Hlavní město tak plánuje snížit hluk a dosáhnout bezemisní dopravy. Koncepci pro využití alternativních paliv v autobusové dopravě městského podniku schválili radní. Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) má ve své flotile cca 1 100 autobusů, které zajišťují zhruba třetinu všech jízd hromadné dopravy. Tramvaje a metro, poháněné elektřinou, pokryjí asi 65 % všech jízd MHD.
Podle dopravního podniku spotřebují autobusy v Praze za rok přes 30 milionů litrů nafty. Do budoucna se tak chce DPP zaměřit na širší využití elektrických pohonů, které jsou energeticky i emisně nejefektivnějším řešením. Do roku 2024 chce snížit stávající emise o 20 %.
„Pro zlepšení životního prostředí v Praze musíme začít podnikat konkrétní kroky. Projektujeme trolejbusovou trať na letiště a vedle toho běží výběrové řízení na dvacet velkokapacitních trolejbusů s dynamickým dobíjením pro tuto linku. Testujeme hybridní autobusy, které umožní alespoň částečné snižování emisí minimálně v přechodné etapě, a to bez nutnosti časově náročné přípravy a výstavby nabíjecí nebo plnicí infrastruktury. Připravujeme také projekt vodíkového autobusu,“ řekl náměstek pražského primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (PRAHA SOBĚ).
Elektrické pohony podle něj ušetří až 60 % konečné spotřeby energie. „Do roku 2030 chceme, aby v Praze jezdila čtvrtina až polovina autobusů právě na elektřinu. Nejenže zlepší životní prostředí, ale také komfort cestujících a obyvatel Prahy, protože nejsou tak hlučné jako autobusy se spalovacími motory,“ dodal Scheinherr.
„Využívání alternativních pohonů ve veřejné dopravě přispěje k naplnění pražského klimatického závazku o snižování emisí CO2 o 45 procent do roku 2030. V místech, kde budou tyto autobusy nasazeny, dojde nejen k poklesu emisí, ale rovněž i hlukové zátěže,“ upřesnil náměstek primátora pro oblast životního prostředí Petr Hlubuček (STAN).
(red)*