Interceptor je 24 metrů dlouhý nákladní člun. Je vybaven bariérou, do níž zachycuje odpad plovoucí ve vodě. Odpad, tedy převážně plasty, je poté nahrnut k rampě vlečného nákladního člunu a běžící pás jej tam přesune do beden na odpadky. S tímto netradičním řešením přišla nizozemská nevládní organizace The Ocean Cleanup, píše agentura AFP.
Interceptor je poháněn solární energií a je zcela autonomní. Denně může podle konstruktérů nasbírat až 50 tun odpadu. Loni v říjnu bylo zařízení umístěno na extrémně znečištěnou řeku Klang, která protéká malajskou metropolí Kuala Lumpur a ústí do moře v Malackém průlivu. Asociace Ocean Cleanup spolupracuje s místní společností Landasan Lumayan, která se snaží vyčistit řeku už od roku 2016 a nyní začíná mít úspěch. "Řeka Klang byla jako stoka plná odpadu. Ani jí už nemohly proplouvat lodě, tolik v ní bylo plastů," vysvětluje ředitel malajské společnosti Syaiful Azmen Nordin. Za čtyři roky bylo z řeky podle něj vyloveno asi 50 000 tun odpadu. "Našli jsme tu pneumatiky, plyšové medvídky, a dokonce mrtvá zvířata, ale většinou šlo o plast," dodává Nordin.
Nizozemská organizace doufá, že její projekt bude mít významný dopad. Odhaduje, že 80 % plastového odpadu se do oceánů dostane právě z řek. Podle internetových stránek organizace odplaví jen vody řeky Klang každoročně do moře více než 15 000 tun plastů. Vodní tok tak patří k padesáti největším znečišťovatelům moří na světě.
Organizace dosud vyrobila čtyři lodě, z nichž každá stojí 700 000 eur, tedy v přepočtu zhruba 17,5 milionu korun. Jedno zařízení bylo umístěno v Malajsii, další v Jakartě v sousední Indonésii, a další mají být umístěna ve Vietnamu a v Dominikánské republice.
Do moří se podle americké nevládní organizace Ocean Conservancy dostane ročně na osm milionů tun plastů, počínaje brčky a konče obaly a dalším odpadem. Problém se velmi výrazně projevuje hlavně v jihovýchodní Asii.*
(red)
Thanks for keeping people up on what's happening.
Saskatoon Dentists