Změna principů skládkování v Evropě v nejbližších letech začne ovlivňovat i naši republiku. Dosavadní praxe maximálního skládkování se zřejmě bude muset změnit, neboť Evropa se obrací směrem k jiným metodám zneškodnění odpadů, nebo spíše k zamezování jejich vzniku, případně jejich novému využití...
Změna principů skládkování v Evropě v nejbližších letech začne ovlivňovat i naši republiku. Dosavadní praxe maximálního skládkování se zřejmě bude muset změnit, neboť Evropa se obrací směrem k jiným metodám zneškodnění odpadů, nebo spíše k zamezování jejich vzniku, případně jejich novému využití nebo recyklaci.
Připravovanou novinkou v systému nakládání s komunálními odpady je požadavek vyplývající z ustanovení článku 5 směrnice Rady 99/31/ES pro skládkování odpadů (dále jen směrnice).
Tato právní norma stanovuje členským státům povinnost vypracovat nejpozději do dvou let od platnosti směrnice národní strategii realizace omezení biologicky rozložitelných látek ukládaných na skládky.
Strategie by měla obsahovat opatření pro dosažení snižování množství těchto odpadů ukládaných na skládkách. Vztahuje se k množství biologicky rozložitelných komunálních odpadů produkovaných v roce 1995 (tato hodnota představuje 100 %) nebo nejbližším roce před tímto rokem, v němž jsou k dispozici standardizované údaje Eurostatu (Evropského statistického úřadu).
Cíle pro snižování podílu biologicky rozložitelných odpadů ukládaných na skládky jsou stanoveny následovně:
[*] do roku 2006-2008 na 75 %,
[*] do roku 2009-2011 na 50 %,
[*] do roku 2016-2018 na 35 %.
Cíle mohou být výjimečně posunuty, avšak konečný limit (35 %) musí být splněn do roku 2020. Vzdálenější dosažení jednotlivých cílů mohou využít státy, které v roce 1995 nebo nejbližším roce před tímto rokem, v němž jsou k dispozici standardizovaná data, ukládaly více než 80 % komunálního odpadu na skládky.
Lze předpokládat, že současně s platností nového zákona o odpadech bude stanovena státní strategie - opatření pro snižování množství biologicky rozložitelných odpadů ukládaných na skládkách. Je nutné mj. předpokládat požadavek na oddělené shromažďování biologicky rozložitelných komunálních odpadů a tento požadavek bude směřován na obce jako původce komunálních odpadů.
Je rovněž zřejmé, že uvedené ustanovení podporuje nejen přístup odděleného shromažďování této složky komunálních odpadů, ale je možné jej aplikovat i jako požadavek na spalování komunálních odpadů. V každém případě to znamená zvýšení nákladové položky za odstraňování komunálních odpadů - nárůst výše poplatků. Požadavek na snižování podílu biologicky rozložitelných odpadů vstupujících na skládky se týká i jiných než komunálních odpadů.
MILENA VEVERKOVÁ,
UNIVERZA-SoP, s. r. o.