Pražský magistrát pořídí přístroje, s jejichž pomocí bude moci na silnicích identifikovat vozidla, která mají buď nefunkční, nebo scházející filtr pevných částic. Pořízení techniky by mělo vyjít zhruba na 38,4 milionu korun, polovinu by měl magistrát získat z evropských fondů. O zadání zakázky rozhodli radní.
Město chce pořídit nejméně jeden napevno umístěný přístroj, jeden instalovaný v měřicím vozidle a 15 přenosných, které mají sloužit k přesnějšímu měření a potvrzení vzorků získaných většími zařízeními. Přístroje mají podle schváleného dokumentu zpočátku sloužit k prevenci a zjištění toho, kolik vozidel bez filtru pevných částic v metropoli jezdí.
Majitele vozidel bude magistrát informovat, výhledově je cílem propojit zařízení se systémy dopravní kontroly využívanými samosprávou a státem. Poté bude možné vozidlo po zjištění závady odstavit a odeslat na STK nebo provést s pomocí přístroje kontrolu přímo na místě. K tomu však budou podle dokumentu nutné úpravy legislativy.
Praha patří mezi regiony s největším znečištěním ovzduší, přičemž jeho většina pochází z dopravy. Nyní jsou emise vozidel kontrolovány jenom při pravidelných technických kontrolách, což je podle vedení města nedostatečné.
Dieselové motory s nefunkčním nebo odmontovaným filtrem pevných částic podle odborníků produkují velkou část škodlivin, nezáleží přitom na stáří vozu. "Podle statistik silničních kontrol Centra služeb pro silniční dopravu každé čtrnácté auto neplní zákonné limity pro emise škodlivých látek," píše se ve schváleném dokumentu.
Praha již v minulosti měření emisí za provozu testovala ve spolupráci s ČVUT a Ústředním automotoklubem (ÚAMK). Metodu vyvinul Michal Vojtíšek ze strojní fakulty ČVUT. Měření funguje tak, že přístroj s pomocí hadičky odebírá u okraje vozovky vzorky vzduchu se zplodinami z projíždějících vozidel. Ty míří do přístrojů, které zjišťují koncentrace částic. Měří jak saze, tak velice malé částice, které nejsou okem viditelné. Právě ty jsou mnohem nebezpečnější.
Dopravní policie také na popud hlavního města loni uskutečnila sérii kontrol, které se však prováděly s pomocí diagnostické jednotky u aut vytipovaných pouze na pohled. Pokud jednotka odhalila závadu, policisté auto odeslali na stanici technické kontroly k měření emisí a kontrole.
Nové vedení hlavního města si zlepšování kvality ovzduší vytyčilo jako jeden z bodů programu. Vedení magistrátu podle náměstka primátora Petra Hlubučka (STAN) zvažuje například zavedení mýtného pro vjezd do centra. Loni vedení města schválilo zavedení MHD zdarma v době smogových situací a zákaz topení uhlím.*
(ČTK)