V Česku loni přibylo více než 6 000 vozů na LPG, prodej nových aut však poklesl

Většinou se jednalo o přestavby benzínových motorů. Podle České asociace LPG (ČALPG) jezdí v Česku jezdí více než 170 tisíc vozidel na tento pohon, a v celé Evropě je jich více než 8 milionů.

Vozy s LPG motorizací představila na konci loňského roku Dacia a letos i Renault, a to v modelu Captur. „V obou případech jde o tříválcový motor TCe s výkonem 74 kW, respektive 100 koní. Během letošního dubna rozšíříme nabídku na českém trhu o Renault Clio se stejnou motorizací,“ uvedl Radek Malý, marketingový manažer Renault Česká republika. Prodej nových aut na zkapalněný ropný plyn LPG se však loni snížil o polovinu na 406 vozů. To je méně, než se prodalo například elektromobilů. Důvodem byla především omezená nabídka výrobců. Letos by měly prodeje díky novým modelům zvýšit nad 1000 vozidel, oznámila Asociace LPG.

Nové tovární LPG vozy však tvoří jen asi pětinu veškerých nově registrovaných LPG pohonů. „U pohonu na LPG zaujímají největší podíl přestavby. Dle statistiky Ministerstva dopravy bylo v loňském roce v Česku provedeno 5 869 přestaveb vozů na LPG,“ uvedl Evžen Procházka, technik společnosti AUTOGAS CENTRUM. „Přestavět na LPG lze nejen vozidla s MPi motory, ale i vozy s motory s přímým vstřikováním benzínu, přičemž počet motorizací s možnou přestavbou neustále roste. Možná je i přestavba dieselových motorů na duální pohon,“ dodává Evžen Procházka.

Budoucnost patří bioLPG

Ačkoli je možné LPG považovat za ekologické zdroje energie, stále se jedná o fosilní paliva, která přispívají k produkci CO2. Zemní plyn se totiž těží v ložiscích a LPG vzniká ze 40 % jako vedlejší produkt při rafinaci ropy. Zbylých 60 % produkce LPG se poté získává separací při těžbě zemního plynu. I za LPG by se ale v blízké budoucnosti mohla objevit uhlíkově více neutrální náhrada, takzvané bioLPG vyrobené z obnovitelných zdrojů. „BioLPG se jeví jako velmi slibné a ekologické palivo. Chemicky je úplně identické s běžným LPG a obě tyto složky se dají libovolně mísit a zaměňovat. BioLPG je už běžně v prodeji na evropských trzích a očekává se, že jeho produkce v následujících letech poroste,“ popisuje novou technologii Jiří Karlík ze společnosti Primagas.

BioLPG vzniká přeměnou rostlinných olejů a organických odpadů na plynné složky. Z hlediska uhlíkové stopy je podle něj bioLPG o 40 až 70 % šetrnější než běžné LPG. Ve srovnání s naftou je pak jeho uhlíková stopa ještě menší, protože produkuje o 90 % méně emisí CO2. Vzhledem tomu, že je bioLPG identické s běžnou směsí propan-butanu, nejsou pro jeho využívání potřeba žádné úpravy kotlů či palivových systémů aut. „Zatím se bioLPG vyrábí hlavně z rostlinných olejů. To ale není dlouhodobě udržitelné a lze očekávat, že v dalších letech se více rozvine jeho výroba z organického odpadu a celulózové biomasy,“ dodává k budoucnosti technologie Jiří Karlík. Podle údajů společnosti Primagas se očekává, že v roce 2022 naroste světová produkce bioLPG na 400 000 tun.

(red)

Napsat komentář

Napsat komentář

Komentáře k článku

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down