31.03.2020 | 09:03
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Češi loni vytřídili historicky nejvíc baterií – téměř polovinu všech, které přišly na tuzemský trh

Češi loni vytřídili a předali k recyklaci 1696 tun baterií, což je 46 % všech baterií, které se dostaly do oběhu. Je to o 3 % více než loni a 4krát tolik, než tomu bylo před 10 lety. Oznámila to společnost ECOBAT, která zajišťuje zpětný odběr a recyklaci vysloužilých baterek. Průměrně tak lidé vytřídili zhruba 159 gramů baterií na osobu.

Nejvíce baterií k recyklaci lidé odevzdali do sběrných nádob v obchodech (31 %), na druhém místě je sběr prostřednictvím firem (29 %). Největší posun však zaznamenalo využívání sběrných nádob v obcích – meziročně jde o nárůst o 14 % a na celkovém sběru se podílí již z 28 %. V obcích jde zejména o sběr do červených kontejnerů a prostřednictvím sběrných dvorů. Stále více měst a obcí zřizuje pro své občany sběrná místa přímo v prostorách městských či obecních úřadů. „Pokud města a obce vytvoří lidem dobré podmínky, zvýší dostupnost sběrných míst a dokážou lidi motivovat prostřednictvím kvalitní osvěty, na výsledcích se to projeví. A jsem rád, že takových městských a obecních úřadů přibývá. Podporu mají i ve většině krajských úřadů,“ uvedl Petr Kratochvíl, jednatel neziskové společnosti ECOBAT.

Na prvním místě je Kraj Vysočina s 271 gramy, který v čele tabulky vystřídal Jihomoravský kraj. Ten skončil s 261 gramy druhý. Třetí bylo hl. m. Praha s 212 gramy. Na opačném konci je Moravskoslezský kraj se 70 gramy a Karlovarský kraj s 72 gramy na obyvatele.

Velké výzvy u lithiových baterií

S rozvojem e-mobility začínají na trhu dominovat lithium-iontové, lithium-polymerové a primární baterie s obsahem kovového lithia, které se vyznačuje mimořádnou reaktivitou při styku s kyslíkem. Zvyšuje se riziko například vznícení a explozí, a s tím i nároky na požární bezpečnost při manipulaci, skladování a zpracování baterií. „Lithiové baterie začínají dominovat a s rozvojem elektro-mobility se začneme setkávat s těmito nepříliš bezpečnými výrobky třeba v tunelech nebo podzemních garážích. Legislativní regulace této problematiky je v nedohlednu, a proto nám nezbývá v následujících letech nic jiného než postavit protipožární opatření jako nejvyšší prioritu při sběru a recyklaci použitých baterií,“ dodává Petr Kratochvíl.*

(red)

Napsat komentář

Napsat komentář

Komentáře k článku

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down