Chystané další zpřísnění emisních norem označované jako Euro 7 od roku 2025 může znamenat zánik velké části aut se spalovacím motorem i snížení zájmu o nové vozy. Pro výrobce je další drastické zpřísňování podmínek nerealistické a navíc neodpovídá pěti- až sedmiletému cyklu uvádění nových vozů na trh. Uvedli to zástupci Sdružení automobilového průmyslu.
Ačkoliv začátkem dubna došlo podle neoficiálních informací ke zmírnění původních návrhů, požadavky zůstávají podle výkonného ředitele sdružení Zdeňka Petzla nadále velmi přísné. Návrhy předpokládají velmi nízké emisní limity, které by měly být zároveň dosaženy za mnohem přísnějších podmínek měření v reálném provozu.
"Pakliže by EU svým nařízením od roku 2025 de facto zakázala prodej nových automobilů se spalovacími motory, lze očekávat, že trh se zachová přesně opačně, než je kýžený efekt. Největší riziko existuje pro malé vozy ve třídě A0, kde reálně hrozí ukončení jejich prodeje v EU, což způsobí, že se vozidla stanou nedostupná pro určitou skupinu lidí. Řada uživatelů tak spíše prodlouží používání svých stávajících vozidel se spalovacím motorem, než by vydali vysoké částky za náhradu v podobě elektromobilu," podotkl Petzl.
Současné limity v rámci Euro 6 pro spotřebu paliva, respektive emise CO2, již dnes podle něj výrazně zasahují do nabídky automobilek a znamenaly ukončení výroby některých modelů. Podstatných výsledků by podle výrobců mohlo být dosaženo podporou obměny vozového parku bez drastických zásahů jdoucích proti reálným možnostem jednotlivých firem i spotřebitelů.
"K dosažení klimaticky neutrální mobility je třeba vzít v úvahu také ostatní možná řešení. Vedle elektromobility také syntetická paliva pro stávající spalovací motory a dále pracovat na jejich vylepšování. Nevytlačovat je nepřímo novou normou z trhu," dodal reprezentant Bosch v ČR Milan Šlachta.
Připravované normy Euro 7 nejenže zpřísňují současné limity a rozšiřují seznam sledovaných škodlivin, ale do hry vstupují rovněž přísnější metody, či dokonce sjednocení limitů pro měření v laboratořích i v reálném provozu. První návrhy také například počítaly se zařazením extrémních hraničních podmínek testování v rámci mnoha jízdních podmínek, tedy i při tzv. studeném startu, jízdě do kopce s přívěsem, za velmi nízkých teplot a podobně. Všechny tyto aspekty by pak prakticky vylučovaly spalovací motory z dalšího možného využití.
"Pro výrobce to vše pochopitelně znamená nutnost dalšího vývoje spalovacího motoru. (...) Zároveň s tím existuje potřeba v co nejširší míře využívat rekuperaci energie pro zlepšení energetické bilance dopravního prostředku. V praxi to přinese další elektrifikaci pohonů u všech kategorií vozidel, nelze však opomenout ani využití nových perspektivních a relativně čistých paliv, například rozšíření využití LNG nebo jiných, synteticky vyráběných uhlovodíkových paliv," dodal Luboš Trnka ze společnosti TÜV SÜD.*
-čtk-