Z celkového objemu nabízených potravin obchodní řetězce a on-line supermarkety vyhodí zpravidla méně než jedno procento. Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza řekl, že boj s plýtváním začíná ještě dříve, než se potraviny dostanou na pult. Řetězce podle něj investují do modernizace skladů či chladicích zařízení, pečlivější je také plánování a výběr obalových materiálů.
Snižování ztrát
Tesco vyhodí 0,5 procenta nabízených potravin, podle mluvčí Ivy Pavlouskové je to ve srovnání s finančním rokem 2016/2017, kdy firma začala o plýtvání reportovat, pokles o 80 procent. Stejný podíl potravin vyhodí také on-line supermarket Rohlík.cz. Řetězec Albert pak loni vyhodil 0,06 procenta z celkového objemu, oproti výchozímu roku 2016 se podíl potravinového odpadu snížil o 61 procent. Do příštího roku firma cílí na pokles o 65 procent.
Starší ovoce, zeleninu, pečivo nebo masné a mléčné výrobky blížící se datu spotřeby se obchodníci podle Prouzy nejdříve pokoušejí prodat ve slevách, a to například ve formě speciálních balíčků. "Od ledna do června letošního roku se prodalo 827 365 tašek, což znamená, že bylo zachráněno 2483 tun potravin. V loňském roce se celkem prodalo 1 586 754 tašek, zachránilo se tedy téměř 5157 tun," řekla mluvčí Lidlu Eliška Froschová Stehlíková.
Řetězec Penny Market se letos spojil s platformou Nesnězeno, balíčky nabízí v obchodech i přes aplikaci Nesnězena. "Novinky jsou výhodné pro obě strany. Zákazníci mohou nakoupit ještě výhodněji nad rámec aktuálních slev a my prodáme potraviny, které by jinak přišly nazmar," řekl mluvčí Tomáš Kubík.
Neprodané položky pak obchodníci věnují potravinovým bankám, zvířatům, bioplynovým stanicím nebo je zpracují do dalších produktů.
Využije se stále více neprodaných potravin
Z neprodaných rohlíků a housek řetězec Globus vyrábí strouhanku. "V (naší) restauraci je pečivo také součástí nádivek v mase, mletých směsí, žemlovky nebo ho zpracováváme jako krutony k polévkám," uvedla mluvčí Aneta Turnovská. Ze starších banánů Globus podle ní dělá zmrzlinu. On-line supermarket Rohlík.cz pak v září uvedl řadu více než 40 takzvaných upcycling produktů využívajících suroviny, které by jinak skončily jako odpad. Jsou mezi nimi granola z pivovarského sladu nebo slané pochutiny.
Jídlo pravidelně vyhazuje asi třetina Čechů, průměrně za 1800 korun ročně, vyplývá z průzkumu agentury STEM/MARK pro společnost Too Good To go, která bojuje proti plýtvání potravin. Spíše podle něj jídlo vyhazují mladší než starší lidé. Zlevněné potraviny s blížícím se datem spotřeby pak nakupuje 74 procent z více než tisícovky respondentů, 14 procent ho ale nakonec vyhodí.
Každý Čech ročně vyhodí 91 kilogramů potravin, v celé zemi je to 1,9 milionu tun ročně, vyplynulo už dříve z dat ministerstva životního prostředí. Češi podle Prouzy plýtvají méně než dříve, zdražování po roce 2019 je naučilo kupovat jen to, co opravdu spotřebují, uvedl.*
-čtk-