Jemenští povstalci z řad Húsíů souhlasili s inspekcí expertního týmu OSN na opuštěném tankeru u pobřeží Jemenu s nákladem 1,1 milionu barelů ropy, jemuž hrozí rozlomení kvůli trhlině ve strojovně. S odkazem na vyjádření nejmenovaného zdroje z organizace o tom informovala agentura AFP. Případem se bude zabývat také Rada bezpečnosti OSN na zvláštním zasedání 15. července, uvedl mluvčí OSN Stéphane Dujarric.
Tanker FSO Safer, starý 45 let, kotví u jemenského přístavu Hudajdá, který kontrolují Húsíové. Plavidlo neprošlo prakticky žádnou údržbou od vypuknutí války před pěti lety mezi Húsíi podporovanými Íránem a jemenskou vládou s podporou koalice v čele se Saúdskou Arábií.
Pokud experti skutečně získají přístup na tanker, provedli by menší opravy a stanovili by další etapy prací. "Doufáme, že budou rychle přijata logistická opatření, aby tato práce mohla začít," řekl Dujarric.
Hodnota nákladu tankeru se odhaduje na 40 milionů dolarů (944 milionů korun), tedy na polovinu toho, kolik činila před poklesem cen ropy. Podle expertů je ještě nižší, protože surovina má špatnou kvalitu.
Jemenský premiér Maín Abdal Málik Saíd vyzval mezinárodní společenství k potrestání Húsíů za to, že zabránili OSN v inspekci plavidla. Peníze za ropu by podle něj měly být vynaloženy na zdravotnictví a humanitární projekty.
V květnu byl na tankeru zjištěn únik plynu v chladicím potrubí. To explodovalo a voda se dostala do strojovny, řekl Ian Ralby, nejvyšší představitel námořní rady IR Consilium, která situaci zblízka monitoruje. Kromě toho se do nádrží s ropou namísto nehořlavých plynů dostává vzduch a zvyšuje se tím rovněž riziko zničující exploze.
Humanitární koordinátorka OSN pro Jemen Lise Grandeová řekla agentuře AFP, že rozlomení tankeru by způsobilo dvě katastrofy: ekologickou dosud nevídaného rozsahu a humanitární, protože ropa by učinila přístav Hudajdá nepoužitelným. O zdroj obživy by tak přišlo i odhadem 68 000 rybářů v dané oblasti.
Tanker zakoupila v 80. letech minulého století jemenská vláda a od té doby trvale kotvil nedaleko jemenského pobřeží. Sloužil jako překladiště jemenské ropy před jejím vývozem. Válka však všechny tyto aktivity zastavila, z tankeru odešla jeho posádka a Húsíové na loď nikoho nepouštěli. Po letech bez patřičné údržby je nyní tanker v dezolátním stavu.*
(ČTK)