Příkladů vhodných recyklací vyřazených pneumatik stále není dost, aby se dalo mávnout rukou nad aplikací, která nepředstavuje zpracování tisíců tun.
Vedle řešení likvidace pneumatik se usilovně hledají výkonné akumulátory/baterie pro elektromobily s velkým dojezdem a pro ukládání elektrické energie ze solárních nebo větrných elektráren. Na oba trendy odpověděl tým P. Paranthamana a A. Naskara z Oak Ridge National Laboratory (ORNL) vývojem technologie výroby anod Li-ion baterií z uhlíku sazí z recyklovaných pneumatik.
Technologie spočívá v tvorbě specifické mikrostruktury a modifikaci vlastností sazí získaných z prášků pryže drcených recyklovaných pneumatik, jejich předúpravou a pyrolýzou. Prášková drť se nejprve propláchne zředěnou kyselinou a vodou k odstranění kovových částic z ocelových kordů. Předúprava zpracovává prášek procesem, v němž se užívá horké oleum (kyselina dihydrogendisírová či koncentrovaná kyselina sírová s oxidem sírovým) ke vzniku sulfonované pryže. Při správném postupu se její pyrolýzou v dusíkové atmosféře získá uhlíkový monolit s vysokým měrným povrchem a póry nanovelikosti mezi 2-5 nm.
Levnou technologií vzniká uhlíkový materiál sazí pro anody s vyšším měrným povrchem, se schopností rychleji uložit větší množství lithia při nabíjení a s delší stabilitou než běžně užívané grafitové anody. Po 100 cyklech nabití/vybití má Li-ion baterie s anodou z uhlíku recyklovaných sazí kapacitu téměř 390 mAh/g uhlíkové anody s téměř 100% coulombickou účinností, která o mnoho (až o 30 %) převyšuje nejlepší příklady baterií s komerčním grafitem. Výzkumníci to přisuzují právě unikátní mikrostruktuře uhlíku sazí z recyklovaných pneumatik podle technologie ORNL, založené na předúpravě prášku před pyrolýzou chráněné patentem.
Výsledky vývoje vyniknou ve světle skutečnosti, že světový trh výkonných Li-ion baterií jen pro vozidla a vojenské aplikace se blíží 78 mld. USD a trh materiálu baterií v roce 2018 hranici 11 mld. USD, s podílem anod 11-15 %. Vedle aplikace na Li-ion baterie je uhlík z odpadů pneumatik vhodný k použití na Na-ion baterie, superkondenzátory, nosné systémy katalyzátorů a filtraci vody. V září 2014 proběhl tendr licence na technologii ORNL a po jeho výsledku se ukáže, o kolik se zmenší světové skládky vyřazených pneumatik.
Od vyřazených pneumatik k anodám Li-ion baterií elektromobilů.