01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Cesta ke zlepšení efektivity odpadového hospodářství

Náklady na odpadové hospodářství v městech a obcích se do značné míry odvíjejí od nákladů na dopravu. Zlepšení logistiky pak má vliv i na finance.

Snaha o snížení nákladů na dopravu vedla v Liberci k vybudování sběrného dvora a dotřiďovací linky v jedné lokalitě. Zatímco sběrný dvůr slouží obyvatelům a podnikatelům z Liberce a okolních obcí již více než rok, linka byla dokončena letos na jaře. Zatím je ve zkušebním provozu, který potrvá do 31. prosince 2007. Linka s roční kapacitou zhruba 900 tun odpadu zpracovává papír (karton, noviny, časopisy, jiné druhy papíru), plast (PET, folie, případně jiné druhy recyklovatelných plastů), dále separuje plasty z obcí a od firem, přivážené svozovými vozy, folie a směsné plasty dodávané externími dodavateli. Odpad je tříděn a lisován nebo jinak upravován a předáván k dalšímu zpracování tuzemským i zahraničním zpracovatelům, především v rámci EU.

LOGISTIKA ROZHODUJE

Zařízení je společným podnikatelským záměrem města Liberec a společnosti .A.S.A. Důvod založení je zřejmý: .A.S.A. v oblasti Liberecka neprovozovala vlastní zařízení na úpravu, využití nebo odstranění odpadů a Liberec neměl na svém území odpovídající sběrný dvůr. Sběrným dvorem projde ročně kolem 6000 tun odpadů. Kromě komunálního odpadu, velkoobjemového odpadu, bioodpadu, použitého elektrozařízení a nebezpečných složek komunálních odpadů, nebo elektrozařízení v režimu zpětného odběru lze ve sběrném dvoře ukládat také papír a plast.

Spuštěním dotřiďovací linky ve stejném areálu letos na jaře byl dokončen uzavřený cyklus zpracování odpadů v Liberci. Je specifický tím, že město má spalovnu komunálního odpadu. Po separaci všech složek odpadu, které lze dále recyklovat, se zbytkový odpad dále třídí na spalitelné a nespalitelné složky. Zatímco spalitelné podíly směřují do spalovny, nespalitelné končí na skládce.

Propojením sběrného dvora a linky se proto ušetří dosti značné finanční prostředky. Jak říká regionální manažer provozu Ing. Vladimír Drábek: "Pro nás je výhodné, když auta jezdí do spalovny nebo na skládku z jednoho místa. Ušetříme několik cest po městě od jednoho zařízení ke druhému, dají se lépe vytěžovat." Jelikož zájem o separování odpadů mezi občany postupně roste, budou otázky logistiky stále závažnější. "Když zvyšujeme nároky na intenzitu sběru, stojí nakládání s odpadem stále více," komentuje Milan Šír, náměstek primátora města Liberce. "Je však možné zvyšovat kvalitu třídění, a tím vyrovnat vyšší náklady na svozy. Třídění pro třídění nemá smysl - je v něm důležitá rentabilita. Není to nějaká modla a nemusíme mluvit pořád jen o penězích, ale nezapomínejme, že hospodaříme s veřejnými prostředky."

ODPADŮ JE STÁLE VÍCE

Zájem veřejnosti o služby sběrného dvora v posledních měsících stále roste. Město muselo od 1. července 2007 začít regulovat množství odpadů uložených zdarma na limit 500 kg velkoobjemového odpadu, 20 litrů oleje a 4 pneumatiky. Bez omezení přebírají pracovníci sběrného dvora od obyvatel ostatní nebezpečný odpad, elektroodpad v režimu zpětného odběru a bioodpad (trávu, větve). Podnikatelé musí za uložení odpadu platit. Výjimku tvoří elektroodpad v režimu zpětného odběru, který je zdarma. Od 1. ledna 2008 by v areálu měla být ještě výkupna surovin, zejména plastů. Jaroslav Steinberger, jednatel společnosti .A.S.A. v Liberci, poznamenává: "Vykupovat chceme hlavně tvrdé plasty, jako jsou nárazníky aut nebo plastové židle. Je to podpora třídění a také to přispěje k ekonomice provozu. Aby bylo možno spalitelné odpady dobře uplatnit ve spalovně, musejí mít hlavně stejnorodou kvalitu. Čím kvalitnější budou vstupní suroviny, tím lepší mohou být výsledky."

Kamila Jasná

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down