Bio LPG se na českém trhu poprvé objevilo v loňském roce a ve formě autoplynu ho bylo prodáno celkem 33 tun. Letos je dodávka pro zhruba šedesát čerpacích stanic, které zásobuje distribuční centrum společnosti Primagas v Horní Suché na Karvinsku, už 45 tun. Jde o biopropan vyrobený v Nizozemsku.
Podle údajů Celní správy se v Česku loni prodalo celkem asi 145 tisíc tun LPG, více než polovina tohoto objemu připadla na autoplyn.
Loňské dodávky Bio LPG na český trh pocházely ze zbytků jídla a cukrové řepy použitých primárně na výrobu bioetanolu. Zdrojem letošních dodávek je výroba hydrogenovaného rostlinného oleje (HVO), který nahrazuje biopaliva první generace a ve stále větší míře se přimíchává do nafty, přičemž vylepšuje její vlastnosti. Stejně jako klasické fosilní LPG je tak i Bio LPG vedlejším produktem. „Na evropský trh bylo Bio LPG uvedeno v roce 2018 a roční spotřeba se v některých jiných zemích pohybuje řádově již v desetitisících tun. V Česku se letos pravděpodobně dostaneme téměř na 100 tun, což je ale meziročně třikrát více. Hledáme nicméně producenta rovněž v regionu střední Evropy,“ řekl Jiří Karlík, generální ředitel společnosti Primagas. V Česku je zatím ve schvalovací fázi výzkumný projekt týkající se potenciálu produkce Bio LPG. V sousedním Polsku však již výrobu HVO, a tedy i biopropanu, plánuje společnost PKN Orlen.
Z chemického hlediska jsou obě komodity totožné, a tudíž se mohou spolu mísit v libovolném poměru. Bio LPG se proto distribuuje ve směsi s klasickým LPG, což je podle vedení společnosti Primagas ekonomicky i ekologicky výhodnější. Zatímco loni byl jeho podíl na čerpacích stanicích krátkodobě maximálně v jednotkách procent, letos se na některých stanicích prodává autoplyn obsahující až desítky procent propanu vyrobeného z obnovitelných zdrojů.
Loni aktualizovaný Národní akční plán čisté mobility považuje klasické fosilní LPG za ekologicky šetrné palivo, současně ale uvádí, že do budoucna to nebude stačit. Podle studie „BioLPG: A Renewable Pathway Towards 2050“ asociace Liquid Gas Europe, jejíž závěry v Česku nedávno publikovala Česká asociace LPG, nemají automobily na LPG téměř žádné emise znečišťujících látek. Uhlíková stopa LPG je pak z pohledu celého životního cyklu paliva o dost nižší než u nafty (‒23 %) a benzínu (‒21 %). Bio LPG má poté v závislosti na technologii a zdrojích výroby uhlíkovou stopu ještě výrazně nižší než fosilní LPG, a to až o 80 %.
Podle Liquid Gas Europe hrají plyny z obnovitelných zdrojů klíčovou roli v ekologickém přechodu a budou doplňkem elektrifikace i dalších energetických řešení. Budoucí poptávku po LPG, která se na evropském trhu v horizontu 30 let předpokládá přibližně v objemu 8 až 12 milionů tun LPG ročně, by mělo být kolem roku 2050 možné zcela uspokojit díky Bio LPG vyrobenému z evropských kapacit. V současné době produkuje Bio LPG na evropském trhu šest společností: Eni (Itálie), Global Bioenergies (Francie), Neste (Nizozemí), Preem (Švédsko), Repsol (Španělsko) a Total (Francie).*
-red-