílit požadavek na odvezení co největšího množství odpadu. Takový trend výroby vozů pro sběr tuhých domovních odpadů, reagující na poptávku municipalit a svozových firem, vidí Ing. Vítězslav Křesťan, vedoucí konstrukce společnosti Metaco Bo.Br., s. r. o., která je největším tuzemským výrobcem v tomto segmentu trhu.
"Policie bude stále více kontrolovat přetěžování vozidel a zákazníci si budou kupovat vozidla s jiným uspořádáním než nyní. Více se rozšíří plnění z boku nebo přes kabinu podvozku. Násypka vozidel plněných zezadu se oproti dnešním zmenší a odlehčí," dodal. Firma sídlící v Brandýse nad Labem počítá také s tím, že vzhledem k naplňování stávajících skládek se zvětší i vzdálenosti pro odvoz, a proto dostane prostor kontejnerový systém odvozu odpadů s využitím překládání kontejneru na tažné vozidlo s přívěsem.
Na skládku se tak poveze trojnásobné množství odpadu, než by to bylo v případě sběrného vozidla.
Obce a města, resp. jejich Technické služby či jiné organizace, by při plánování příštích nákupů měly vzít do úvahy i další rady ze společnosti Metaco Bo.Br., s. r. o. Ing. Vítězslav Křesťan totiž poukazuje na to, že při nákupu vozidel se vyplatí brát zřetel na velikost nástavby vzhledem k rozloze obsluhovaného území, objemu nástavby a počtu náprav na podvozku. Velké celky s větší vzdáleností skládky vyžadují větší objemy nástaveb 19 až 22 m3. Města s mnoha úzkými ulicemi zvolí menší a užší nástavby s možností překládky do skříňových návěsů pro odvoz odpadu na vzdálenější skládky.
Metaco Bo.Br., s. r. o., vyrábí vozy pro sběr odpadu jak s jeho lineárním, tak rotačním stlačováním. Podle vedoucího konstrukce lineární stlačování v současnosti převládá, protože převážná část odpadů je ve své původní podobě lehká a stlačitelná. Při sběru tříděného odpadu nedochází k nežádoucímu mísení a ušpinění od nečekaného jednoho zdroje znečištění. Ten zůstává v relativní izolaci.
Naopak rotační systém je vhodnější na odvoz popela nebo hustších bioodpadů, protože se dá dobře utěsnit. Lehký odpad dokáže stlačit také. Rotační systém je však náročnější na přesnou výrobu a je dražší, ovšem rozložení hmotnosti je příznivější.
Ing. Vítězslav Křesťan se vyjádřil také ke zkušenostem brandýské firmy s kvalitou osádek vozů pro sběr tuhých domovních odpadů. "Výrobce ani majitel vozidla pochopitelně nemůže být spokojen se špatným zacházením s drahým strojem. V současné době však cítíme, že kvalifikace a pocit zodpovědnosti obsluhy za "dobře namazaný stroj" roste. Jenom malé výjimky toto pravidlo porušují. Také je vidět, že se mění postoj k opravám. Co patří do kompetence odborného servisu, to skutečně přijíždí do servisu," uzavřel vedoucí konstrukce.