01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Auto pro úzké uličky

Historická města při řešení odpadového hospodářství většinou narazí na stejný problém: jak zajistit svoz v městských centrech.

Obtíže jsou známé: uličky jsou většinou úzké, bývá v nich provoz nebo jsou zde zaparkovány desítky aut. Na pěších zónách zase korzují lidé. Vjede-li do takové situace běžné velké svozové auto, nastane kolaps. Po dobu nakládání odpadu se prakticky zastaví doprava a chodci procházejí obtížněji. Do některých míst se velký svozový vůz nedostane vůbec buď kvůli zaparkovaným autům nebo prostě proto, že ulička je příliš úzká a nelze v ní velké auto "umanévrovat".

V centru Prahy řeší svoz v takových lokalitách malé vozy Iveco Daily, které mají šířku pouze dva metry a délku 6,7 metrů. Jeden z řidičů říká: "Dostaneme se s tím skoro všude, je malé a šikovné. Ale někdy nepomůže ani takhle malý svozový vůz - v ulicích stojí často auta, která ztěžují provoz. To pak musíme objíždět, nebo tam prostě musíme dojít. Nejhorší je to kolem desáté dopoledne, kdy je největší provoz aut v ulicích."

Svozový vůz je schopen naložit 18-20 kontejnerů směsného odpadu. Celková hmotnost nákladu vozidla je 2 tuny.

V Praze však obsluhuje nejen nejužší centrum - sbírá směsný odpad na celém území města, který končí v pražské spalovně, a podílí se i na svozu separovaných složek odpadu v různých částech Prahy - v obytných i průmyslových oblastech. "Auto má svoje bloky, které pravidelně obsluhuje," vysvětluje Ing. Jan Křesťan, vedoucí výrobně technického odboru Pražských služeb, a. s. "Používáme ho však i operativně, když je třeba nárazově provést svoz, abychom vyhověli požadavku zákazníka."

Těchto malých svozových vozů jezdí v Praze devět - pořizovací cena vozu se pohybuje kolem 1,5 mil. korun. Vozidla denně najezdí kolem 150 kilometrů. "Každé stanoviště má svoji specifickou obsluhu, některá se musejí vybírat dvakrát denně, některé kontejnery (například se sklem) stačí vyprázdnit jednou za čtyři týdny," říká na závěr Ing. Jan Křesťan. "Mezi tím je široká škála všech možných intervalů, které upravujeme podle požadavků městských částí a Magistrátu hlavního města Prahy. Lidé si ani neuvědomují, že k jednomu hnízdu v ulici zajíždíme denně třeba i třemi vozy - pokaždé pro jinou separovanou složku, končící na odlišném místě zpracování. V takovém případě je menší auto efektivnější a jeho kapacita je pro takové svozy dostačující."

- jhm -

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down