V západní Evropě se v 1. čtvrtletí poprvé prodalo více elektromobilů než v dosud vedoucí Číně. Na sedmi hlavních evropských trzích vzrostl prodej o 65 % na 104 000 elektrických vozů, v Číně prodej kvůli snížení státní podpory a koronaviru klesl o 58 % na 77 000 aut. V Česku se prodej elektromobilů zvýšil téměř pětinásobně. Vyplývá to z nové studie PwC E-Mobility Sales Review.
"Na čínský trh dopadly zejména v únoru následky izolace, zatímco evropské trhy se i v březnu těšily růstu. Bateriové elektromobily v pěti největších západoevropských zemích zaznamenaly 3,6procentní podíl na trhu nově registrovaných vozidel, což předčilo jak Čínu s 2,3procentním podílem, tak USA s 1,3 procenta. Česko dosáhlo podíl elektromobilů 1,5 procenta," uvedl za PwC ČR Pavel Štefek.
V součtu trh čistě bateriových vozů na hlavních světových trzích klesl o 21,1 %. Plug-in hybridů se prodalo o 7,6 % víc než před rokem a klasických hybridů o 3,9 % více. V Evropě rostl prodej plug-in hybridů do zásuvky o 149 %, elektromobilů o 120 % a hybridů, které v Evropě tvoří stále početně největší skupinu nových registrací aut s elektrickým pohonem, přibylo o 27 % víc než před rokem.
Evropský nárůst je způsoben tím, že se pod tlakem přísných emisních pravidel EU dostávají na trh ve větším počtu nové modely elektromobilů od tradičních evropských výrobců. Tento trend se do statistiky promítl i v Česku.
Ačkoli v absolutních hodnotách stále jde o marginální počty, zaznamenaly nové registrace elektromobilů na českém trhu meziročně výrazný vzestup a dostaly se na čtvrtletní bázi z řádu desítek na stovky kusů. Konkrétně vzrostl počet registrací elektromobilů v Česku v prvních třech měsících ze 132 na 741. "Českým trhem doslova zahýbal domácí model Škoda Citigo iV, který se z větší části postaral o rostoucí dynamiku. Díky tomu se bateriové elektromobily dostaly na tržní podíl 1,5 procenta prodaných vozů, což je vyšší číslo než v USA, tedy domovské zemi nejznámější značky elektromobilů na světě," dodal expert PwC Michal Razim.
Evropskými premianty zůstávají Norové. V zemi mělo v prvním čtvrtletí osm z deseti nově registrovaných aut elektrický pohon. Čistě bateriových aut bez přítomnosti spalovacího pohonu byla v Norsku polovina ze všech prodaných vozidel.*
(ČTK)