01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

CENA ZA SVOZ A SBĚR

ANALÝZA EKONOMICKÝCH UKAZATELŮ Produkce tuhého komunálního odpadu evidovaná v roce 1998 podle zákona o odpadech představuje 3,8 mil. tun (po odpočtu kalů ze septiků a žump). Ekonomická analýza ukazuje finanční náročnost třídicích systémů a kalkulaci nákladů jednotlivých fází nakládání s komunálním...

ANALÝZA EKONOMICKÝCH UKAZATELŮ

Produkce tuhého komunálního odpadu evidovaná v roce 1998 podle zákona o odpadech představuje 3,8 mil. tun (po odpočtu kalů ze septiků a žump). Ekonomická analýza ukazuje finanční náročnost třídicích systémů a kalkulaci nákladů jednotlivých fází nakládání s komunálním odpadem.

Na základě analýz množství a skladby komunálního odpadu (KO), prováděných v jednotlivých typech zástavby v některých městech ČR a zobecnění jejich výsledků v rámci projektu PPŽP/530/1/97, je roční množství komunálního odpadu odhadováno na 3,4 mil.tun. Na takto stanoveném množství se podílí téměř z 90 % odpad z domácností (domovní a objemný odpad) a zbývajících 10 % představují odpad z čištění komunikací a z údržby veřejné zeleně.

Měrné množství domovního odpadu v průměru ČR takto představuje 270 kg na obyvatele a rok. Množství odpadu je rozdílné podle typů zástavby a hustoty osídlení, nejpodstatněji je ovlivňováno způsobem vytápění. Hlavní využitelné složky domovního odpadu v průměru ČR představují: papír/lepenka 19 kg, sklo 14,5 kg, plasty 10,5 kg a kovy 8 kg na obyvatele za rok. Podle analýz prováděných v posledním období v sídlištní centrálně vytápěné zástavbě (Brno, Ústí n/L) se v této zástavbě výrazněji zvyšuje podíl plastů v průměru na 15 kg na obyvatele a rok a klesá podíl skla v průměru na 8,5 kg na obyvatele a rok.

Odborné odhady ukazují na to, že odpad těchto využitelných složek tvoří ze 70-80 % upotřebené obaly. Podle zahraničních údajů (země EU) tvoří množství obalového odpadu jednu čtvrtinu až jednu polovinu odpadu z domácností (25-50 %). V průměru ČR vzhledem k vyššímu podílu popelovin v domovním odpadu je tento podíl odhadován na 15 %, po vyloučení popelovin na 22 %.

ZPĚTNÝ ODBĚR

Povinnosti zpětného odběru použitých obalů (a některých výrobků), jejich využívání a recyklace v ČR jsou obsaženy v ustanoveních § 18 a 19 zákona o odpadech a rozvedeny v nařízení vlády a ve vyhlášce MŽP. Zavedení zpětného odběru obalů je náročným opatřením zejména s ohledem na rozmanitost druhů obalového odpadu a rozptýlenost jeho zdrojů a z toho plynoucí ekonomickou náročnost zpětného odběru. Proto lze předpokládat sdružování výrobců a dovozců obalů a baleného zboží, jimž jsou tyto povinnosti ukládány a jejich zapojování se do systémů odděleného sběru komunálního odpadu. Doposud jsou však systémy rozvíjeny především obcemi, které takto plní zákonem stanovené povinnosti původce komunálního odpadu.

EKONOMICKÉ ASPEKTY

Náklady svozu, třídění a zneškodnění komunálního odpadu se stanovují vždy pro konkrétní podmínky daného územního celku a v konkrétních ekonomických podmínkách provozovatelů.

Výši nákladů ovlivňují především:

[*] druh sbíraného odpadu (směsný odpad, využitelné a nebezpečné složky a pod.),

[*] použitý způsob sběru,

[*] technické vybavení provozovatele,

[*] účinnost sběru např. využitelných složek,

[*] přepravní výkony dané hustotou osídlení a vzdáleností sběrné oblasti od místa úpravy, způsobu využití či zneškodnění.

Rozhodující vliv má úroveň technického a profesního vybavení provozovatele i jeho schopnost zajistit dlouhodobě odbyt odděleně sebraných složek a zneškodnění komunálního odpadu za poměrně stálé ceny.

STANOVENÍ NÁKLADŮ

Základní otázkou je, jaký podíl z ceny výkonů svozu a zneškodňování směsného komunálního odpadu představují náklady na oddělený sběr využitelných, nebezpečných a dalších složek komunálního odpadu.

Dále uváděné náklady na uvažované výkony vycházejí z průměrných technických a ekonomických podmínek nakládání s komunálním odpadem v ČR a jsou stanoveny propočtem v rámci modelových regionů, jejichž limitním faktorem je většinou využití svozové (sběrné) techniky. Propočtem získané hodnoty jsou v závěru porovnány s cenami svozu a zneškodnění komunálního odpadu platnými ve vybraných městech ČR pro rok 1999.

Podle definice obsažené v zákonu o odpadech (§ 2 odst. 3) je za komunální odpad považován nejen odpad z provozu obytných objektů (domovní a objemný odpad), ale i odpad z čištění veřejných komunikací a prostranství (uliční smetky vč. odpadu z uličních košů) a odpad z údržby veřejné zeleně a hřbitovů. I tyto složky jsou v dále předkládané úvaze zohledněny.

V souhrnné kalkulaci nákladů jsou jednotlivé fáze nakládání s komunálním odpadem (KO) ve vztahu k začlenění odpadu v rámci podskupin zohledněny následujícím způsobem:

[*] svoz (shromažďování a sběr směsného KO a objemného odpadu),

[*] třídění (oddělený sběr využitelných složek: papír, sklo, plasty, bioodpad; oddělený sběr nebezpečných složek: drobného nebezpečného odpadu (NO); výkony úpravy, skladování a přepravy ke zpracovateli nejsou v nákladech promítnuty, jejich pokrytí se předpokládá z tržeb z prodeje využitelných složek),

[*] zneškodnění (skládkování: směsného KO, nevyužitelných NO - spalování, objemného odpadu, uličních smetků, části odpadu z veřejné zeleně).

Z prostředků získaných za svoz a zneškodnění směsného KO musí obce uhradit plně náklady dodavatelských firem, tzn. včetně zisku. Protože obce nejsou plátci DPH a nemají tedy možnost jejího odpočtu, je v souhrnných úvahách počítáno vždy s cenou výkonu včetně 5% DPH.

SMĚSNÝ ODPAD

Průměrné ceny výkonů svozu směsného KO pro nejčastěji užívané sběrné nádoby (110 l, 1100 l, 240 l) a jejich četnosti svozu stanovené výše uvedenými propočty jsou obsaženy v tabulce 1. V cenách jsou zakalkulovány i náklady na zneškodnění odpadu skládkováním ve výši 600 Kč/t. Množství odpadu ve sběrné nádobě vychází z následujících průměrných hmotností plnění nádob: 90 kg/nádobu 1100 l, 30 kg/nádobu 240 l, 20 kg/nádobu 110 l a z příslušných počtů svozů za rok. Průměrná cena výkonů svozu a zneškodnění směsného komunálního odpadu takto představuje 1392 Kč/t odpadu vč. DPH. (viz tab. 1).

VUYŽITELNÉ SLOŽKY

Průměrné ceny výkonů odděleného sběru využitelných složek byly stanoveny propočtem při předpokládané 20-30% účinnosti sběru na (ceny vč. DPH) a jsou uvedeny v tabulce 2.

[*] Oddělený sběr nebezpečného odpadu

Při odděleném sběru drobného nebezpečného odpadu je uvažováno s mobilním sběrem, kde při 30% účinnosti sběru byla cena výkonů stanovena na 12 100 Kč/t. V ceně jsou zohledněny náklady na zneškodnění části nebezpečného odpadu v průměrné výši 8000 Kč/t celkově sebraného nebezpečného odpadu.

[*] Objemný odpad

Cena svozu a zneškodnění objemného odpadu byla stanovena na 5500 Kč za kontejner vč. DPH s hmotností objemného odpadu 2000 kg na kontejner, tj. 2750 Kč/t objemného odpadu.

[*] Uliční smetky a veřejná zeleň

U uličních smetků a odpadu z veřejné zeleně je počítáno pouze s náklady na jejich zneškodnění (cena 600 Kč/t + 5 % DPH).

STRUKTURA CEN

Podíl nákladů, respektive cen výkonů odděleného sběru využitelných, nebezpečných a dalších složek na celkové ceně výkonů nakládání s komunálním odpadem je obsažen v tabulce 4. Za tímto účelem bylo nejprve stanoveno průměrné zastoupení jednotlivých druhů (složek) odpadu v komunálním odpadu a jejich cenový podíl na průměrné tuně odpadu (viz tab. 3).

Na základě propočtů a při předpokládaném rozsahu a účinnosti odděleného sběru představuje průměrný náklad obce na zajištění nakládání s komunálním odpadem 1428 Kč na tunu odpadu. Z provedených porovnání je patrno, že při předpokládaném rozsahu a účinnosti odděleného sběru představuje směsný komunální odpad (netříděný zbytek) 72 % celkového hmotnostního výskytu tohoto odpadu. V uvedeném podílu se promítá i do celkové ceny nakládání s komunálním odpadem (cca 70 %). Vysledovaný rozdíl v ceně svozu a zneškodnění směsného odpadu a v ceně stanovené při odděleném sběru vybraných složek tohoto odpadu činí pouhých 36 Kč/t. Uvedená částka se jeví jako zanedbatelná, ale v souhrnu např. pro město se 100 000 obyvateli to znamená roční zvýšení nákladů na svoz a zneškodnění komunálního odpadu o cca 1 mil. Kč.

V praxi vzhledem k dosavadnímu rozšíření oddělených sběrů a jejich většinou nízké účinnosti (obvykle 10% výskytu odděleně sbírané složky) se snížení nákladů na svoz směsného domovního odpadu vlivem separace (snížení frekvence svozu či počtu nádob) výrazně neprojevuje. S ohledem na to je každé zavedení odděleného sběru dalším vícenákladem. Za těchto okolností se pak cena výkonu nebude pohybovat okolo 1400 Kč/t, ale kolem 1700 Kč/t, pomineme-li oddělený sběr bioodpadu, u kterého nelze tuto skutečnost přehlédnout.

POROVNÁNÍ CEN

Pro porovnání propočtem stanovených cen výkonů nakládání s komunálním odpadem uvádíme ceny svozu a zneškodnění směsného komunálního odpadu, platné pro vybraná města pro rok 1999. V tabulce 5 je uvedeno rozpětí cen (maxima a minima hodnot) u nejvíce užívaných sběrných nádob a jejich četností svozu. V tabulce 6 jsou pak ceníkové hodnoty převedeny na jednotkové ceny, které se v průměru pohybují od 1250 do 1972 Kč/t odpadu.

NÁKLADNÉ SYSTÉMY

Naplňování povinností původců komunálního odpadu v rozvíjení systémů odděleného sběru není pro řadu měst jednoduchou záležitostí. Je třeba vycházet z toho, že separační systémy složek komunálního odpadu jsou především z hlediska jejich zavedení vysoce nákladné. Ke zmírnění dopadů na občany a rozpočty obcí může vést zákonem stanovená povinnost využívání obalového odpadu a zpětného odběru vybraných výrobků.

V návaznosti na zákonné povinnosti se již nyní realizuje podpora systémů sběru obalového odpadu v některých městech a obcích ČR prostřednictvím organizace EKO-KOM, vytvořené na základě dohody uzavřené mezi Ministerstvem životního prostředí a Českým průmyslovým sdružením pro obaly a životní prostředí.

Je nutné zdůraznit, že každému zavedení či zdokonalení systému nakládání s komunálním odpadem by měla předcházet důkladná rozvaha současného a navrhovaného způsobu řešení v daném územním regionu. To vyžaduje uplatnit nejen znalosti jednotlivých užívaných metod a způsobů a jim odpovídající techniky, ale především posouzení logistiky systému v ekonomických souvislostech.

ZDENKA KOTOULOVÁ,

Sleeko

Tab. 1: Propočtem stanovené ceny výkonů svozu a zneškodnění směsného KO

Ukazatel Směsný komunální odpad - propočtená cena

Sběrné nádoby o objemu Kč/nádobu Kč/nádobu Množství KO na Kč/t a četnosti svozu (bez DPH) (vč. DPH) nádobu (t/rok) (vč. DPH)

1100 l - 2x týdně 12 100 12 705 9,4 1 352

110 l - 1x týdně 1 350 1 418 1,0 1 418

240 l - 2x týdně 4 150 4 358 3,1 1 406

Průměr 1 392

Tab. 2 Průměrné ceny výkonů odděleného sběru

sklo 2100 Kč/t

papír 3150 Kč/t

plasty 5950 Kč/t

bioodpad 1050 Kč/t

Tab. 3 Průměrná cena nakládání s KO v Kč/t - propočet

Ukazatel Zastoupení složek v průměrné tuně KO Propočtená Cenový

Výskyt Odděl. sběr Rozdělení Rozdělení cena Kč/t podíl na

v KO*) **) dle třídění dle třídění vč. DPH průměr.

kg/obyv./r kg/obyv./r kg/obyv./r % hmotn. tuně KO

Domovní odpad

- sklo 14,5 3,0 3,0 1,0 2100 21,0

- papír 19,0 5,0 5,0 1,6 3150 50,4

- plasty 10,5 3,0 3,0 1,0 5950 59,5

- biodpad 104,0 30,0 30,0 9,3 1050 97,7

- ostatní 124,0 231,0 72,0 1392 1002,3

Objemný odpad

- nebezp. odp. 2,3 0,7 0,7 0,2 12 100 24,2

- ostatní 10,7 12,3 3,7 2750 101,8

Uliční smetky 12,0 12,0 3,7 630 23,3

Odpad zeleně 24,0 24,0 7,5 630 47,3

Celkem 321,0 41,7 321,0 100,0 1428 1 427,5

*) Průměr ČR, převzato z projektu PPŽP/530/1/97 a doplněno o objemný odpad, uliční smetky, odpad ze zeleně

**) množství uvažované při výše uvedených účinnostech sběru

Tab. 4 Podíl složek KO na celkové ceně nakládání s KO (průměr)

Průměrné ceny odděleného sběru (zneškodňování) složek KO (Kč/t vč. DPH)

sklo papír plasty bioodpad nebezp. objemný uliční odpad netříděný celkem odpad odpad smetky zeleně odpad KO

21 51 60 98 24 102 23 47 1002 1428

1,5 % 3,6 % 4,2 % 6,9 % 1,7 % 7,1 % 1,6 % 3,3 % 70,1 % 100 %

Tab. 5 Rozpětí cen svozu a zneškodnění směsného KO (vybraná města)

KO pocházejí z činnosti fyzických osob (obyvatelé, byty ve správě realitních kanceláří, podnikové byty, bytová družstva apod.)

Způsob odvozu Kč/měsíc Kč/rok

min max min max

Nádoby 110 litrů při četnosti odvozu:

1 x týdně 92,50 122,0 1 109,00 1 464,00

1 x týdně zimní obd. a 1 x za dva týdny letní obd. 80,00 88,50 960,00 1 062,00

1 x za 2 týdny 60,00 75,50 720,00 906,00

Nádoby 1100 litrů při četnosti odvozu

2 x týdně 562,00 1 686,50 6 745,00 20 236,00

1 x týdně 680,00 962,50 8 157,00 11 550,00

1 x za 2 týdny 360,00 484,50 4 320,00 5 814,00

Tab. 6 Převod cen platných pro vybraná města pro r. 1999 na jednotkové ceny

Ukazatel Množství KO Ceny vybraných měst (Kč/t)

Sběrné nádoby četnost svozu kg/nádobu t/rok Minimální hodnoty Maximální hodnoty

1100 l 90

1 x týdně 4,7 1736 2457

2 x týdně 9,4 718 2153

110 l 20

1 x za 14 dní 0,5 1440 1812

1 x týdně 1,0 1109 1464

Průměr 1251 1972

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down